cellen kopieren en dubbele cellen verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ukkie1964

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2018
Goedendag Allemaal

Ik ben pas nieuw hier en heb het een en ander bekeken van hoe het in zijn werk gaat.

Maar we hebben nu eigenlijk 3 probleempjes in hetzelfde bestand, ik weet niet of ik dat in 1 vraag mag plaatsen of dat ik hiervoor aparte vragen van moet maken.
Als we er 3 aparte vragen van moeten maken dan horen we dat graag.
We zijn aan het rondkijken geweest, maar vinden geen werkende oplossingen voor onze problemen.

Samen met een groep vrijwilligers organiseren wij voor voornamelijk jeugd diverse wedstrijdjes.
Deze wedstrijdjes kunnen zijn darten, panbiljart, kegelbiljart enz. dit om de jeugd te vermaken.
Tot op heden dedem we de puntentellingen bij houden in een Excelbestand met diverse formules.
Dit werkt best goed, maar het gebeurt nogal regelmatig dat er formules weg zijn ondanks beveiligde cellen.
Omdat er nogal wat verschillende mensen mee werken weten we niet waardoor het komt dat de formules verdwijnen.
Nu ben ik samen met een mede organisator bezig geweest om het via VBA te doen,zodat het hopelijk beter gaat.
Dit is volgens ons best aardig gelukt alleen we komen aan een aantal dingen niet uit.

Probleem 1
Om het op een wedstrijd te laten lijken kunnen de deelnemers zich plaatsen voor de kwart finale, halve finale en tenslotte voor de finale.
We willen de deelnemers aan de halve finale op een verborgen tabblad (halve finalisten) te laten selecteren via een button op een ander tabblad(finalisten). Alleen dat lukt ons niet.
Als we de button op het tabblad halve finalisten plaatsen werkt deze zoals we willen. Plaatsen we de button op het tabblad finalisten krijgen we een foutmelding.
De code die we hier gebruikt hebben is:
Code:
'Schermupdate uitschakelen
Application.ScreenUpdating = False

'Sheets defineren
Dim Bron As Worksheet
Dim Doel As Worksheet
Dim HeaderRegel As Integer
Dim BeginRegel As Integer

Set Bron = Sheets("uitslag")
Set Doel = Sheets("Halve finalisten")
Sheets("Halve finalisten").Range("A7:I150").Font.Color = vbBlack
Sheets("Halve finalisten").Range("A7:I150").Select
    Selection.ClearContents
Is het mogelijk om een button op een andere tabblad te plaatsen dan waar het gevraagde uitgevoerd moet worden?

Probleem 2
Omdat er in de selectie van kwart finalisten en halve finalisten personen zitten die 2x voorkomen willen we deze met een code laten verwijderen.
De code die we hiervoor gevonden hebben werkt van geen kanten, tenminste volgens ons gebeurd er helemaal niets.
De bedoeling is dat de selectie op tabblad finalisten wordt vergeleken met de selectie op het tabblad halve finalisten.
We hadden in gedachten dat we op kolom D (naam) moesten laten vergelijken, omdat hier geen lege cellen tussen de namen zit.
De cellen op de regel met de dubbele naam zou dan in het tabblad halve finalisten eruit gehaald moeten worden, deze regels die verwijderd zouden moeten worden zijn geel gemaakt.
Alleen dat gaat niet
De code die we hiervoor gebruikt hebben is
Code:
Sub Dubbele_Verwijderen()

Dim sht1 As Worksheet
Dim sht2 As Worksheet
Dim C1row As Long
Dim C2row As Long
Dim C2TotalRows As Long
Dim IDnr As String
Dim NoDups As Long

Set sht1 = Worksheets("Halve finalisten")
Set sht2 = Worksheets("Kwart finalisten")
sht2.Activate
C2TotalRows = Application.CountA(Range("D:D"))
C1row = 2

Do While sht1.Cells(C1row, 15).Value <> ""
IDnr sht1.Cells(C1row, 2).Value
    For C2row = 2 To C2TotalRows
        If IDnr = Cells(C2row, 2).Value Then

sht1.Activate
            Rows(C1row).Delete
            NoDups = NoDups + 1
            C1row = C1row - 1
            sht2.Activate
            Exit For

End If

Next

C1row = C1row + 1

Loop

End Sub
Kan het wel wat we willen?

Probleem 3
Omdat we het tabblad halve finalisten willen verbergen en de button zou kunnen werken op het tabblad finalisten zien we niet wanneer het tabblad halve finalisten klaar is met vullen.
Dan zouden de gegevens (automatisch) gekopieerd moeten worden van het tabblad halve finalisten naar het tabblad finalisten.
Dit lukt ons nu wel via een button, maar dat werkt alleen maar wanneer het tabblad niet verborgen word.
Is er een mogelijk om dit automatisch te laten doen?

Wij willen jullie alvast bedanken voor de moeite.
Mocht ik het niet goed gedaan hebben dan mijn excuses ervoor.

Hierbij een gedeelte van het bestand wat we al in elkaar hebben gezet
Bekijk bijlage Map1.xlsx.xlsm

Groetjes Ukkie64

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan