• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen blokkeren als er iets in een andere staat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jurielo

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2009
Hallo,

Ik heb 3 pull down menutjes in excel gemaakt. Deze staan normaal gesproken op een leeg vakje. Nu wil ik dat als ik een waarde selecteer in één van deze menutjes de andere twee niet ingevuld kunnen worden. Dus als er 'iets' in een cel staat moeten de andere 2 cellen geblokkeerd worden. En als ze leeg zijn niet.

Is dit uberhaupt mogelijk in excel?

Ik heb het forum al doorgespit maar ik kom er niet uit.

Wie helpt me?

Beste Jurielo,

In VBA kan veel, maar met validatie kom ik denk ik ook wev.

Kijk hier eens naar.
Als cel A1 leeg is, dan kun je in B1 iets invoeren.
Als A12 gevuld is, dan krijg je bij cel B1 een foutmelding als je iets invoert.

Nadeel is wel dat als je in cel B1 iets invoert en daarna A1 vult, dat de invoer in B1 dan blijft staan. Als je dat wilt oplossen, moet je toch echt naar VBA toe.

Richadr

Bijlagen

Als het met VBA wel dan zou ik het graag daar mee doen. De validatie in die cellen gebruik ik namelijk al voor die pulldownlijst.

Ik heb zelf niet zoveel verstand van VBA, is dat makkelijk te doen of is dat specifiek?

Zou je me daar mee kunnen helpen?

De cellen B25, C25 en D25 zijn de pull downs. Net als in het voorbeeld

Alvast bedankt

Bijlagen

Dit is wel wat ik bedoel. Maar als ik het overzet naar mijn echte document werkt het niet.Ik krijg alleen pulldowns met niks erin. Ook zonder dat de rest is ingevuld.

Is het alleen die validatie of moet er ook nog wat anders ingesteld worden.

Dat document kan ik hier niet plaatsen want dat bevat gevoelige informatie.

Laatst bewerkt:
Dit is wel wat ik bedoel. Maar als ik het overzet naar mijn echte document werkt het niet. Is het alleen die validatie of moet er ook nog wat anders ingesteld worden.

Dat document kan ik hier niet plaatsen want dat bevat gevoelige informatie.

Het is alleen de validatie, maar de celverwijzingen moet je wel aanpassen naar de correcte situatie.

Het is gelukt :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

Wat een topforum is dit zeg :)

Zeeeer veel dank

Graag nog even de vraag op opgelost zetten aub. Thx.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan