• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen als één object verslepen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rick_Klein

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2004
Allen,

Ik heb in Excel een planning gemaakt. Om deze zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken vroeg ik mij af of je meerdere cellen als het ware als 1 blok gemakkelijk kunt schuiven. Ik zal het even uitleggen a.d.h.v. bijgevoegd voorbeeld.

Bekijk bijlage Cellen als geheel verschuiven.xlsx

Links verticaal staan de taken: taak 1 t/m 5. Boven horizontaal staan de dagen: 1 t/m 18. Zoals te zien is taak 1 gepland op dag 1 en 2. De taak duurt 2 dagen. De "1" in de blokjes gebruik ik voor de capaciteiten planning. Hier verder niet van belang, alleen dat elke cel een nummer moet kunnen bevatten.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om bijvoorbeeld taak 1 (het groene balkje van 1x2) als één object te verslepen. Dus dat je er met je muis overheen gaat, klikt, en het dan horizontaal kunt verslepen. Bijvoorbeeld naar dag 6 en 7. Het is de bedoeling dat zowel de kleur als nummers dan verdwijnen in cellen c3:c4 en terechtkomen in cellen H3:I3.

Nu weet ik dat het mogelijk is om de twee cellen te selecteren en dan te slepen. Dan gebeurd er precies wat ik wil, maar dat is niet gebruiksvriendelijk. Vooral niet in het echte bestand wat vele malen groter en complexer is. De cellen samenvoegen zou al een stuk gebruiksvriendelijker zijn, alleen kan ik dan de getallen niet meer gebruiken voor de capaciteitenplanning. Dat is dus ook geen optie.

Weet iemand of dit mogelijk is?
Alvast bedankt!

Dit kan je toch prima zelf proberen. Klik op een cel en je ziet waarschijnlijk een zwart kader om deze cel. Als je een beetje met de muis over dat kader schuift zie je vanzelf een soort van kruis. Hiermee kan je de cel verplaatsen naar elke willekeurig plek. Dit geldt ook voor een groep van cellen.

Klopt, ik weet dat dat mogelijk is, maar zoals aangegeven vind ik dat niet gebruiksvriendelijk.

Nu weet ik dat het mogelijk is om de twee cellen te selecteren en dan te slepen. Dan gebeurd er precies wat ik wil, maar dat is niet gebruiksvriendelijk. Vooral niet in het echte bestand wat vele malen groter en complexer is. De cellen samenvoegen zou al een stuk gebruiksvriendelijker zijn, alleen kan ik dan de getallen niet meer gebruiken voor de capaciteitenplanning. Dat is dus ook geen optie.
Alvast bedankt!

In het echte bestand heb ik ook blokken van 5X25. Dan is eerst selecteren en dan slepen niet eenvoudig genoeg. Ik wil dus ergens in het midden van het blok klikken, en dan de hele mikmak verslepen. Dus zonder eerst selecteren. Dat moet dus eigenlijk automatisch gebeuren..

Laatst bewerkt:
hoe ga je dat doen als gebieden tegen elkaar aan liggen?
als je gebieden kadert met buiten lijnen is het mogelijk om ze automatisch te selecteren.
dat is wel met vba.

of als je ieder gebied een eigen kleur geeft.

of als je ieder gebied een naam geeft.

Dank voor je reactie! Ik dacht al dat zoiets mogelijk moest zijn... Ik heb even een nieuw voorbeeldje toegevoegd dat meer lijkt op het werkelijke bestand. Ik neem als voorbeeld even taak 1.

Bekijk bijlage Cellen als geheel verschuiven.xlsx

Taak 1 is als geheel gekaderd. Binnen dat kader zie je drie verschillende kleuren/getallen. Binnen de taak is niks gekaderd, maar is er dus alleen verschil op basis van kleur en getal. Mocht het wel nodig zijn, kan ik natuurlijk ook elke kleur afzonderlijk kaderen, dat is geen probleem. Verder heeft elke kleur altijd een getal. Groen heeft in dit geval dus altijd een 1, blauw altijd een 2 en rood altijd een 3. Elke gekleurde cel is gevuld met een getal.

Het mooiste zou zijn als ik kan kiezen wat ik selecteer. Soms wil ik van taak 1 alleen het groene gedeelte selecteren, maar soms ook de gehele taak. Of alleen het groene en blauwe gedeelte. Ik kan me dus voorstellen dat een VBA code ervoor zorgt dat als ik op groen klik, groen geselecteerd wordt. Mocht ik dan ook het blauwe gedeelte erbij selecteren kan dit misschien met behulp van ctrl.

Heb je misschien een voorbeeldje voor me? Ik ben zelf niet zo thuis in VBA. Ik heb wel eens een werkende code toegevoegd, maar dat was dan met stap voor stap instructies die ik op internet had gevonden..

Dank je wel! Is zeker een prima aanvulling op de gebruiksvriendelijkheid, zal even kijken of ik het toe kan voegen.
Enige is inderdaad wel dat ik nog steeds handmatig moet selecteren, daar zou ik graag ook nog vanaf willen..

hoe moet het eruit gaan zien als je bvb de blauwen (bobenaan) 1plaats op zij trek? aangeven met een voorbeeld.
en hoe als ik de blauwen uit de oorspronkelijke kadering trek?
is het de bedoeling dat er alleen horizontaal geschoven wordt?
is er ook een beperking aan de verschuiving? (buiten kader)
zitten de kleuren binnen een kader altijd aan elkaar of kunnen er ook losse veldjes zijn binnen een kader

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage Cellen als geheel verschuiven 2.xlsx

hoe moet het eruit gaan zien als je bvb de blauwen (bobenaan) 1plaats op zij trek?
Hiervoor heb ik drie opties die alle drie prima zijn. Optie 1 is de beste, 2 iets minder, 3 heb ik liever niet. Hangt van de mogelijkheden af.
1: Alle aansluitende blokken rechts schuiven ook mee. Zie voorbeeld.
2: Het is niet mogelijk om te verschuiven (Excel geeft foutmelding) omdat er alleen naar lege velden geschoven kan worden. Zie voorbeeld.
3: Het blauwe blokje schuift over het rode blokje. Niet wenselijk i.v.m. gebruiksvriendelijkheid.

en hoe als ik de blauwen uit de oorspronkelijke kadering trek?
De kadering moet meeverhuizen. Zie voorbeelden bij de vorige quote.

is het de bedoeling dat er alleen horizontaal geschoven wordt?
Ja. Waarbij soms taken in zijn geheel worden verschoven, en soms maar een deel. Soms wordt er ook maar 1 taak verschoven, maar soms meerdere. Zie voorbeeld.

is er ook een beperking aan de verschuiving? (buiten kader)
Ja, er is een beperking. Zie voorbeeld.

zitten de kleuren binnen een kader altijd aan elkaar of kunnen er ook losse veldjes zijn binnen een kader (buiten kader)
In eerste instantie zitten de kleuren altijd aan elkaar, bijvoorbeeld groen, geel, blauw, groen, blauw. Kleuren kunnen dus terugkomen. Binnen een kader zijn in eerste instantie dus geen lege velden. Elke kleur stelt een deeltaak voor. Na het verschuiven van een deeltaak kan er tussen bv groen en geel wel een stuk komen met lege cellen. Binnen een kleurenblok (bv. blauw) kan nooit een leeg veld komen.

bij mijn andere computer krijg ik tijdens het openen een foutmelding.

als ik de fout negeer (door afbreken) dan gaat het verder goed.

zijn er meer waarbij dat gebeurt ?

voor programmaatje zie vorige post.

Top, dank je wel! Dit is inderdaad precies wat ik bedoel.
Excuus voor de erg late reactie, maar ik ben met vakantie geweest en heb dus niet meer gewerkt.

Probleempje is alleen nog dat het niet werkt als ik het kopieer naar mijn bestand. Ik krijg dan, waar ik ook klik, de volgende foutmelding: Laufzeitfehler "1004": Anwendungs- oder objektdefinierter Fehler.
Als ik dan op Debuggen klik wordt er naar de volgende regel verwezen: Set Rh = Rh.Resize(, Rh.Columns.Count + 20) (in de Sub init).

Wat ik heb gedaan is: de code die in het voorbeeldbestand onder blad 1 hangt volledig gekopieerd naar het desbetreffende blad in mijn bestand. Vervolgens de code van module 1 en 2 uit het voorbeeldbestand volledig gekopieerd en geplakt in respectievelijk module 1 en 2 van mijn bestand. Mis ik hier nog iets?

Ook gebeurd het nu, in het voorbeeldbestand, dat als ik het gebied met de 1en aanklik alle 1en worden geselecteerd. Dit is in principe ook de bedoeling zolang alle 1en maar aansluitend zijn. Echter worden nu ook niet aansluitende 1en geselecteerd. Dat is niet de bedoeling. Zie het bijgevoegde voorbeeld, rij 42, 43 en 44.

Bekijk bijlage Cellen groep selecteren en horizontaal verplaatsen 4_2 (8).xlsm

Rick, een heel mooi jaar :)
de definitie van een groep is blijk baar niet de inhoud gelijk,
maar ook aansluitend.
wanneer is een groep aansluitend? (denk daarbij aan de hoekpunten)

je kan gescheiden groepen ook verschillende namen geven.

bvb ipv 2 zet je in de andere 2en , 2a

Laatst bewerkt:
Dank je! Jij uiteraard ook nog een heel goed jaar gewenst! :thumb:

Excuus, het gaat er inderdaad om dat de inhoud gelijk moet zijn, maar alleen de aansluitende cellen horen hierbij. Het kan dus zo zijn dat er meerdere gelijke groepen zijn, maar dat deze niet aansluitend zijn. Wanneer er op een groep geklikt wordt moet slechts die groep geselecteerd worden. Eenzelfde groep, gescheiden door een andere groep, niet.

Een groep wordt dus links, rechts, boven en beneden begrensd. De boven- en ondergrens is denk ik duidelijk, dit werkt momenteel prima. De aansluitende cellen links en rechts worden altijd meegeselecteerd mits de inhoud gelijk is. Heeft een cel, links of rechts van een geselecteerde cel, een andere inhoud, dan wordt deze niet meegeselecteerd. Alle cellen die daarna komen worden, ongeacht de inhoud, ook niet meer geselecteerd.

Zie het voorbeeld. In dit voorbeeld heb ik alle groepen even een apparte kleur gegeven (in het werkelijke bestand hebben gelijke groepen een gelijke kleur, maar omdat kleur hier toch niet gebruikt wordt maakt dat even niet uit).

Bekijk bijlage Cellen als geheel verschuiven 2.xlsx

Werken met verschillende namen is niet wenselijk. Door de gelijke groepen gelijke namen te geven kan ik gemakkelijk een recourseplanning maken. Als ik voor eenzelfde groep meerdere namen ga gebruiken worden de formules die ik voor de resourceplanning gebruik behoorlijk complex. Dit zal de snelheid van het bestand niet ten goede komen.

en wat moet er gebeuren als bvb 2 groepen 1en door lege cellen gescheiden worden?

in je laatste voorbeeld staan boven aan 1 tm 18.
zo'n rij getallen kan ik die als buiten grens voor de kolommen gebruiken?
of moet je groepen ook voorbij (in dit gevel de 18) het laatste getal kunnen slepen?

Laatst bewerkt:
Lege cellen begrenzen de groep ook. Dus: heeft een cel, links of rechts van een geselecteerde cel, een andere inhoud of geen inhoud, dan wordt deze niet meegeselecteerd. Alle cellen die daarna komen worden, ongeacht de inhoud, ook niet meer geselecteerd.

Bekijk bijlage Cellen als geheel verschuiven 3.xlsx

Wat mij betreft mogen groepen zo ver als mogelijk naar rechts gesleept kunnen worden, maar hoeft niet. Net wat makkelijker is. In het originele bestand wordt de bovenkant begrensd door rij 31, hier staan tijdstippen in (zie voorbeeld). Zodra hier geen tijdstippen meer staan is het niet nodig dat groepen daarvoorbij gesleept kunnen worden. Kan dit wel is het ook geen probleem. Zolang groepen maar niet naar boven, beneden of te ver naar links gesleept kunnen worden (dus niet in kolom A).

De 3en per selectiegebied. In het bestand dat jij geupload hebt zijn dus drie groepen met 3en. Zie voorbeeld. ik heb ze even rood omrand voor de duidelijkheid.

In het tweede selectiegebied (onder) heb je dus 1 groep 3en. In het eerste selectiegebied (boven) heb je twee groepen 3en. Dit zijn twee groepen omdat de 3 rechtsboven niet aansluitend is. De 3e groep is wel aansluitend, maar bevind zich in een ander selectiegebied.

Bekijk bijlage Cellen als geheel verschuiven 3_2.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan