• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

celeigenschap vrijgeven in vba

Status
Niet open voor verdere reacties.

mnemonic

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2016
Hallo,
Ik heb mijn workbook beveiligd maar is het ook mogelijk om de celeigenschap vrij te geven?

Private Sub Workbook_Open()
For Each sht In ThisWorkbook.Sheets
sht.Protect _
Password:="wachtwoord", _
UserInterfaceOnly:=True
Next sht
End Sub
Jan

Wat gaat er mis zonder beveiliging ?

Volgens mij geef je een beetje te weinig informatie. Formules worden overschreven door?

Sorry jongens zal het even uitleggen,

Bekijk bijlage testbestand.xlsm

Ik moet mijn bestand iets aanpassen.
Men wil graag een "dikke lijn"kunnen trekken in kolom S t/m Y
Op de vrijdag is dit op rij 23 bijvoorbeeld maar dit is per dag verschillend.
In kolom S staan formules die zijn beveiligd.
Nu was mijn vraag, kan ik in de beveiliging van het workbook ook een uitzondering maken voor celeigenschappen in dit geval een "dikke lijn"

Hoi
Probeer deze:
Klik op een onbeveilige cel in de rij waar de dikke lijn moet komen
(in uw vbbestandje bvb voor vrijdag U23)
Dikke lijn
Code:
Sub Dotchiedik()
Dim rngSrc As Range
    Set rngSrc = Range("S" & ActiveCell.Row & ":Y" & ActiveCell.Row)
    With rngSrc.Borders(xlEdgeBottom)
        .LineStyle = xlContinuous
        .ColorIndex = 0
        .TintAndShade = 0
        .Weight = xlThick
    End With
End Sub
Dunne lijn
Code:
Sub Dotchiedun()
 Dim rngSrc As Range
    Set rngSrc = Range("S" & ActiveCell.Row & ":Y" & ActiveCell.Row)
    With rngSrc.Borders(xlEdgeBottom)
        .LineStyle = xlContinuous
        .ColorIndex = 0
        .TintAndShade = 0
        .Weight = xlThin
    End With
End Sub

@mnemonic, Een tipje voor als je niet weet hoe je iets in VBA moet oplossen. Neem ff een macro op! In jouw geval dus met het aanzetten van de beveiliging op een sheet. Zet dan een vinkje bij de bovenste 3 opties (selecteer beveiligde cellen, selecteer onbeveiligde cellen, sta cel opmaak toe). Dan staat het de gebruiker vrij om cellen aan te passen qua opmaak, maar dus niet de formule overschrijven. Snap overigens niet waarom je dit met VBA zou moeten afhandelen. :eek:

Ginger bedankt voor je tipje maar dit had ik al gedaan.
Als ik het niet weet hoe ik iets moet doen dan neem ik altijd eerst een macro op zo leer ik veel van vba, zo zie ik hoe iets opgebouwd wordt.
Maar ook dan nog kom ik er vaak niet uit en dan plaats ik hier mijn vraag.
Gelukkig helpen er veel om mijn problemen op te lossen en daar leer ik ook weer van.
Diverse oplossingen heb ik iets aangepast en gebruik ik in ander project van mij zo zie ik wat het doet (en soms niet).:d

Als ik de opmaak vrij geef (en geloof me dat heb ik even gedaan) dan kunnen ze de kleur van de deuren ook veranderen (Kolom S en AA) als dit gedaan wordt werkt de zoekfunctie van het deurnummer niet meer en krijg ik vraagtekens in beeld.
Dit was even mijn probleem nl. stiekem de kleur veranderen schrikken van de reactie (vraagtekens dus) snel een kleur die er op lijkt invoegen en... het werkt nog niet dus roepen ze mij erbij.

Dus eigenlijk wil ik mijn workbook zo veel als het kan beschermen tegen veranderingen.
En voor dit probleem heeft gast0660 de oplossing!

gast0660 Bedankt dit is precies wat ik zoek bedankt hier voor :thumb:

@mnemonic,
graag gedaan, zolang ik geen deuren moet komen schilderen:p:P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan