• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celeigenschappen van een getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

NIh1IlO

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2003
Afhankelijk van het teken voor een getal, wordt in een berekening een ander resultaat bekomen.
Is het mogelijk dit voor te stellen via de celeigenschappen.
Er moet zeker een onderscheid kunnen worden gemaakt tusssen +00 en -00.
Is mijn vraag utopie of bestaat er toch een truc.
Het gaat over getallen die gebruikt worden om de coördinaten weer te geven om er afstanden mee te berekenen.
Maar... er zijn plaatsen ten westen van Greenwich die een negatieve voorstelling krijgen.
Voor de gradenaanduiding moet er dus een onderscheid kunnen worden gemaakt voor bijvoorbeeld volgende combinaties:
+004011.0 en
-003314.0
waarbij de eerste twee cijfers in een aparte kolom komen te staan en dus ook een invloed zullen hebben op de berekening.

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg geweest en zal 'het licht ergens ontstaan'.

Met vriendelijke groeten

nIh1IlO

Ik zou een aparte kolom toevoegen om aan te geven dat het OL of WL betreft.
Berekeningstruc: 180 erbij tellen zodat alles positief wordt en dan in de formules er weer 180 af halen.

Hoi NIh1IlO,

De volgende formule maakt een tekst met de eerste 2 getallen en een + of een - teken ervoor:
=ALS(A5<0;ALS(A5<-5000;"";"-");"+")&TEKST(AFRONDEN((A5+1000000)/10000-100;0);"00")

Ga je de tekst verwerken in een formule dan moet je niet verwijzen naar B5, maar WAARDE(B5) gebruiken.

Jeroen

Gegroet Palmpje en Jeroen,

bedankt voor de hints. Uiteindelijk heb ik gekozen voor onderstaande formule:

=POS.NEG(WAARDE(D7))*(WAARDE(DEEL(D7;2;2))+WAARDE(DEEL(D7;4;2))/$K$2+WAARDE(DEEL(D7;6;5))

waarbij ik eigenlijk zoek naar de waarden uit invoer 'in tekst' om die dan te gebruiken voor het rekenwerk.
Ook de oplossing van een bijkomende kolom kan soelaas brengen.
Mijn weerhouden oplossing is dus een soort middenweg tussen een bijkomende kolom en de afrondingsformule.
Ze werkt perfect en voldoet aan mijn verwachtingen.
Ik herhaal dat de broncel als celeugenschappen op 'tekst' moet worden gezet en de invoer letterlijk moet gebeuren zoals in mijn eerste bericht gesteld.

Alvast van harte bedankt voor het meedenken en vriendelijke groeten van

nIh1IlO

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan