• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celeigenschappen, verschillende soort waardes in een kolom.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sanders1983

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2019
Ik heb drie vraagstukken met betrekking tot kolommen die een verschillende soort waarden bevatten. Ik hoop hierop een goed antwoord te krijgen, zodat ik hier effectief mee verder kan werken.
Ik heb 3 werkbladen met zaken waar ik tegenaan loop. Het gaat om de volgende vragen.

Blad: punten en komma's:
Ik heb een kleine selectie van een groot data bestand genomen. De som functie geeft niet het totaal aan, omdat de waardes met een punt (geen komma) niet worden meegeteld. Er staan getallen in met komma’s en punten. Hoe zorg ik ervoor dat dit wel gebeurt, het gaat om financiële waardes. Eventueel in de kolom ernaast een formule gebruiken, zodat de waardes met punt niet handmatig overgetypt hoeven te worden?

Blad: Dollars:
Uit een export komen financiële gegeven te staan (Kolom B). Deze zijn weergegeven als dollars als een soort tekst. Via celeigenschappen kan ik ze niet in berekenbare valuta omzetten. Hoe zorg ik ervoor dat ik totalen kan maken? Een formule in de kolom ernaast zetten?

Blad: datum:
Ik heb een aantal kolommen met inhoud die niet gelijk zijn. Datums die op 2 manieren naar een Excel blad worden geschoten. Het bovenste gedeelte kan ik wel gebruiken om een weeknummer te krijgen, het onderste niet. Hoe kan ik al deze data op dezelfde manier in de kolom of de kolom ernaast krijgen?

Alvast superbedankt voor de tips!

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
voor 'punten en komma's'
Code:
=SOMPRODUCT(SUBSTITUEREN(D2:D11;".";",")*1)
voor 'datum'
Code:
=WEEKNUMMER(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(C2;" ";"-");"Mar";"mrt");"May";"mei");"Oct";"okt");21)
voor 'Dollar'
Code:
=SOMPRODUCT(--SUBSTITUEREN(B2:B13;"$";""))

Bijlagen

De dollarkwestie:

Code:
Sub M_snb()
   Sheet3.Columns(2).Replace "$", "", 2
End Sub

Dit kan ook simpel met de hand/muis.

De datumkwestie:

Code:
Sub M_snb()
   For Each it In Sheet2.Columns(3).SpecialCells(2)
      If it.Row > 1 And Not IsDate(it.Value) Then it.Value = Evaluate("text(""" & it.Value & """,""yyyy-mm-dd"")")
   Next
End Sub

Laatst bewerkt:
Ook nog eentje voor de datum.
Code:
=WEEKNUMMER(ZOEKEN(100000;ALS.FOUT(1*SUBSTITUEREN(C2;{"ar";"ay";"c"};{"rt";"ei";"k"});""));21)

Waar staat de 21 eigenlijk voor??

Hoe kan ik (voor de datumkwestie) een maandnummer en jaartal uit de kolom halen met behulp van een formule?
Is dat ook mogelijk?

Euros omzetten in Euros

Een vergelijkbaar vraagstuk als met de Dollars. Alleen nu met Euros en verschillend (plus en min). Iemand een idee voor een formule om de hele kolom goed te zetten in bruikbare getallen?

Bijlagen

Hoe krijg jij jouw data zo kreupel in Excel?

Het vervangen van tekens heb je bijna goed toegepast alleen is het min teken geen - maar −
Is simpel op te vragen door
Code:
=CODE(MID(B7;2;1))

En op te lossen door
Code:
=--SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(B7;"€";"");"−";"-")

Celeigenschap op: mm-jjjj

Code:
=ZOEKEN(100000;ALS.FOUT(1*SUBSTITUEREN(C2;{"ar";"ay";"c"};{"rt";"ei";"k"});""))

Bedankt voor de reacties. Waarom ik de data zo kreupel heb, hahaha.

1. Kopieren van een website en plakken in Excel.
2. De Dollars komen uit een export van een grafiek Power Bi
3. De verschillende datums en prijzen in tweevoud (punten of komma) zijn voorbeelden van dataexport uit een nieuw informatiesysteem op mijn werk.

Dan zou ik het bij de bron aanpakken, maar ken jouw/jullie processen/werkmethodieken niet;)

De bron is een bedrijfje uit een ander land. Het is 2019, je zou verwachten dat informatiesystemen in de basis een beetje fatsoenlijk geordend zouden zijn. Waarschijnlijk onze nieuwe dus niet zo. Afwachten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan