• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen kleuren m.b.v. voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThaMaestro

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2008
LS, Ik wil een cel een kleur geven o.b.v. voorwaardelijke opmaak.
De formule in de cel is vrij simpel; er wordt middels de functie 'MIN' gekozen tussen het minimum van 2 waarden, te weten waarde A en B.
Indien A wordt gekozen, moet de cel een bepaalde kleur krijgen. Indien B wordt gekozen, mag de cel ongekleurd blijven.

De formule die ik dus tot nu toe voor de desbetreffende cellen gebruik is '=MIN(A,B)'

Iemand enig idee hoe je dit (simpel) kan aanpakken?

Bvd, grtn Huub

Laatst bewerkt:
Opmaak >> Voorwaardelijke Opmaak >> Formule Is >> =MIN(A;B) = A
Indien je inderdaad een comma gebruikt als separator in formules, vervang dan de ";" terug door een comma.

Opmaak >> Voorwaardelijke Opmaak >> Formule Is >> =MIN(A;B) = A
Indien je inderdaad een comma gebruikt als separator in formules, vervang dan de ";" terug door een comma.

De formule die ik gebruik is idd 'MIN(A,B)', dus geen punt-komma als scheidingsteken maar gewoon komma.
Ik heb even gekeken onder conditional format (gebruik Engelse versie MSOffice), en t werkt nog niet echt.
De karakters A en B die ik in werkelijkheid gebruik zijn natuurlijk anders; A is de waarde van een cel in de sheet waarin ik werk, B de waarde van n cel uit n andere sheet.
Daarnaast moet ik niet van 1, maar van honderd(en) cellen deze voorwaardelijke opmaak toepassen.

Zie de bijlage hoe ik t nu doe. Ik hoor graag of ik op de goede weg ben, en wat er moet veranderen.

Bijlagen

• dialog.jpg
    dialog.jpg
    34,2 KB · Weergaven: 27
hallo ThaMaestro
je schreef:
A is de waarde van een cel in de sheet waarin ik werk, B de waarde van n cel uit n andere sheet.
voorwaardelijke opmaak (VO) werkt bij mij alleen als De cel met de VO en A en B in de zelfde sheet staan.
als je de cellen uit de andere sheet gebruikt kun je deze een Naam geven dan werkt het wel.
groet sylvester

Om een goed antwoord te kunnen geven moet het bestand of een fictief voorbeeld daarvan kunnen worden ingezien. Op grond van de nu beschikbare gegevens is het koffiedik kijken. Kijk eerst maar eens goed na of in het configuratiescherm bij Landinstellingen de komma wel als lijstscheidingsteken staat ingesteld.

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Sylvester en Zapatr.
Verwijzing naar een andere sheet via een Naam.
Controleren of de komma wel je lijstscheidingsteken is. Is je decimaalteken dan een punt?
Bovendien zie ik in de bijlage in post 3 (dialog.jpg) dat je formule quotes (") bevat, laat die eens weg.

Ik zal zometeen even een voorbeeld excel file uploaden, heb m nou ff niet bij de hand.

Bekijk bijlage voorbeeld.xls

bijgevoegd een voorbeeld file met daarin;
- op de eerste sheet bovenin een tabel met waarden, en 2 andere tabellen.
- op de tweede sheet een kolom met waardes

die 2 'andere' tabellen op sheet 1 zijn de tabellen waarin ik de minima wil selecteren.
in de eerste van die 2 tabellen zoek ik naar minima uit de eerste rij van de bovenste tabel van sheet 1. in de tweede van die andere 2 tabellen (onderste tabel) doe ik precies t zelfde, maar dan zoek ik in de tweede rij van de bovenste tabel van sheet 1 ...

excuus als dit wat verwarren is allemaal, maar moest e.e.a. aan (bedrijfs-)info verwijderen. als t niet duidelijk is wat/waarom ik iets doe in de xcl file, let me knwo!

M'n beste gok.
Kolommen O, P en Q heb ik met rust gelaten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@ WHER: jou opmaak was by the way op 1 puntje niet zoals ik bedoelde; de getallen in de eerste (bovenste) tabel van sheet 1 moeten niet worden gekleurd met VO. Die tabel dient alleen als bron of referentie.

sorry ik had verkeerde bestandje gestuurd
hier als nog:Bekijk bijlage 115217

de naam is niet nodig omdat de verwijzingen voor de voorwaardelijke opmaak op dit blad staan
groet sylvester

deze werkt idd mooi. top! dit bedoelde ik met wat ik wou

nu de vervolg vraag; als je op 1 cel de voorwaardelijke opmaak toepast, hoe kan je dan makkelijk/snel deze VO toepassen op de rest vd cellen in een tabel? lijkt me namelijk een aardig pokkelwerkje om alle cellen handmatig te moeten doen.

nu de vervolg vraag; als je op 1 cel de voorwaardelijke opmaak toepast, hoe kan je dan makkelijk/snel deze VO toepassen op de rest vd cellen in een tabel?
Ooit al eens van kopiëren gehoord (in dit geval van alleen de opmaak)?
Dat begrijp ik nou niet, dat je daar zelf niet opkomt als je het Excel-menu langsloopt.

Ooit al eens van kopiëren gehoord (in dit geval van alleen de opmaak)?
Dat begrijp ik nou niet, dat je daar zelf niet opkomt als je het Excel-menu langsloopt.

We zijn niet allemaal excel-nerds, euh experts ;-)

Maareh, heb al n (andere) manier gevonden, simpelweg de VO anders opstellen (slecetie maken van cellen waarop toe te passen, en dan bij equal to '=D$5' gebruiken ipv '=D5').

Bedankt iedereen voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan