• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen berekenen alleen als ze gevuld zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

hemaa

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2015
Goedemiddag,

Ik wil gemiddelden laten bereken alleen als alle daarbij behorende cellen zijn gevuld.
Op dit forum vond ik een formule waarmee het bijna lukt...
Als ik een cel leeg maak komt er bij het gemiddelde: #WAARDE! te staan.

Kan iemand mij helpen om de cellen met de juiste formules te vullen in mijn voorbeeld? (zie bijlage)

Alvast heel erg bedankt!!

Bijlagen

d10 =ALS(AANTALARG(B10:C10)<2;"";SOM(B10:C10)/AANTALARG(B10:C10)) en doorvoeren naar beneden.

e10 =ALS(AANTALARG(A10:C10)<3;"";SOM(A10:C10)/AANTALARG(A10:C10))

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie! Ik was niet helemaal duidelijk zie ik nu, het gemiddelde van theorie/tekenen is 1 cijfer en praktijk is 1 cijfer. Van deze twee wil ik dan het gemiddelde bepalen. (E10 is dus het gemiddelde van praktijk en het gemiddelde van theorie/tekenen)
Als er geen tekencijfer van toepassing is (C12) of geen theoriecijfer (B13) is het de bedoeling dat Excel ook gaat rekenen zoals in regel 10. (gemiddelde van praktijk en theorie of gemiddelde van praktijk en tekenen)

Ik hoop dat mijn vraagstelling zo duidelijker is

Als je de ingebouwde functie GEMIDDELDE() gebruikt dan worden de lege cellen overgeslagen. Of heb ik de vraag niet begrepen?

Bijlagen

Bijna wat ik bedoel, cel E moet zijn het gemiddelde van A en D.
kolom D wordt goed uitgerekend.
En het is de bedoeling dat er pas een gemiddelde wordt berekend als alle gele cellen in die regel gevuld zijn.

Ik heb nog een bestandje met een paar berekeningen, die was ik vergeten erbij te doen... misschien kan dit ook bekeken worden? (zie bijlage test 2)

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!!

Bijlagen

ik had de bijgeschreven gemiddelden niet goed, hierbij de juiste. (bijlage test 2)

Bijlagen

Kan het het zijn dat je laatste twee bestanden totaal niet met de vraag te maken hebben?

Code:
=ALS(AANTAL(A10:A14)=5;GEMIDDELDE(GEMIDDELDE(A10;A11);GEMIDDELDE(A12:A14));"")
of:
Code:
=ALS(AANTAL(A10:A14)=5;((A10+A11)/2+SOM(A12:A14)/3)/2;"")

En misschien nog wat varianten.

Helemaal wat ik bedoel, bedankt! (antwoord op test 2)

Met het eerste bestand (waarmee ik de vraag aan het forum begon) kom ik er niet helemaal uit. Het is daar de bedoeling dat cel E het gemiddelde laat zien van cel A en D, maar alleen dan als alle gele cellen in die rij gevuld zijn. (dus nog geen gemiddelde in E als niet alle cijfers in die rij ingevuld zijn.
In D mag het gemiddelde komen als B en C (indien beide van toepassing) ingevuld zijn.

Hoop dat dit duidelijk is...

ik denk dan aan zoiets,
wel de cellen die niet van toepassing zijn vullen ( in voorbeeld gedaan met -)

mvg
Leo

Bijlagen

Dag Leo,
Bedankt, maar ook dit is niet helemaal wat ik bedoel, ik heb mijn voorbeeld even opnieuw opgezet, denk dat mijn vraagstelling dan duidelijker wordt.(merk nu pas hoe lastig het is om een vraag goed te stellen, ben wel ontzettend blij dat mensen willen meedenken!)

Ik heb in mijn voorbeeld (bijlage voorbeeld) in de cellen d12, e12, d13 en e13 met rood aangegeven wat de bedoeling en uitkomst is. Hoop dat iemand daar voor mij de juiste formule in kan zetten.

Volgens mij heb ik dan de volgende formules nodig:
Regel 10, 11, 14 en 15. (deze zitten er al in)
Regel 12 (grijs, wordt niet ingevuld) Formule??
Regel 13 (blauw, wordt wel ingevuld, maar telt NIET mee in de berekening) Formule??

Bijlagen

geen idee
rij 13 verpest het om met gewone formules te werken
voor de rest is dat wel te doen.

mvg
Leo

of voor de cijfers die nergens meegeteld moeten worden iets voorzetten.

mvg
Leo

Bijlagen

Inderdaad Leo, dat is een mogelijke oplossing! Ik heb alleen nog problemen met een paar gemiddelden, zie bijlage: voorbeeld aangepast.

D12 3,5 moet worden 7,0
D13 3,5 moet worden 7,0

E12 2,75 moet worden 4,5
E13 2,27 moet worden 4,5

Als deze 4 formules nog kunnen worden aangepast ben ik er volgens mij! Zie jij (of iemand anders) hier mogelijkheden toe?

Alvast bedankt voor alle moeite!!

Bijlagen

Nog niet helemaal...

Als in een regel theorie(B) of tekenen(C) niet is ingevuld, dan moet het gemiddelde theorie/tekenen(D)nog leeg blijven tot ze alle twee gevuld zijn. (of in regel 12 alleen B en in regel 13 alleen C)

Als in een regel ook praktijk(A) is gevuld, dan pas een gemiddelde van A en D zichtbaar in E.

Hoop dat het zo duidelijk is...?

Bekijk onderstaand eens:

Deze:
Code:
=ALS(EN(ISGETAL(B13);ISGETAL(C13));B13+C13/2;SOM(B13;C13))
kun je vervangen door
Code:
=ALS(AANTAL(B13;C13)=2;B13+C13/2;SOM(B13;C13))

En deze:
Code:
=ALS(AANTALARG(A13:C13)=3;(SOM(A13)+SOM(D13))/2;"")
door deze
Code:
=ALS(AANTALARG(A13:C13)=3;(A13+D13)/2;"")

Abe: D12 en D13 leeg als B12 en C13 leeg zijn.

Ad: Zou je de formules in mijn bijlage voorbeeld aangepast kunnen plaatsen? Ik zie niet precies waar ik wat nu neer moet zetten...

Als grijs (C12) en/of blauw (B13) toch wordt gevuld, moet dit NIET meedoen in de berekeningen. (het moet dus niets uitmaken of daar de ene keer wel en de andere keer niets is ingevuld)

Als een gele cel in een rij leeg wordt gemaakt, dan moet bij het gemiddelde niet 0,0 komen te staan, maar moet de cel gewoon leeg blijven.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan