• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel vullen vanaf userform kalender

Status
Niet open voor verdere reacties.

HarryBee

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2008
Experts,

Ik heb een excelsheet met meerdere datumkolommen. Nu wil ik als ik op een willekeurige datumcel dubbelklik, er een userform met calendar verschijnt. Daar maak ik een datum keuze. Door op "invullen" te drukken moet de betreffende cel gevuld worden met de gekozen datum. Weet iemand hoe ik dat het beste kan aanpakken? Of beter nog weet iemand de oplossing?

Alvast erg bedankt.

Groeten HarryBee

HarryBee, Voor het Calendar Control moet je wel Access geïnstalleerd hebben. Als je dat hebt, kan ik (of een ander) je makkelijk verder helpen.

Groet, Leo

HarryBee, Voor het Calendar Control moet je wel Access geïnstalleerd hebben. Als je dat hebt, kan ik (of een ander) je makkelijk verder helpen.

Groet, Leo

Leo,

Hoezo Access? In VBA voor excel kan het toch ook?

Groet HarryBee

Hoezo Access? In VBA voor excel kan het toch ook?
Ja zeker! Maar de benodigde control komt uit Access (daar kan ik ook niets aan doen).
Ik heb maar alvast ff het voorbeeld voor je gemaakt. Als je dubbelklikt op een van de datumcellen verschijnt het form met daarop (als het goed is) de kalender. Door een datum op de kalender aan te klikken wordt de cel gevuld met die datum.

Groet, Leo

Bijlagen

Beste HarryBee ;)

Zie volgende site

De Calendar staat ook in excel bij werkset besturingselementen en dan bij extra besturingselementen in visual basic.

Groetjes Danny. :thumb:

Ja zeker! Maar de benodigde control komt uit Access (daar kan ik ook niets aan doen).
Ik heb maar alvast ff het voorbeeld voor je gemaakt. Als je dubbelklikt op een van de datumcellen verschijnt het form met daarop (als het goed is) de kalender. Door een datum op de kalender aan te klikken wordt de cel gevuld met die datum.

Groet, Leo

Leo,

Bedankt voor je reactie en je tijd. Het ziet er goed uit, alleen zou ik het net even anders willen. De datumkolommen zijn nog leeg in mijn document. Door op een willekeurige lege cel in zo'n datumkolom te dubbelklikken verschijnt dan de kalender met op dat zelfde userform een knop "invullen" en een knop "Annuleren". Door op "invullen" te klikken moet dus de lege cel gevuld worden met de datum die ik gekozen heb.

Groeten Harry

HarryBee, De range in mijn voorbeeld 'is maar als voorbeeld'.:D
Kijk dus ff in de code en geef daar je eigen range aan. Tevens moet je dan maar (zie de groene commentaar-regel) het 'Today' inzetten bij Userform_Initialize.....
Vwbt het klikken bij 'invullen' dat doe je door op de gekozen datum te klikken. Als je wilt annuleren klik je op het kruisje. Dan hoef je geen overbodige knoppen te programmeren.

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
HarryBee, De range in mijn voorbeeld 'is maar als voorbeeld'.:D
Kijk dus ff in de code en geef daar je eigen range aan. Tevens moet je dan maar (zie de groene commentaar-regel) het 'Today' inzetten bij Userform_Initialize.....
Vwbt het klikken bij 'invullen' dat doe je door op de gekozen datum te klikken. Als je wilt annuleren klik je op het kruisje. Dan hoef je geen overbodige knoppen te programmeren.

Groet, Leo

Leo,

Ik heb het opgelost door het userfom te activeren met:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
UserForm1.Show
End Sub

Simpel achteraf. Maar bedankt voor je snelle reactie. :thumb:

Groeten Harry

Beste HarryBee ;)

Zie volgende site

De Calendar staat ook in excel bij werkset besturingselementen en dan bij extra besturingselementen in visual basic.

Groetjes Danny. :thumb:

Danny,

Bedankt voor je tip. Mede hierdoor heb ik het opgelost. :thumb:

Groeten Harry

Ik heb het opgelost door het userfom te activeren met:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
UserForm1.Show
End Sub
HarryBee, hou je er wel rekening mee dat je zo op iedere willekeurige cel kan dubbelklikken? De methode die ik aanhield geeft alleen rechten op een bepaalde range. Ligt jouw range zo verspreid over je sheet dat je niet anders kan?

Groet, Leo

HarryBee, hou je er wel rekening mee dat je zo op iedere willekeurige cel kan dubbelklikken? De methode die ik aanhield geeft alleen rechten op een bepaalde range. Ligt jouw range zo verspreid over je sheet dat je niet anders kan?

Groet, Leo

Leo,

Het zou wel anders kunnen, maar je moet voorstellen dat het uiteindelijke bestand zo'n 40 kolommen heeft, waarvan er zo'n 20 met datums gevuld worden. En die zijn niet binnen een aaneengesloten range. Het leek mij de snelste oplossing, maar misschien heb je wel gelijk, ik kijk even of, en hoe het werkt als ik de betreffende ranges defineer. Je hoort het. In ieder geval bedankt voor je betrokkenheid.

Groeten Harry

Leo,

Het zou wel anders kunnen, maar je moet voorstellen dat het uiteindelijke bestand zo'n 40 kolommen heeft, waarvan er zo'n 20 met datums gevuld worden. En die zijn niet binnen een aaneengesloten range. Het leek mij de snelste oplossing, maar misschien heb je wel gelijk, ik kijk even of, en hoe het werkt als ik de betreffende ranges defineer. Je hoort het. In ieder geval bedankt voor je betrokkenheid.

Groeten Harry

Leo,

Jouw methode werkt perfect. Ranges gedefineerd. Stuk veiliger.
Nogmaals dank.:thumb:

Groeten Harry

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan