• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen beschermen in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

adbakker

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2012
Ik wil in Excel bepaalde cellen beschermen tegen wissen en wijzigen. In het onbeschermde gedeelte wil ik alles kunnen doen wat ik normaal kan in Excel.
Doe ik dat op de manier van deblokkeren van het werkblad en blokkeren van de te beschermen cellen, dan krijg ik niet wat ik wil. Ik kan dan in het onbeschermde deel bijvoorbeeld geen grafieken maken en ik kan ook geen gebruik maken van Auto som etc.
Wie weet hier een oplossing voor?

De bescherming tegen schrijven moet je dan per cel aan geven en niet per werkblad.

Hoe werkt dat dan?
Je kunt toch alleen maar enkele cellen beschermen als je eerst van het totale werkblad de bescherming deblokkeert en dan de cellen die je beschermd wilt houden blokkeert?
Ik wil juist enkele cellen beschermen en de rest laten zoals het is en daar alles kunnen doen, maar dat is juist mijn probleem.

vermeld ook even welke office versie je hebt
zover ik weet kun je met office 2010 makkelijker aangeven wat je nog wel of juist niet met een beveilgde blad mag
want als je een aantal cellen niet blokkeerd en je beveiligd je blad en voordat je op ok klikt eerst objecten bewerken aan vinkt dan kun je er wel een grafiek in plaatsen
autosom werkt zover ik weet idd niet maar dat kun je eenvoudig met een =som() formule oplossen
of als je helemaal onderaan je werkblad met je rechtermuisknop op het onderste balkje klikt kun je je statusbalk aanpassen vink hier SOM aan, en als je een aantal cellen selecteerd komt het totaal onder in de statusbalk in beeld

Bedankt voor de reacties. Ik ga het uitzoeken. Dan kom i erop terug. Ik gebruik Office 2007.

Zoals het in de cursus beschreven wordt, heb ik het gedaan. Dat lost echter mijn probleem niet op.
Inderdaad is het zo dat als je bij Blad beveiligen 'objecten bewerken' aanvinkt het wel mogelijk is om grafieken te maken. Dat is in ieder geval winst. Maar autosom kun je helaas nog niet gebruiken. Wat ik vreemd vind, omdat je wel de somformule kunt gebruiken.
Verder wil ik op het werkblad een tekstvak plaatsen, dat beschermd moet worden en dat niet is als objecten bewerken is aangevinkt.

Wat ik wil is een werkblad met een beperkt aantal gegevens en een tekstvak met opdrachten. Op hetzelfde werkblad moeten de opdrachten worden uitgevoerd.
De gegevens en het tekstvak moeten beschermd zijn en van de rest van het werkblad moeten alle mogelijkheden, die Excel in de normale situatie biedt, toepasbaar zijn.
Ik hoop dat mijn vraag zo duidelijk genoeg is.

Het wordt nu tijd om een klein excel bestandje te plaatsen anders blijven we langs elkaar heen praten.

Ik stuur een voorbeeld mee.
Het zijn twee werkbladen: het eerste met beveiliging zonder objecten inschakelen en het tweede met objecten inschakelen.
Op het eerste werkblad kan ik aan gegevens en tekstvak niets veranderen, maar in de rest van het werkblad (het gedeblokkeerde gedeelte) werken autosom en invoegen grafieken niet.
Op het tweede werkblad werkt autosom ook niet, maar kan ik wel grafieken maken. Maar op dat blad is het tekstvak weer niet beveiligd.

Bijlagen

De knop 'autosom' in het lint werkt misschien niet, maar je kunt toch gewoon '=som(b1:b4)' in tikken.
Dan heb je toch het beoogde effect.

Nogmaals bedankt voor de reactie.
Ik kan inderdaad formules maken, maar het is op een andere manier als normaal.
En omdat het oefeningen zijn voor beginnelingen had ik liever autosom zichtbaar gehad.

je kunt toch gewoon '=som(b1:b4)' in tikken.
Dan is dit toch ook een goede oefening, dan weten ze dat ze formules ook zelf kunnen intikken.

Ja, dat is wel zo. Maar het liefst zou ik toch een oplossing willen hebben, zoals ik beoog(de).
Ik blijf het raar vinden dat het niet mogelijk dat, nadat je van beschermde cellen de blokkering er weer hebt afgehaald, je niet alles kunt doen wat je normaal kan doen in Excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan