• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen deblokkeren als cel (verwijzing) leeg is

Status
Niet open voor verdere reacties.

lievedonne

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2010
Beste,

Als er geen datum is ingevuld bij D5, moeten de cellen b12:B18 gedeblokkeerd worden zodat er een datum ingevoerd kan worden. Als D5 een datum heeft, moeten de de cellen geblokkeerd zijn zodat de formule zijn werk kan doen. Ik ben bezig geweest met VBA, maar heb hier de oplossiing nog niet voor gevonden. Dus help is welkom.
Zie bijgevoegd bestand.

Alvast bedankt voor hulp!Bekijk bijlage Roostercorrecties.xlsm

Code:
With Sheets("Blad1")
        If .Range("d5") <> "" Then
            .Unprotect Password:="1verbodentoegang1"
            .Range("b12:b18").Locked = False
            .Protect Password:="1verbodentoegang1"
        End If
    End With

Laatst bewerkt:
Beste Warme Bakkertje,

Allereerst dank voor de snelle reactie. ik heb de code gekopieerd in de programma code van het werkblad, maar zie tot mijn spijt niet het gewenst resultaat. Nogmaals, ik ben niet bekend met VBA en pluk zo links en rechts wat van het Internet. IN dit geval zou het dan ook gepaard moeten gaan met de rest van de code die in het blad is verwerkt.

Heb je nog tips waar ik op moet letten als ik jouw code wil gebruiken?

combinatie van codes

Beste Warme Bakkertje en Excelamateur,

Dat schiet al heel erg op en de term 'Excelamateur' is zeker niet van mij! In de programma code stond al een gedeelte dat ik, samen met de door jullie ontworpen code wil benutten. het zou er dus ongeveer zo uit moeten gaan zien:

If .Range("d5") <> "" Then
.Unprotect Password:="1verbodentoegang1"
.Range("b12:b18").Locked = False
.Protect Password:="1verbodentoegang1"
End If
End With.

If Target.Column <> 3 Then Exit Sub
If Target.Value <> "" Then
ActiveSheet.Unprotect Password:="1verbodentoegang1"

Rows(Target.Row + 1).EntireRow.Insert
Rows(Target.Row & ":" & Target.Row + 1).FillDown 'copy contents of entire row
Rows(Target.Row + 1).SpecialCells(xlCellTypeConstants).ClearContents 'remove anything that isnt a forumla
ActiveSheet.Protect Password:="1verbodentoegang1"

End If
End Sub

Nou weet ik niet hoe en of deze stukken code met elkaar te verenigen zijn. En welke If, Else of misschien wel And daarvoor benut kan worden.
Wil mij sowieso wat meer gaan verdiepen in VBA van Excel. Idee welke 'bijbel' mij daar behulpzaam bij kan zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan