• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celkleur aan meerdere voorwaarden laten voldoen met een formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

DWieldraaijer

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2017
Hallo,

Ik probeer een logisch overzicht te krijgen, maar loop tegen enkele moeilijkheden aan aangezien ik nog niet heel bekend ben met Excel.

Ik heb met onderstaande formules bereikt dat wanneer er waardes staan in de naastgelegen cellen er een bepaalde opmaak in de betreffende cel verschijnt.

=ALS(SOM(B1:C1)>0;SOM(B1:C1);"")
=SOM(ALS(ISLEEG(B1);1;0)+ALS(ISLEEG(C1);1;0))

Alleen nu zou ik graag willen dat ook wanneer er een 0 in de naastgelegen cellen, of in één van de naastgelegen cellen, staat de kleur ook groen zal worden.

En is het daarnaast ook mogelijk dat als er zoals in het voorbeeld in de rijen B5 en B6 en C5 en C6 niets staan maar vervolgens in B7 en/of C7 wel weer een waarde staat dat de rijen 5 en 6 een alternatieve kleur krijgen met bijvoorbeeld een waarde als 'afwezig' of 'ziek'?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Dennis Wieldraaijer

Bekijk bijlage Voorbeeld HelpMij Voorwaardelijke Opmaak.xlsx

Welkom op het forum.

Voor wat betreft voorwaardelijke opmaak met formules, geldt in het algemeen dat de formule WAAR of ONWAAR moet opleveren.
Eventueel kan het ook met getallen, omdat 0 = ONWAAR en alle andere getallen zijn WAAR.

Overigens is het ook niet de bedoeling om een "+" teken te gebruiken in een SOM-functie; dan kun je net zo goed de SOM weglaten.
SOM is vooral handig bij meerdere waarden (>2) en/of als velden ook tekst kunnen bevatten: die worden door SOM genegeerd, terwijl + dan een foutmelding geeft.

Ik heb jouw formules aangepast in:
=OF(ISGETAL(B1:C1))
=B1&C1=""
en de nieuwe formule toegevoegd (met opvulkleur oranje en vinkje in "Stoppen indien Waar"):
=EN(B1&C1="";OF(ISGETAL(B2:$C$13)))

Ik zie even niet waar je de waarde "afwezig" of "ziek" wilt hebben; dat kan in ieder geval niet met voorwaardelijke opmaak (wel met een formule of VBA).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord.

Nou moet het dan ook zo zijn dat ook de eerste rijen oranje worden als daar niks is ingevuld en in onderliggende rijen wel. Nu worden de rijen pas oranje zodra er eerst iets is ingevuld in een van de bovenstaande rijen. En wanneer er in de eerste kolom een getal boven de 0 staat moet die wél groen worden ongeacht dus de andere formules.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Dennis Wieldraaijer

Nu worden de rijen pas oranje zodra er eerst iets is ingevuld in een van de bovenstaande rijen.

Dat is een onjuiste constatering.

En wanneer er in de eerste kolom een getal boven de 0 staat moet die wél groen worden ongeacht dus de andere formules.

Dat had je er nog niet bij verteld.
Met het gebodene tot nu toe, zou je dat toch zelf moeten kunnen.
Bijvoorbeeld als eerste regel, met een vinkje in "Stoppen indien Waar".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan