Cel vullen via Combobox

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rudi Rombouts

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2002
Hoe maak ik het volgende in EXCEL via VBA, als ik in een cel klik (voorbeeld B8) moet er een "Combobox" worden getoond waaruit ik kan kiezen "Produkt 1"; "Produkt 2";... . Die keuze moet dan ook worden ingevuld in de cel B8
Reeds bedankt voor een antwoordje
Rudi

Kan dat een form zijn met een button ernaast? Waar komen de keuzes vandaan? hard geprogrammeerd of ergens anders uit de file?

Reeds bedankt voor een eerste reactie
de bedoeling is bij het openen van een formulier dat er een aantal via een aantal MsgBox-en cellen worden ingevuld, dit lukt me maar ik wil ook een cel vullen via een ComboBox, en deze ComboBox zoals u zegt "HARD geprogrammeerd"
groetjes
Rudi

Je kunt de combobox aanroepen via de selection_change procedure. Maar ik neem aan dat je dat reeds doet.

voor a1:a5 op sheet 1:

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)

If Not Intersect(Target, [a1:a5]) Is Nothing Then
    Target.Value = UserForm1.VraagWaarde
End If

End Sub

Je maakt dan een userform met 1 combobox en 1 button. De code voor het userform kan er dan zo uitzien:

Code:
Dim antwoord As String

Private Sub CommandButton1_Click()
antwoord = ComboBox1.Text
Me.Hide
End Sub

Private Sub UserForm_Initialize()
ComboBox1.AddItem ("optie 1")
ComboBox1.AddItem ("optie 2")
ComboBox1.AddItem ("optie 3")
ComboBox1.AddItem ("optie 4")
ComboBox1.AddItem ("optie 5")
End Sub

Function VraagWaarde() As String
Me.Show
VraagWaarde = antwoord
End Function

Gelukt, probeerde de "ComboBox" direct op te roepen, zonder deze op een "Userform" te plaatsen

Nogmaals bedankt
Rudi

Overigens kan dit wel, echter is dit zeer omslachtig. Bovendien is het veel langzamer dan via een form dat "gecompileerd" wordt gedraaid.

Je moet dan dynamisch een combobox toevoegen, managen via de shapes, tijdelijke opslag voor de uitkomst regelen, antwoord plaatsen en shape weer vernietigen. Bovendien heb je dan minder opties voor je combobox, zoals dat de gebruiker verplicht een keuze moet nemen uit de lijst, ipv dat de gebruiker het zelf nog aan kan passen e.d.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan