• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celbereik voor grafiek afhankelijk van gekozen waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tootall

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2019
In een spreadsheet (zie bijlage) heb ik over een periode van meer dan vijf uur een waterstandsmeting (kolom B) opgenomen die elke 0,390625 seconde wordt gemaakt. Het gaat dus om vele duizenden meetwaarden in dat bestand. Op termijn wil ik naar het verzamelen van de waarden van één dag in het spreadsheet, maar over die dataset beschik ik nog niet.
De meetwaarden cluster ik in perioden van 10 minuten (1536 meetwaarden) en zo krijg ik 144 perioden in een dag. Wanneer ik van de meetwaarden in één bepaalde periode een lijngrafiek wil maken dan is het een handmatige klus om het goede celbereik te specificeren in de settings van de grafiek. Mijn vraag is: kan ik door middel van het specificeren van het periodenummer (dat typen in een daarvoor aangewezen cel) Excel laten opzoeken welk celbereik in kolom B daar bij hoort en dat bereik laten gebruiken bij het maken van de lijngrafiek? Ik heb wel al het nummer van de beginregel van het bereik (kolom G) en het nummer van de eindregel van het bereik (kolom H) opgenomen. Misschien kan dat gehanteerd worden in de settings van de grafiek.
Ik hoor graag of en hoe dit in Excel kan.

Bijlagen

Af en toe op de <Enter> drukken maakt het waarschijnlijk iets leesbaarder.

Wat als je er een tabel van maakt?

Bijlagen

@VenA

Doe eens lief ��

Laatst bewerkt:
@SjonR ,Wat is en niet lief aan? Een verzoek om eens op de <Enter> toets te drukken voor de leesbaarheid. Of is mijn suggestie in het bestand niet lief?

@VenA:
:thumb:

Er wordt vaker onleesbaar geschreven en als je er een opmerking over maakt ben je de gebeten hond, meestal door de schrijver zelf.
Die realiseert zich dan niet dat als het stukje om die reden maar niet gelezen en dus overgeslagen wordt, er ook geen antwoord op de vraag komt.

Je kunt alleen dynamische bereiken voor een grafiek definieren met Named ranges. De rijnummers in jou tabel voegen niet zoveel toe. Dus die heb ik vervangen door min en max niveau in de periode. Geen idee of dat ook wat zegt maar hoe dan ook meer dan een rij nummer :)

Om ook in de hoofdgrafiek die rare drop naar 0 weg te krijgen heb ik ook voor die grafiek named ranges gemaakt en ik heb in de tabel van 144 waarnemingen formules gezet dat als er geen Avg level wordt gevonden de alle kolommen leeg zijn.
Voor de hoofdgrafiek zijn het 3 named ranges GraphPeriods, GraphAvglevel en GraphAvg24hr daarmee kun je de grafiek maken maar zonder dat deze opeens "duikt" naar 0 hiervoor is de formule

van GraphPeriods
Code:
=OFFSET(Blad2!$E$5;0;[COLOR="#FF0000"]0[/COLOR];COUNTIF(Blad2!$E$5:$E$148;">0");1)
Daarmee wordt de grootte van de X as bepaald op het aantal periodes die gevuld zijn.
De andere named ranges zijn hetzelfde op de rode 0 na daar staat het kolomnr voor de betreffende cel.

Voor de 2e grafiek waarmee je kan inzoomen op 1 periode heb ik ook een named range gemaakt met de naam ZoomGraph met de formule

Code:
=OFFSET(Blad2!$B$2;Blad2![COLOR="#FF0000"]$L$2[/COLOR]*1536;;1536)

In Cell L2 kun je zelf opgeven op welke periode moet worden ingezoomd. De onderliggende grafiek wordt dan aangepast incl de grafiek titel.
Als ik je vraag goed begrepen heb is dit ongeveer wat je bedoeld hebt.
Overigens heb ik bij de 2e grafiek voor een Area grafiek gekozen, bij waterhoogten vind ik dat wel een passende grafiek ook al omdat hij wat nauwkeuriger lijkt te presenteren tov de lijngrafiek met de wat dikke lijn voor het aantal waarnemingen.

Bijlagen

Allen,

Bedankt dat jullie op mijn vraag hebben gereageerd.

@VenA; Leesbaarheid was bij mij geen sterk punt deze keer. Zal ik op letten

@SjonR, bedankt dat je het voor mij op nam :thumb:

@roeljongman; Een mooie oplossing die ik goed kan gebruiken, inclusief de minimum en maximum waarde in een periode.
Ik heb nog wel een vraag voor je: Waar (of hoe) vindt ik de specificaties van de named ranges? Ik wil namelijk nog een kolom toevoegen aan de tabel (na kolom F) met daarin het verschil tussen een periodegemiddelde en het gemiddelde van de periode er voor. Wanneer ik een kolom invoeg dan laat de Waterlevel grafiek echter zien dat het celbereik voor GraphAvg24hr niet 'meeschuift'. Dat bereik zou ik willen kunnen aanpassen.

De named ranges vind je in het menu Formulas (formules) onder name manager icon. (Namen beheren)
in de grafiek vind je ze terug door in de grafiek met rechtermuisknop te klikken en dan de optie Gegevens selecteren (select data) te kiezen en vervolgens binnen dat schermpje de dataserie te bewerken

Een link naar een named range in een grafiek wordt altijd vooraf gegaan door de bestandsnaam of door het blad (afhankelijk van type naambereik)
voorbeeld: ='Copy of Map5-2.xlsx'!GraphAvgLevel

Laatst bewerkt:
@roeljongman; Ik heb nog een vraag over de named range ZoomGraph 9zie hierboven). Die named range 'kijkt' steeds één periode te ver. Wanneer periode 1 wordt vermeld in cel L2 dan wordt periode 2 in de grafiek getoond. Weet jij hoe dit is te corrigeren?
Al vast bedankt.

oeps slordig. pas de formule in de named range aan naar

er moet 1 afgetrokken worden van de waarde in L2 (omdat de eerste dataset op rij 2 begint en niet op rij 1536) nu schuift de formule al naar rij 1537 als je periode 1 kiest, terwijl hij dan 0 rijen hoeft te verschuiven om vanaf B2 1536 cellen te selecteren

Code:
=OFFSET(Blad2!$B$2;[COLOR="#FF0000"]([/COLOR]Blad2!$L$2[COLOR="#FF0000"]-1)[/COLOR]*1536;;1536)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan