• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen doortrekken over tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

GertJan99

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2017
Dames en heren,

Ik ben al enige dagen over uw forum heen aan het struinen, maar ik kom er niet lekker uit. Ik heb een probleem met het opzetten van een pool.

In de bijlage heb ik een fictief voorbeeld gezet. Ik zou graag in het tabblad 'uitslagen' een overzicht willen hebben van alle pooldeelnemers. Dit kan ik doen op de wijze zoals ik het nu heb gedaan, maar dit moet sneller en makkelijker kunnen als er niet 3 maar 300 deelnemers zijn.

Ik ben heel erg benieuwd naar de oplossing en ik staat voor altijd in het krijt "EDIT bij u" ;)

Bekijk bijlage Pooltje.xlsx

Laatst bewerkt:
Dat kan alleen met VBA.
Maar waarom een tabblad voor ieder persoon?

Je bedoelt waarschijnlijk dat jij bij de helper in het krijt staat :shocked:
Je maakt het jezelf uiterst moeilijk door voor ieder contact een nieuw werkblad toe te voegen.
Kolommen B en C kunnen gevuld worden door formules met INDIRECT mits in kolom A de namen van de contacten staan.
Er is geen conventionele formule in Excel die werkbladnamen kan uitlezen. Daarvoor is VBA nodig.
Bindend advies: laat de opzet met voor ieder contact een nieuw werkblad varen.

Edit: wat Edmoor zegt.

Met een udf'je.
Code:
Function Speler(i As Long) As String
    Application.Volatile
    Speler = Sheets(i).Name
End Function

Bijlagen

Dit is wonderbaarlijk! Onwijs bedankt! En zoals gezegd; kan ik ooit wat terug doen, wil je meedoen met de pool?, dan hoor ik het graag... :thumb:

Ik zie wat er gebeurd, en ik denk ook te begrijpen waar ik de 'udf' moet invullen (tabblad rechter muisknop-> programmacode weergeven -> modules -> module 1, klopt dat?). Maar om er van te leren. Wat gebeurt hier, kan je het me uitleggen?

VBA is de programmeerlaag van Office. In Excel kun je er onder andere nieuwe functies mee programmeren (UDF = User Defined Function). Dat is wat hier gebeurT.
Er wordt een functie SPELER toegevoegd met één argument; het volgnummer van het werkblad, genummerd van links naar rechts, en geeft de naam van dat werkblad terug.
Het commando Application.Volatile maakt dat cellen met deze functie worden bijgewerkt zodra er iets verandert in de werkmap.

Laatst bewerkt:
En als de tabbladen waar 'speler' moet beginnen nou niet de tweede, maar het vierde, vijfde of zesde tabblad is? Of maakt dat niets uit?

Dan moet je de formule in A2 wellicht zo aanpassen:
Code:
=speler(RIJ()[COLOR="#FF0000"]+3[/COLOR])

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan