• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel vullen als 1 cel overeen stemt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aanbod

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2006
Hallo,

Ik heb in veld A1 een getal staan.
Nu is het de bedoeling dat in een lange rij, in kolom H1 t/m H200, die getallen moet op zoeken en dat als het overeen stemt met het getal die rij (bijvoorbeeld) I2, J2, K2, L2 etc etc overneemt en dat I2 op A27 neerzet J op B27 neerzet etc etc etc.
Dan zoek ie verder en met het eerste getal dat overeen komt zet ie op A28 neer etc etc.

Kan dit??

Code:
=ALS(Blad2!A3="D07";Blad2!B3;"")

Deze code heb ik. Maar hij wil niet zoeken in de kolom A t/m 200 werkt alleen maar 1 regel en 1 cel af

Laatst bewerkt:
zoeken in kolom H, zoeken in kolom A ? In een kolom heb ik nog nooit een rij gezien, kun je zelf de vraag uitleggen? Gr Jan

Ik heb de volgende bijlage toegevoegd (Deze bijlage svp niet meer gebruiken.)

Het is de bedoeling dat in M2 het team wordt aangeven
Nu moet er in kolom A op het tabblad "spelers" gezocht worden wie er allemaal in (in dit geval) D07 zitten.
Als de betreffende gegevens corresponderen dient die regel (van cel B tot cel J) overgenomen worden in geplaatst worden in cel C25 t/m AM25
En de volgende regel die correspondeert moet geplaatst worden in de volgende regel op het eerste tabblad.

Ik hoop dat je nu een beter beeld krijgt wat de wens is.

Groet Andre

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@Aanbod, Je kan eens kijken naar Vertikaal zoeken of index en vergelijken. Je hebt in jouw voorbeeldje de enige unieke sleutel (Het Knvb-nummer) bij iedereen gelijk gesteld en da's niet handig. Je kan het beste eerst bedenken wat je voor ogen hebt en welke formules er voor nodig zijn. Het voorbeeldje maakt dit voor mij niet duidelijk. (Varsseveld E4 zal denk ik weing te maken hebben met D07) Ga als laatste met de opmaak aan de gang. Dat is over het algemeen het minst moeilijk maar kost wel de meeste tijd.

@JANBAKKER4224, speciaal voor jouw een voorbeeldje dat je toch rijen in een kolom kan hebben.:d

Bijlagen

Hallo,

Ik zal het nog eens proberen uit te leggen........

Op het tabblad "spelers" daar komen circa 200 namen te staan van verschillende teams. Die teams worden aangeduid met D07, D08, E07, D01 etc etc etc.
Nu krijgt ieder team een overzicht met de gegevens wat op het eerste blad vermeld moet worden.
Die moeten dus van blad "spelers" in het eerste blad komen te staan die in dat team horen.

U geeft aan dat het KNVB-nummer een unieke sleutel is. Dat klopt ook. Ik heb ook maar fictieve gegevens er in gezet. Maar wel de gegevens van de D07 iets meer.

De wedstrijden moeten handmatig worden ingevuld en hebben niks te doen met wat mijn wens is. En is per team verschillend.

Hopelijk wordt het nu duidelijker. Ik ben inmiddels wijzer en verder gekomen. Alleen zit ik nu met een ander probleem.

Bekijk bijlage helpmij planning wedstrijden.xlsx

Ik heb inmiddels de gegevens eruit kunnen filteren en op blad3 kunnen neerzetten. Maar nu moeten deze gegevens naar blad1 zonder de lege regels.

Ik vind dit wel erg omslachtig is er een mogelijkheid om een formule te vinden die in het eerste blad wordt ingegeven en dan de gegevens filtert??

Wie o wie.......

hallo Aanbod,

Ik ga alleen in op je eerste voorbeeldje van 18:46 - in cel b26:
{=ALS(ALS(AANTAL.ALS(Spelers!$A:$A;"")<RIJ()-RIJ($B$26)+1;"";INDEX(Spelers!$B$2:$B$75;KLEINSTE(ALS(Spelers!$A$2:$A$75=$M$2;RIJ(Spelers!$A$2:$A$75)-RIJ(Spelers!$B$2)+1;"");RIJ()-RIJ($B$26)+1)))=0;"";ALS(AANTAL.ALS(Spelers!$A$2:$A$75;"")<RIJ()-RIJ($B$26)+1;"";INDEX(Spelers!$B$2:$B$75;KLEINSTE(ALS(Spelers!$A$2:$A$75=$M$2;RIJ(Spelers!$A$2:$A$75)-RIJ(Spelers!$B$2)+1;"");RIJ()-RIJ($B$26)+1))))}

c26
{=ALS(ALS(AANTAL.ALS(Spelers!$A:$A;"")<RIJ()-RIJ($B$26)+1;"";INDEX(Spelers!$B$2:$B$75;KLEINSTE(ALS(Spelers!$A$2:$A$75=$M$2;RIJ(Spelers!$A$2:$A$75)-RIJ(Spelers!$B$2)+1;"");RIJ()-RIJ($B$26)+1)))=0;"";ALS(AANTAL.ALS(Spelers!$A$2:$A$75;"")<RIJ()-RIJ($B$26)+1;"";INDEX(Spelers!$C$2:$C$75;KLEINSTE(ALS(Spelers!$A$2:$A$75=$M$2;RIJ(Spelers!$A$2:$A$75)-RIJ(Spelers!$B$2)+1;"");RIJ()-RIJ($B$26)+1))))}

d26
{=ALS(ALS(AANTAL.ALS(Spelers!$A:$A;"")<RIJ()-RIJ($B$26)+1;"";INDEX(Spelers!$B$2:$B$75;KLEINSTE(ALS(Spelers!$A$2:$A$75=$M$2;RIJ(Spelers!$A$2:$A$75)-RIJ(Spelers!$B$2)+1;"");RIJ()-RIJ($B$26)+1)))=0;"";ALS(AANTAL.ALS(Spelers!$A$2:$A$75;"")<RIJ()-RIJ($B$26)+1;"";INDEX(Spelers!$D$2:$D$75;KLEINSTE(ALS(Spelers!$A$2:$A$75=$M$2;RIJ(Spelers!$A$2:$A$75)-RIJ(Spelers!$B$2)+1;"");RIJ()-RIJ($B$26)+1))))}

de accolades - lijkt me duidelijk, sluit de formule af met ctrl-shift enter. van e 26 tot j 26 kun je nu zelf. De rij nr 26 kun je nu in 1 x kopieren naar beneden. Dit werkt voor een maximaal aantal rijen afhankelijk van je excel versie. 50 rijen gaat zomaar....

O ja en in geval van lege cellen moet je nog iets regelen (natuurlijk) zo van alles tussen de als(spelers!c..="";"";etcetc en succes hoor.

Gr Jan

Hallo,

Ik heb bovenstaande formule geprobeerd. Maar helaas werkt deze niet. Inmiddels heb ik al wel wat anders gevonden dat in principe zou moeten werken. Maar helaas.
Zie bijgaand bestand. In cel C25 staat de formule. Bekijk bijlage helpmij 2 planning wedstrijden.xlsx

Die zelfde formule werkt in een ander bestand wel. Maar het zijn wel cijfers. De formule was eerst :
Code:
=ALS(ISFOUT(KLEINSTE(DATA!$A$3:$J$62;RIJ(A3)));"";KLEINSTE(DATA!$A$3:$J$62;RIJ(A3)))

Deze heb ik aangepast naar
Code:
=ALS(ISFOUT(KLEINSTE(DATA!$B$3:$B$62;RIJ(A1)));"";KLEINSTE(DATA!$B$3:$B$62;RIJ(A1)))

Ergens maak ik toch een misstap......

groet andre

Laatst bewerkt:
matrix formules (werken niet in samengestellen cellen!)

Hallo,

Let op ik begon in regel 26 (dat is belangrijk, en in/door de formule bepaald, die begon zo: {=ALS(ALS(AANTAL.ALS(Spelers!$A2:$A75;"")<RIJ()-RIJ($B$26). Ik heb nu jouw eerste bestandje erbij gepakt, de formule nog iets verbeterd, nl. A:A is geworden a2:a75 (werkt allebei, maar consequent was het eerst niet)

Het bestandje wat je nu bijvoegd, daar zie ik ter plaatse van rij 25 plots samengestellen cellen. Matrix formules, zoals voorgesteld werken niet in samengestelde cellen. Kijk es goed naar het voorbeeld dat ik hier nu aanhang. Het is een bestandje van jou...(ik heb er weinig aan gedaan alleen in rij 26 een paar formula's. succes . Jan

Bijlagen

Andre, ten overvloede, de formules moet je afsluiten met ctrl/shift/enter. Op dat moment komen de accolades om de formule heen te staan!!

Hallo Jan

Bedankt voor de uitleg. Ik had inderdaad samengevoegde cellen. Dat was fout 1 en de andere fout zat hem in dat ik hem in de verkeerde cel plaatste......oeps.
Inderdaad het werkt. Ik ga er mee aan het werk.....dan moet ik nadien kijken welke layout ik ga toepassen.

Bedankt nogmaals.

Jullie doen geweldig werk voor de "amateurs" zoals ik.

Hallo JANBAKKER4227,

Je hebt mij voortreffelijk geholpen de vorige keer. Maar zit met een probleempje. Ik heb jou formule aangepast op een andere cel en rijen/tabblad. En nu komt ie met foutmelding. Ik heb deze nu al tig keer nagekeken en kan de fout niet vinden. Ik heb het bestand ook toegevoegd zodat alles in 1 keer duidelijk wordt.

De werkende formule is (die jij gemaakt hebt):
Code:
=ALS(ALS(AANTAL.ALS(Leiders!$A:$A;"")<RIJ()-RIJ($A$25)+1;"";INDEX(Leiders!$B$4:$B$76;KLEINSTE(ALS(Leiders!$A$4:$A$76=$E$3;RIJ(Leiders!$A$4:$A$76)-RIJ(Leiders!$B$4)+1;"");RIJ()-RIJ($A$25)+1)))=0;"";ALS(AANTAL.ALS(Leiders!$A$4:$A$76;"")<RIJ()-RIJ($A$25)+1;"";INDEX(Leiders!$B$4:$B$76;KLEINSTE(ALS(Leiders!$A$4:$A$76=$E$3;RIJ(Leiders!$A$4:$A$76)-RIJ(Spelers!$B$4)+1;"");RIJ()-RIJ($A$25)+1))))

Ik heb deze omgebouwd en deze geplaatst in het tabblad Wedstrijd cel C8:
Code:
=ALS(ALS(AANTAL.ALS(VV-adres!$A:$A;"")<RIJ()-RIJ($C$8)+1;"";INDEX(VV-adres!$B$7:$B$19;KLEINSTE(ALS(VV-adres!$A$7:$A$19=[B]$B$8[/B];RIJ(VV-adres!$A$7:$A$19)-RIJ(VV-adres!$B$7)+1;"");RIJ()-RIJ($B$8)+1)))=0;"";ALS(AANTAL.ALS(VV-adres!$A$7:$A$19;"")<RIJ()-RIJ($B$8)+1;"";INDEX(VV-adres!$B$7:$B$19;KLEINSTE(ALS(VV-adres!$A$7:$A$18=$B$8;RIJ(VV-adres!$A$7:$A$19)-RIJ(Spelers!$B$7)+1;"");RIJ()-RIJ($B$8)+1))))

Wat moet de formule doen....Eigenlijk hetzelfde als in de eerste formule kijken in de rij A op tabblad VV-adres of het nummer overeenkomt met cel B8 op het tabblad Wedstrijden. Als dit overeenkomt moet ie de informatie van tabblad VV-adres de informatie van kolom B achter het correspondeerde cijfer overnemen.
Het verschil zit wel in dat in de volgende regel in kolom B een ander cijfer staat. Dus moet ik zelf (dik gedrukt in de tweede formule) deze regel elke wijzigen.
Maar op zich veranderd er weinig aan de formule.

Als bijlage het bestand: Bekijk bijlage helpmij 4.xlsm

Hopelijk snap je wat de bedoeling is. Zo niet dan hoor ik het graag van je.

Andre, een behoefte definiëren is naar mijn mening moeilijker dan het vinden van de oplossing van zo’n vraagstuk. Daarmee is jouw bijdrage tot de oplossing steeds groter dan de mijne. Overigens ben ik blij dat je nog een vraagje hebt. Het stelt me in de gelegenheid iets recht te zetten; ergens hierboven zet je jezelf namelijk weg als amateur. Van die titel blijf je beter af want dat is de mijne dus.

Ingaande op jouw vraag: op Wedstrijden!c8 wil ik de formule: =ALS(B8="";"";VERT.ZOEKEN(B8;'VV-adres'!$A$7:$K$18;2;ONWAAR)) , op c9 de formule =ALS(B9="";"";VERT.ZOEKEN(B9;'VV-adres'!$A$7:$K$18;2;ONWAAR)) en dus kun je gewoon doortrekken/plakken naar beneden. Als deze formule niet ok is dan snap ik jouw vraag (dus) niet.

De formule die je nu probeert moet m.i. zo ingewikkeld niet zijn. k Zie overigens meerdere fouten erin. Volgens mij kan het nu echter veel eenvoudiger want de opgave is nu toch ook helemaal iets anders!? Verder, In de (ik citeer) “werkende formule” zie ik mijn eigen eerdere inconsequente benoeming van (eerst) een hele kolom a:a terugkeren, die even later binnen dezelfde formule is vervangen door een reeks binnen diezelfde kolom. Lees svp mijn reactie #9 op 18 juli 2014, 21:40 waar k mezelf heb gecorrigeerd! ; pas het aan, de formule werkt wel echter op die manier is het wachten op bugs..(..)

Die eerste formule (zie#7) was voor jou de oplossing omdat ik begreep dat je het gebruik van een extra handeling wilde vermijden. Met een excel filter haal je namelijk, natuurlijk, ook regels die aan een query voldoen ‘tussen een reeks regels uit’ en kun je ze snel, aaneengesloten en gesorteerd op scherm weergeven zonder gebruik te maken van formules van hier tot tokio. Of zeg me dat ik een verkeerde conclusie maakte.

gr Jan

ik weet niet of het wenselijk is om alhier onze denkpistes verder uit te breiden - mijn volle naam is ook een Hotmeel acc en of dit mag van het forum weet ik ook al niet. Sie!, de amateur:-)

Hallo,

Idd.....Iets kleiner en overzichtelijker kan het net zo goed doen.
Het werkt ........

En ik zal amateur niet meer gebruiken....maar als ik hier de benamingen zie wie ze allemaal gebruiken zie ik me dus zo dus......Maar ik laat het wel achterwege...

Ik wil je bedanken voor de uitleg. En krijg hierdoor wel meer inzicht in jou benadering van de formule. Ik ga het binnenkort eens verder ontleden zodat ik het ook zelf begrijp wat de formule doet.

groet andre

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan