• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen copieren met datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guppie880

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2010
Hallo iedereen.

Heb al veel gezocht, maar kan geen antwoord vinden.
Ik heb een simpel excel file gemaakt voor mijn boekhouding thuis.
In de tabbladen staan de maanden jan t/m dec.
Daarnaast nog een tabblad met vaste lasten.
Hierin staan alle lasten die elke maand terug komen.
Nu wil ik deze copieren naar de maand die ik wil, bijv jan.
Ik selecteer alle cellen en copier hem naar de goed maand.
Het probleem is dat de datums blijven staan zoals in het blad 'vaste lasten'
Dus komt er bijv in de tabblad 'jan' de datum met 8-1-1900 te staan, terwijl daar eigenlijk 8-1-2010 moet komen te staan.
Is het mogelijk om te kunnen copieren en dat meteen de datum goed komt te staan?
Het is niet zo heel veel werk om het te veranderen maar het lijkt me wel leuk om zoiets uit te proberen.
Heb geen ervaring met vba, maar mischien kan ik het leren.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Raymond.

ik heb geen idee waarom je hier Vba voor nodig zou hebben :shocked:
als je cellen die je kopieert al de juiste datum eigenschap heeft moet hij die behouden bij het plakken.

plaats anders even een klein voorbeeld bestand zonder gevoelige informatie

met het "borsteltje" in de werkbalk kun je ook de opmaak copieren.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Bedankt voor het reageren iedereen.

Ik zal het proberen om het wat duidelijker uit te leggen:
op een blad staan diverse kolomen met datums en daarachter staan de omschrijvingen en het bedrag. Dus zo:
01-07-2008 |wegenbelasting | 50,00

En dit wil ik kopieren naar een ander tabblad, bijv die van januari.
Ik selecteer en ga kopieren met ctrl-c, dan klik ik op het tabblad van januari en gebruik ctrl-v om te kopieren.
Dit gaat allemaal goed. De datum komt erin te staan, de omschrijving en het bedrag en als wordt goed berekend. Dat is ook niet het probleem.
Wat ik nu moet doen is de datum handmatig veranderen naar 01-01-2010.
Op zicht geen groot probleem maar een beetje extra werk. En aangezien we met computers werken wilde ik eens proberen om de datums meteen goed te zetten naar de maand en jaartal. en waarbij de dag gelijk blijft.
Is hier een trukje voor? Of moet ik iets regelen in vba?
Ik hoop dat het wat duidelijker is. En misschien is er geen oplossing ervoor of ben ik te moeilijk aan het zoeken.

Maar toch bedankt voor het meedenken.

Groetjes,
Raymond.

1 klein xls voorbeeldbestandje zonder gevoelige informatie zegt meer dan 1000 woorden

Oke dan voeg ik een voorbeeld toe.

Ik heb het volgende gedaan:
tabblad vastelasten aangeklikt, Degene die ik wil kopieren geselecteerd, ctrl-c.
Dan naar tabblad 'jan'; ctrl-v om te plakken. En dan krijg je degene wat er staat.
Alles op 1900 omdat dat in het tabblad 'vaste lasten' staat.
Daaronder heb ik neergezet hoe het moet worden, en dat heb ik handmatig veranderd.
Bij elke maand blijft dus zijn vaste waarde van het tabblad 'vaste lasten'. Dus in feb komt dus ook 29-01-1900 te staan, terwijl ik daar 29-02-2010 wil hebben. Voor mrt enz geldt het zelfde.
Dus mijn vraag: is het mogelijk om de goede maand en jaartal te veranderen afhankelijk welke tabblad ik selecteer? Dus voor mrt moet er de maand 03 en jaartal 2010 komen te staan.
Kan dit met een macro of met vba of totaal niet en blijf je het handmatig veranderen?
Is natuurlijk geen groot probleem, het is voor mij alleen wat makkelijker.

Groetjes,
Raymond.

Bijlagen

Ik zou al beginnen met de datums op je tabblad Vaste Lasten te wijzigen in
Code:
="20/01/" & Jaar(Nu())
zodat je steeds het juiste jaartal hebt.

De formulegoeroes maken er meer dan waarschijnlijk iets beter van, maar ondertussen kan je toch al voort

Bijlagen

Dit vind ik een hele goede oplossing!!
Ik ga deze gebruiken.

Iedereen bedankt voor het met denken :thumb:

Raymond.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan