• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen koppelen bij gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

BOMENG

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2012
Berichten
10
Beste forumleden,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen: ik ben Jordi, 22 jaar en werkzaam bij BOM Engineering als HTS Mechanical Engineer. Nu ben ik al enige tijd bezig aan een groot project voor één van onze klanten en inmiddels ben ik aangeland bij het maken van checklisten, zodat we het onderhoud aan bepaalde motoren in een achtbaan kunnen gaan monitoren.

Het probleem wat ik echter ondervind in Excel is het volgende:
- Op blad 1, kolom 1 heb ik via gegevensvalidatie een lijst gemaakt waaruit onze klant kan kiezen welk motornummer gecontroleerd is.
- Deze complete lijst staat op blad 2, kolom 1. Echter heb ik in kolom 2, 3 en 4 van blad 2 ook wat gegevens van deze motor staan, zoals het oude motornummer, de locatie en het vermogen.
- Nu zou ik graag zien dat, wanneer een bepaalde motor gekozen wordt in kolom 1 op blad 1, dat deze gegevens (oud nummer, locatie, vermogen) in de kolommen daarnaast verschijnen (de gegevens uit blad 2).

Werken met 'als dan' is eigenlijk niet echt een optie, aangezien er zo'n 100 motoren zijn. Een regel met 100 voorwaardes wordt dus wel erg veel werk. Het is ook geen optie om dit handmatig bij te laten voegen door de uiteindelijke gebruikers, aangezien we graag eenduidige informatie willen ontvangen van onze klant om alles juist in kaart te brengen (het moet ******proof worden).

Ik hoop dat iemand me in de goede richting kan helpen.
Ik kan vanaf mijn werk geen testbestandje uploaden wat mijn bovenstaande probleemomschrijving verduidelijkt, dat zal ik vanavond even uploaden vanaf mijn persoonlijke computer.

Mochten er vragen zijn ontstaan omdat ik iets niet duidelijk heb omschreven, mail me alsjeblieft op j.schneijderberg at bomengineering.nl (at even vervangen door @, dit om spam van computers te voorkomen)

Met vriendelijke groet en alvast bedankt,
Jordi
 
Laatst bewerkt:
In bijgevoegd bestand zit in de blauwe cel een gegevensvalidatie verwijzend naar het overzicht in blad2.
Zodra je een keuze maakt uit de gegevensvalidatie dan verschijnen de bijbehorende gegevens in de naastgelegen groene cellen.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 

Bijlagen

Inderdaad, zoiets bedoel ik inderdaad!
Maar ik begrijp beide formules nog niet helemaal.
Ik gebruik als voorbeeld even de laatste:
=ALS($A1="";"";VERT.ZOEKEN($A1;Motorgegevens;2;0))

Als A1= niets???
Ik ga morgenvroeg eens kijken of ik jullie formule kan gebruiken in mijn bestand, maar het is precies hetzelfde principe. Heb nu helaas even een spoedgeval tussendoor gekregen, waardoor ik niet verder kan met dit project.
Ontzettend bedankt!
 
ALS A1=leeg dan laat ie de cel waar de formule in staat leeg, anders gaat ie de VERT formule uitvoeren.
Anders komt er #N/B in de cel te staan als je geen motornummer hebt geselecteerd/ingevuld
Kan ook zonder ALS
Bekijk bijlage Onderhoud-zonder-ALS.xlsx

Groeten Marcel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan