• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celeigenschappen getal met error

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.666
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Ik heb een kolom en daar wil ik simpel 01 02 03 04 05 in hebben. Onder celeigenschappen geef ik dan getal maar er komt 1 2 3 te staan. Verander ik dat naar tekst dan komt er wel 01 te staan maar bij iedere cel een foutmelding. Ik begrijp dat niet. Hoe kun je dit vermijden?
 
Cellen selecteren > rechtermuisknop > celeigenschappen > getal > aangepast > type instellen op 00
 
Bij Excel opties kun je bij het onderdeel Formules aangeven of je foutcontrole op de achtergrond wilt inschakelen en zo ja welke fouten je dan gemarkeerd wilt hebben, onder andere "Getallen die zijn opgemaakt als tekst of worden voorafgegaan door een apostrof".
 
Bedankt. Ik heb gedaan wat AlexCel schrijft maar de foutmelding blijft bij iedere cel gehandhaafd. Toen gedaan wat Marcel schrijft. Dat werkt.
 
Getallen opgemaakt als tekst wordt ik altijd beetje allergisch van... geeft vaak aanleiding tot foutmeldingen ergens anders.

Ik zou niet het symptoom bestrijden, maar de oorzaak aanpakken. Dus getallen voorzien van juiste opmaak, i.p.v. foutmeldingen verbergen.

Maar dat kan je uiteraard voor jezelf bepalen...
 
Daar ben ik het mee eens.
Als een cel is gevuld en opgemaakt als tekst, en je wijzigt het formaat zoals beschreven in post #2, dan blijft de inhoud tekst (vooralsnog).
Dit kun je verhelpen door een lege cel te kiezen, deze te kopiëren, dan het hele gebied selecteren dat numeriek moet worden, plakken speciaal, optellen aanvinken.
 
Ik heb sowieso alle foutmeldingen uitstaan.

Dan zou de suggestie van Alexcel (de weergave aanpassen en niet de inhoud) toch geen enkel probleem moeten opleveren ?

Als wel dan ben ik benieuwd hoe dat in elkaar zit.

Je hebt in je vraag niet duidelijk gemaakt of je getallen of teksten in die kolom wil invoeren, evenmin wat de funktie resp. het voordeel van de 01, 02, etc. weergave zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Maar dan kom je bij mijn allergie terecht: een cel geformatteerd als getal met een numeriek uitziende inhoud terwijl het toch tekst is.
Want dat krijg je na post #2.
Als je de stap in post #6 niet uitvoert en je gaat in bewerkingsmodus in zo'n cel (met F2 dus) en je drukt op enter zonder iets te veranderen, dan wordt het wél ineens een getal.

Om even wat gras voor de voeten weg te maaien: ik weet dat als je gaat rekenen met numeriek uitziende tekst, dat het dan gewoon als nummer werkt, maar als je bijvoorbeeld VERT.ZOEKEN gebruikt, dan geldt het echte formaat.
 
@MB

Ter voorkoming van misverstanden:
- wijziging van gegevenstype : tekst, getal
- wijziging van weergave (zonder wijziging van gegevenstype: de suggestie van Alexcel, bijv. aantal decimalen, tijd/dag symbolen, toevoegine valutat tken))

Ik ben, net als AlexCel een voorstander van het wijzigen van de weergave, niet van een wijziging van gegevenstype.

Bij vert.zoeken kun je m.i. beter formuleren dat vert.zoeken gebruik maakt van de .Text eigenschap van de cel, en overige funkties van de .Value eigenschap van een cel.
 
Laatst bewerkt:
@snb: dat is bezien vanuit VBA.
Als je in Excel het formaat wijzigt in 00, dan wijzig je daarmee ook het gegevenstype, althans voor lege cellen, niet voor cellen die al gevuld zijn.
Alleen in VBA kun je kiezen met welke eigenschap je VERT.ZOEKEN te lijf gaat.
 
Ik zou niet het symptoom bestrijden, maar de oorzaak aanpakken. Dus getallen voorzien van juiste opmaak, i.p.v. foutmeldingen verbergen.

Maar dat kan je uiteraard voor jezelf bepalen...

Ja , die is leuk. Dat heb ik toch gedaan! Dan blijf je toch geen foutmelding geven! Vervolgens geeft Excel de mogelijkheid converteren naar getal. Dat levert weer 1 op en geen 01. 01 02 03 04 zijn nrs, volgnummers of maandnummers. In een kolom/tabel is 00 000 V000 T000 volgens vaste structuur veel overzichtelijker. Het moet niet verspringen. Ik hoef er niet mee te rekenen wel sorteren, maar dat gaat volgens mij goed.
 
@MB

met numberformat "00" gaat het om getallen
met numberformat "0,00" ook
deze wijziging leidt niet tot een wijziging van het gegevenstype
Dat is pas het geval bij numberformat "@"

VBA beschrijft gewoon wat er in Excel gebeurt; is dus niets anders dan Excel.

@Senso

Het is nu duidelijk dat je tekst wil en geen getallen.
 
Laatst bewerkt:
Dan maar eens een bijlage: kolom A is geformatteerd als 00.

Edit: tenzij je inderdaad tekst wilt. ;)
 

Bijlagen

  • Getallen geformatteerd als 00.xlsx
    7,3 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
@snb
Dus het is nu duidelijk dat ik dan gewoon voor tekst kan kiezen en de foutmelding kan uitschakelen? Wat in post #6 staat werkt wel. De getallen krijgen een iets andere uitlijning. Maar heeft het zin of is dit nuttig om dit door te voeren?
 
@MB

Ja, en ? wat illustreer je hiermee ? het zijn getallen en het blijven getallen.
 
Leuke discussie :)

We zijn het wel eens denk ik, normaal gesproken maak je getallen als getallen op en niet als tekst.

In dit specifieke geval is het meer een kenmerk o.i.d., dus geen getal.

Blijkt maar weer: een voorbeeldbestandje bij een vraag is altijd handig voor de begripsvorming.
 
@MB
Ja, en ? wat illustreer je hiermee ? het zijn getallen en het blijven getallen.
Daar ben ik weer; was even boodschappen doen.
Ik wilde alleen aangeven dat je wel degelijk getallen met een voorloopnul kunt hebben, in reactie op post #11:

... Dat levert weer 1 op en geen 01...
Het is alleen zo, dat als je eerst cellen hebt opgemaakt als tekst, dan de opmaak wijzigt in 00, de inhoud nog steeds tekst blijft.
Als je eerst de opmaak wijzigt in 00 en je vult dan pas de cellen in, dan zijn het wel getallen.

In de bijlage heb ik nu een kolom B toegevoegd, die eerst als tekst was geformatteerd, toen ingevuld en daarna op formaat 00 gezet.

Ik geloof ook wel dat we het met elkaar eens zijn, alleen de gezichtspunten lopen wat uiteen. :rolleyes:
 

Bijlagen

  • Getallen geformatteerd als 00 vooraf (kolom A) en eerst tekst dan 00 (kolom B).xlsx
    7,4 KB · Weergaven: 21
Ik krijg ook de indruk dat we alleen hetzelfde anders formuleren ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan