• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen in bepaalde volgorde kopieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dre1111

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 aug 2013
Beste Excel kenners,
Ik probeer al een tijdje oplossing voor mijn probleem te vinden maar helaas...Ge-googled, gevraagd, gezocht...niks.
Wat mij niet lukt is het volgende:
Ik heb data in een kolom staan (A1 t/m A15). Nu wil ik deze getallen naar een andere kolom te kopi�ren maar wel in bepaalde volgorde d.w.z.
waarde A1 moet naar cel B1
waarde A5 naar B2, A10 naar B3 enz.
Volgens mij zit er een logika in A1, A5, A10 en zou deze reeks gewoon naar beneden doorgetrokken kunnen worden. Helaas, ik krijg dit niet voor elkaar.
Ik zou op prijs stellen als iemand met een (vrij) simpele oplossing mij kunt helpen.

alvast bedankt voor alle tips,
Dr�

PS. Ik heb vrij lang geaarzeld met het posten van mijn vraag omdat ik toch dit probleem best triviaal vond maar omdat ik zelf (en met behulp van mijn collegae) er niet uitkom, zoek ik hulp bij echte experts.

Hoe gaat de logica verder: A15 naar B4 en dan? Waar komen de waarden van A2, A3 en A4? Of sla je die over?

A15 - B4
A20 - B5
A25 - B6 enz.
m.a.w. elke 5de waarde uit kolom A moet onder elkaar in kolom B komen te staan

A2 naar C1
A3 - D1
A4 - E1

maar als ik de oplossing voor mijn vraag heb dan werkt de A2, A3 en A4 op dezelfde manier, toch?

Ik zou de reeks A1:A5 op een andere manier kunnen doen (copy, paste special, transpose) maar dat zou ik voor elke 5 cellen elke keer moeten doen (gaat om ongeveer 20000 regels)

Je logica klopt volgens mij niet helemaal, als je telkens om de 5 wil pakken dan zou het eigenlijk zo worden als hieronder weergegeven. In B1 zou je moeten beginnen met de waarde uit A0 (welke uiteraard niet bestaat), in C1 t/m F1 komt dan de waarden van A1 t/m A4, de waarde van A5 komt vervolgens in B2 en zo verder:
B C D E F
1 A0 A1 A2 A3 A4
2 A5 A6 A7 A8 A9
3 A10 A11 A12 A13 A14

Als je akkoord bent met het bovenstaande kun je dat met deze formule voor elkaar krijgen:
=INDIRECT("A"&((RIJ()-1)*5)+KOLOM()-2)

Formule plaatsen in B1 (geeft een foutmelding omdat je verwijst naar cel A0 die niet bestaat) en naar rechts trekken tot F1 en dan zo ver naar beneden als je wilt

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan