• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen houden 'iets' vast waardoor ze niet leeg zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

Margot1

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
21
Excuus voor de vage titel. Mijn vraag is geen showstopper. Ik kan heel eenvoudig in de uiteindelijke draaitabel naast (leeg) ook de blanco waarden uitvinken.
Maar ik snap het niet en daar kan ik niet goed tegen. Wie kan het uitleggen aan mij? Wat? Nou dit..

Ik heb een werkboek met veel werkbladen en onderling veel verwijzingen, lange formules, nog een vba user form dat wat input levert etc etc etc.
Het werkt als een zonnetje (heb al eens vaker hier aangeklopt voor hulp)

Voor 1 werkblad met +/- 140 kolommen wil ik dat iemand draaitabellen kan maken. Ik heb het werkblad alvast voorbereid op input die er nog niet is en de formules doorgetrokken tot rij 1000. Er zijn nu nog geen 100 gevuld.
Leek mij slim om er een kopietje van dit werkblad te maken naar een apart werkbook waarin alleen de waarden staan want met zoveel formules in dataset draai het allemaal wat trager en het bestand is door alle verwijzingen al behoorlijk zwaar en ook draaitabellen en grafieken wegen behoorlijk wat.

Ook hier heb ik een macro voor gebruikt. Het maakt een kopie, maakt er waarden van en hernoemt het werkblad, en verbergt het origineel weer netjes.
Het valt vervolgens op dat het bereik van die 1000 regels ook in dit kopietje, vrij van formules, onthouden wordt door Excel. De draaitabel geeft aan dat er 1000 rijen zijn die meetellen. Uiteraard kan ik de vinkjes zo zetten dat (leeg) en blanco beide niet meetellen maar eigenlijk wil ik die lege rijen er gewoon niet in hebben.

Ik snap gewoon niet wat er gebeurt en dat knaagt :confused:

Met Ctrl+pijl-beneden wordt ook het bereik tot regel 1000 aangehouden. De cellen zijn leeg, en ook de celeigenschappen wijken niet af van die van regel 1001.
Zodra ik handmatig een rij verwijder, verdwijnt deze ook als blanco waarde in het bereik van de draaitabel. (dus 1 rij delete en er tellen er nog 999 mee)
Ik dacht toen slim te zijn en een extra regel aan de kopie-werkblad-macro toe te voegen waarmee lege rijen worden verwijderd maar ook hier worden de eerste 1000 regels niet als leeg opgepikt. (de zin staat na het kopie/plak als waarden deel)
Op basis van een tip uit een andere post heb ik ipv delete voor select gekozen en dan valt het inderdaad op dat de macro lege cellen niet detecteert als lege cellen maar vanaf regel 1001 alles netjes selecteert.

Wat hangt er nog aan deze cellen, waarom lijken ze leeg maar zijn ze niet leeg, en hoe haal ik dit weg?
 
Is in de legel rijen er een cel met niet de opmaak "standard"?

Als je op regel 101 (eerste lege regel) rechts van de normaal gebruikte kolommen (bijvoorbeeld Z101) =istext(a101) ingeeft en naar rechts sleept is er een kolom die "true" geeft (nederlandse excel istekst)?
 
Margot1

Je hebt waarschijnlijk een formule gebruikt als =ALS(SOM(A1:A7)=6;"";SOM(A1:A7)). Als je deze kopieert met alleen waarde
wordt hij niet leeg maar staat er een lege string (""). Inderdaad hij is dus niet leeg.
Het makkelijkst is om de draaitabel te bouwen niet op basis van een volledige set maar alleen die regels te gebruiken
die ook gevuld zijn. Googel maar eens op Dynamische range in kombinatie met een draaitabel.

Veel Succes.
 
Klopt. Ik gebruik inderdaad dat soort formules.
(overigens staat alles wel op standaard)

ik ga even na wat ik kan vinden over je dynamicrange icm draaitab tip
dank zover
 
Het lukt me wel om een draaitabel op een naam/bereik te draaien en t bereik kan ik met verschuiving ook dynamisc maken. Het lost t probleem alleen niet op.
De cellen blijven echter last houden van niet leeg zijn. de 1000 wordt nog steeds geteld.
 
Misschien dat dit een start van iets is. In de eerste kolom staat een getal van meer dan 8 cijfers of de lege string waardoor de cel niet leeg is ""
Is er een SpecialCells macro o.i.d. die dit getal kan herkennen en alle rijen die dit er niet aan voldoen kan verwijderen?
Ik heb hier wel opgezocht maar kom er niet goed uit.
 
Dynamische reeks

Margot,

Bijgaande een bestand met twee draaitabellen, een 'gewone' waarbij ook de lege regels zijn meegenomen
Een met een dynamische reeks. Zoals je ziet worden de lege regels dan niet meegenomen.
Kies voor de rij die je wil tellen wel een rij die handmatig ingevoerd wordt.

Veel Succes.

Bekijk bijlage HelpMijDynamischeReeks.xlsx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan