• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen echt leeg?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colombe

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Ik heb in een werkblad formules staan als =ALS($D9="A";$E9;""). Als ik deze kopieer als waarden is, als aan de voorwaarde niet wordt voldaan, de doelcel weliswaar leeg, maar er staat een " ' " in, dus niet echt leeg. Is er een mogelijkheid om de cellen echt leeg te krijgen bij het kopieren?

Bijlagen

Hallo Colombe,

Wat begrijp ik niet aan jouw vraag?

De tabel die je hebt gekopieerd en geplakt als waarden zijn toch leeg? Ik heb het getest met een logische formule en uitkomst is WAAR voor de groene cellen en ONWAAR voor de cellen met een getal.

Formule begint in cel K15 en K14 is een lege cel

Code:
=G15=$K$14

Bij mij staat er echt een " ' " en dat resulteert bij =ISLEEG() in ONWAAR voor alle cellen.

Heel vreemd. Maar inderdaad met de functie ISLEEG zijn ze niet leeg. Echter wanneer ik cell K14 test met ISLEEG krijg ik WAAR. Dus zou je toch zeggen dat de logische formule met als uitkomst WAAR ook 'WAAR' zou zijn. Immers leeg = leeg. Maar niets is minder waar.

Heb nog even voor je verder gezocht. Misschien kan deze link je verder helpen.

http://www.mrexcel.com/forum/excel-questions/563338-paste-value-isnt-really-blank.html

Even een vinkje weghalen en het is opgelost.
Hier de beschrijving voor de engelse 2007 versie van Excel

Exel Options
Advanced
Lotus Compatibility
Bij Transition navigations keys het vinkje weghalen.

Excel 2013

Werkt niet bij mij. Bij 'Transition navigations keys' stond geen vinkje. Heb het ook getest met vinkje. Opnieuw opgestart etc. maar geen resultaat.

De oplossingen uit mrexcel zijn bruikbaar, maar het zijn extra handelingen en dat wil ik liever niet. Ik werk nog steeds met Xl 2003", die heeft de optie van 2007 niet.

Je ziet de ' ook niet in de cel staan maar wel in de formulebar.
Ik vermoed dat hij er in is komen te staan door een kopie uit een ander programma.

Ik heb het vinkje bij "Alternatieve stuurtoetsen" weggehaald. Nu lijken de cellen leeg, er staat geen " ' " meer in, maar ........... ze zijn het niet. =ISLEEG() geeft nog steeds ONWAAR. Jammer!
Wat is trouwens de functie van de Aternatieve stuurtoetsen?

Wat is trouwens de functie van de Aternatieve stuurtoetsen?
Deze heb je volgens mij nodig als je LOTUS bestanden importeert in EXCEL

Als je =LENGTE() gebruikt krijg je als resultaat 0.
En dat klopt want er staat niets in.

Maar wat is je feitelijke probleem nu.
Krijg je ergens foutmeldingen die niet op te lossen zijn met de 'lengte' formule

In het werkblad waarheen ik de waarden ga kopieren, wil ik, waar nodig, met "+ End -->" celverwijzingen opnemen. Soms moet je dan voorbij de cellen, die nu helaas gevuld zijn.
Ik ga dan morgen maar de oplossing met de #### uit mrexcel maar eens uitproberen, tenzij iemand nog een andere oplossing heeft.
Bedankt in ieder geval voor julie hulp.

Onlangs hetzelfde voorbij zien komen. Als je toetst met isleeg() geeft dit inderdaad nog steeds ONWAAR als resultaat. Een andere toets is dmv = CODE() dit geeft normaal gesproken een getal weer uit de ASCII-tabel. Deze toets geeft als resultaat #WAARDE dus de cel is leeg? Dus niet.

Laat deze macro even los op jouw voorbeeldje en de cellen zijn dan wel leeg. Wat voor leesteken of iets anders er achter blijft na het plakken naar waarden kan ik nergens vinden.

Code:
Sub leegmaken()
Dim cl As Range
For Each cl In Range("G15:I18")
 cl = cl.Value
Next
End Sub

De makro van VenA gaf niet het juiste resultaat. Met de zoek en vervang optie uit mrexcel lukt het prima. Kennelijk is er helaas geen andere oplossing.
Nogmaals bedankt.

Verrassingen zijn er altijd! In het uiteindelijke werkblad lukt de zoek en vervang methode niet, ik kan niet vervangen door helemaal niets. Dat kon in LegeCellen.xls wél!
Maar ..... de macro van VenA werkt daar weer wél, hoewel het lang duurt (310 cellen) en in LegeCellen.xls niet! Ra ra ???

Laatst bewerkt:
Je kan het het een stukje versnellen door gebruik te maken van
Code:
Application.ScreenUpdating = False
. Waarom het in het ene wel werkt en in het andere niet, kan ik vanaf hieruit niet beoordelen. Maar als je met deze oplossing uit de voeten kan. Wil je dan de vraag op opgelost zetten?

Dat scheelt aanzienlijk!
Er was nog een probleem. De formules heb ik een volgende keer weer nodig, dus nadat ik alles in waarden en echt lege cellen heb gezet, kopieer ik het naar het doelwerkblad en vervolgens zet ik met een makro de formules weer terug. Geen elegante oplossing, maar het werkt.

Ik heb de volgende code in een ander werkblad gezet, maar helaas werkt het daar niet. Wat doe ik fout?

Code:
Sub LeegMakenCC()
Application.ScreenUpdating = False
Dim cl As Range
For Each cl In Range("I6:AC50")
 cl = cl.Value
Next
Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Even een voorbeeldje plaatsen met wat je zoal gemaakt hebt.

Nu je me naar een voorbeeldje vraagt, zie ik opeens dat ik een fout heb gemaakt. Het werkt gelukkig wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan