• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cel waarde automatisch laten invullen als een cel gelijk is

Status
Niet open voor verdere reacties.

phillip

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2007
Berichten
84
Hallo allemaal,

Ik wou graag het volgende maken.

Ik heb een Excel bestand en daar staat in kolom A cel 2 tabblad 1 een nummer deze varieren door de kolom heen

Nu heb ik op tabblad 2 hetzelfde nummer staan ook in kolom A cel 2. Ook deze nummers varieren

Echter staat op tabblad 2 staat in kolom B cel 2 een getal.

Nu wou ik graag dat wanneer de nummers van tabblad 1 kolom A cel 2 overeen komen met het nummer in tabblad 2 kolom 1 cel 2 het getal uit kolom B cel 2 tabblad 2 wordt gehaald en in tabblad 1 kolom B cel 2 wordt geplaatst.

De lijst op tabblad 2 staat namelijk meer informatie in dan ik nodig heb in tabblad 1.

Alvast bedankt!
 
Beste Philip,

Een voorbeeld zegt vaak meer dan 1000 woorden.
Iedere cel in Excel heeft een adres bestaande uit de kolomaanduiding en de rijaanduiding. De cel linksboven heet A1 want de kolom is A en de rij is 1. Dat praat makkerlijk :)

Zet op tablad 1 in cel B2 de formule:
Code:
=als(A2=Blad2!A2;Blad2!B2;"")
Groeten,
Richard
 
te simpel gedacht?

Philip,

als alles nummers in kolom A, blad 1 exact, dus inclusief de volgeorde overeenkomen met de nummers in kolom A, blad 2 dan kun j etoch gewoon kolommen A en B uit blad 2 selecteren, kopieëren en daarna plakken in blad 1?

Als de nummers nietexact overeen komen biedt de functie VERT.ZOEKEN uitkomst
 
Beste Philip,

Een voorbeeld zegt vaak meer dan 1000 woorden.
Iedere cel in Excel heeft een adres bestaande uit de kolomaanduiding en de rijaanduiding. De cel linksboven heet A1 want de kolom is A en de rij is 1. Dat praat makkerlijk :)

Zet op tablad 1 in cel B2 de formule:
Code:
=als(A2=Blad2!A2;Blad2!B2;"")
Groeten,
Richard

Hallo Richard,

Sorry voor mijn late reactie! De code werkt inderdaad uitstekend echter is de volgorde van de getallen A1 blad 1 niet hetzelde als A1 blad 2. Hoe is dit op te lossen? Alvast bedankt voor je antwoord en genomen moeite!!

Groet
Phillip
 
Tja, wat is de volgorde dan wel???

Doe maar een voorbeeldbestandje, dan kunnen we allemaal meekijken.

Richard
 
Hallo Richard,

De volgorde is per keer verschillend. Het is namelijk een export uit een systeem. Ik zal dus nooit dezelfde opmaak hebben. De code handmatig erin plakken is geen probleem.

Bv

CEL A1 t/m A10 (blad 1) getallen 44.XXXXX
CEL A1 t/m A10 (blad 2) getallen 99.XXXXX
CEL A20 t/mA30 (blad 2) getallen 44.XXXXX

Maar bij een volgende export kunnen er op A20 t/m A30 blad 2 hele andere getallen staan. Dit geldt ook voor CELA1 t.m A10

Groeten
Phillip
 
Beste Philip,

Doe dan eens de stand van zaken van vandaag. Ik heb er nog geen beeld bij.
Desnoods veander je de gegevens als ze privacygevoelig zijn.

Richard
 
hallo ricahrd,

ik zal een voorbeeld bestandje voor je maken..... Thanks!
 
duurde ff maar bij deze
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 767
verticaal zoeken

zie bijlage
 

Bijlagen

  • voorbeeld(1).xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 914
VBA-oplossing
Code:
Sub tst()
On Error Resume Next
For Each cl In Range("A1:A" & Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row)
    cl.Offset(, 1).Value = Sheets("Blad2").Columns(1).Find(cl.Value, , xlValues, xlWhole) _
                .Offset(, 1).Value
Next
End Sub
 
Hallo allebei bedankt voor antwoorden. Het Excel bestand doet nog niet helemaal wat ik wil ik kom een heel eind nu :) bedankt hier voor!


Bakker waar kan ik de code invoeren?? Alvast bedankt!!
 
Rechtsklik op bladtab en selecteer Programmacode weergeven. Plak hier de code
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan