• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rafkevs

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 nov 2007
Ik heb een ledenbestand van mijn vereniging.
Op het eerste werkblad staan alle namen, adres, geb datum etc, alfabetisch.
op het tweede werkblad staan dezelfde namen, via celverwijzing:
bv in cel A1 van blad 2 staat: =blad1!A1.
nu staan ook op blad 2 specifieke gegevens van elk lid.
maar als er nu een lid bijkomt en ik sorteer ze weer alfabetisch, dan volgen de namen op het 2de blad ook, maar de gegevens die daar achter staan zijn dan weer niet van die persoon.
is er een functie of dergelijke waarmee die gegevens met de naam mee verspringen ?

dank bij voorbaat.

Welkom bij de Helpmij!

Tja, dat lijkt mij logisch. Als je op werkblad 1 de sortering uitvoert, worden alle gegevens netjes gesorteerd, inclusief die op blad 2 die je laat verwijzen naar blad 1.
Echter, de -extra- gegevens op blad 2 zijn niet gekoppeld en dús worden ze niet gesorteerd.
Naast VBA (wat ik niet beheers) zou een simpele macro het klusje voor je kunnen klaren.

Je laat simpelweg eerst blad 1 sorteren en vervolgens blad 2, waarbij je op blad 2 alle kolommen mee laat doen in de sorteringsmacro.

Laatst bewerkt:
Ik zou dit oplossen met vertikaal.zoeken (v.lookup).

Ik heb een mini voorbeeldje gemaakt zoals ik het versta maar het zou duidelijker zijn als jij een voorbeeldje plaatst (5-tal lijntjes met fictieve gegevens), dan kunnen we er direct de correcte formules in aanpassen :thumb:

Kun je hier iets meedoen ??

Bijlagen

Volgens mij is TS glashelder:

in blad 1 bijv. voornaam in kolom A en achternaam in kolom B
in blad 2 bijv. voornaam in kolom A en achternaam in kolom B EN vervolgens (bijv.) geboortedatum en geslacht in de respectievelijke kolommen C en D.

De A's en B's zijn gekoppeld middels =
en bij het sorteren op blad 1 worden de kolommen C en D op blad 2 niet meegenomen. (A en B op blad 2 wél, want die zijn immers gekoppeld aan A en B op blad 1)

Laatst bewerkt:
zo ziet het er ongeveer uit
als men nu op blad 1 een naam, bv Jef ... bijvoegd, en dan opnieuw sorteert,
dan zie je dat de opties die bij elke persoon horen op blad 2 vanaf de naam jef, niet meer kloppen, dus deze zouden mee moeten bewegen.

Bijlagen

Rafkevs, Mag ik vragen WAAROM je niet gewoon al je gegevens op slechts 1 blad bij elkaar houdt? Als die gegevens toch al bij het lid horen.... Dan hoef je ook niet moeilijk te doen! In database-land ben je ontzettend bezig met het opbouwen van 'redundante gegevens'. En dat is NOOIT wenselijk! (grote kans op fouten!)

Groet, Leo

Tja, een frisse kijk op het e.e.a. doet wonderen. Gelet op de huidige vorm van de werkbladen kan ik mij wel aansluiten bij Leo. Het zou idd. handiger zijn om de gegevens van blad 2 naar 1 over te hevelen en er vervolgens een sorteeropdracht op los te laten, al dan niet middels een macro.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan