Beste Warme Bakkertje en SNB (sorry dat ik zo lang op me liet wachten)
Beste VBA'ers
zoals sommigen reeds begrepen hadden, ben ik geen groot licht op vlak van VBA, maar ik hoop door er veel mee te werken (en vooral veel te vallen en weer op te staan) en hulp te vragen dat ik het zal leren. Ik heb de tips die warme bakkertje en snb me gaven proberen toe te passen, maar ik geraak er (nog) niet uit.
Als bijlage stuur ik jullie het voorbeeldje, zodat het duidelijker wordt waarvoor ik jullie hulp nodig zal hebben:
Bekijk bijlage Help mij, formules niet wissen TEST 2 juni.xlsm
Wat is nu eigenlijk de bedoeling?
STAP 1
Als ik het document open en “ctr + shift + m” intik, dan verschijnt er in cel “J1” een automatische volgnummer en de datum in “J2” wordt aangepast. Dat is het zowat het enige dat tot hiertoe luktte, maar spijtig genoeg werkt het niet meer.
STAP 2
De verhuurbon wordt ingevuld met de gegevens in de volgende cellen:
Cel J4 is de persoon die de bon invult (hoeft niet echt met een lijstje, maar het zou leuk zijn)
Cellen B13:B16 zijn de klantgegevens (naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres)
Cel F18 (=datum) wordt ingevuld als de klant vraagt om het product te leveren aan huis, als hij het zelf komt ophalen op het bedrijf, dan wordt de datum cel F19 ingevuld.
Cel F22 (=datum) wordt ingevuld als het gehuurde product aan huis gehaald moet worden, als de klant het zelf terug brengt, dan zal de datum in cel F23 worden ingevuld.
G18,19,G22,G23 zijn de uren die worden afgesproken. (deze cellen moeten niet mee naar het overzicht, maar achteraf wel gewist worden)
Dus het is afhankelijk van de keuze van de klant welke cellen zullen worden ingevuld (F18:F19, G18:G19,F22:F23,G22:G23)
C24 (leveringsadres) wordt enkel ingevuld als F18 wordt ingevuld
C25 (ophaaladres) wordt enkel ingevuld als F22 wordt ingevuld
E27= het aantal km voor levering
E28= het aantal km als het product terug gehaald wordt
C31= prijs van de huur van de producten (zou normaal gezien een verwijzing naar een andere cel zijn in een ander tabblad zijn, maar de verwijzing wordt steeds gewist, dus ik denk dat ik het beter gewoon zo laat en handmatig invul)
C32= prijs van de verplaatsingskost( zou een verwijzing zijn naar cel G29, maar die wordt mee gewist, dus misschien is het beter om het handmatig in te geven)
C33= prijs huur +kilometervergoeding
F30= de waarborg die wordt betaald (of niet) (deze wordt handmatig ingegeven)
STAP 3: DOOR GEBRUIK VAN DE KNOP "copy values to overzicht"
De ingevulde gegevens worden overgeschreven naar de het tweede tabblad “OVERZICHT VERHURING”. Meer specifiek, naar de bovenste rij.
Ik ondervind nog problemen met cel J4, want die bevat een lijstje en het wordt niet mee overgeschreven.
In cel E31 en 32 staan twee keuzerondjes met “betaald” of “niet betaald”, die had ik graag mee in het overzicht opgenomen zodat ik kan zien of de waarborg al dan niet betaald werd, maar ik weet niet of het mogelijk is.
STAP 4: DOOR GEBRUIK VAN DE KNOP "save wb to other location"
Het is de bedoeling dat de” verhuurbon” wordt opgeslagen op een andere locatie nl. T:\\Verhuur\Verhuurbon2014\... (hier is een onderverdeling gemaakt per maand jan, feb,…dec.)
Ik zou graag willen proberen dat het document wordt opgeslagen onder de volgende naam:
Bijvoorbeeld: “20140702naamklantvervolgnummer” (waarbij de datum uit cel J2 en de vervolgnummer uit J1 komt)
Als het verhuurdocument werd opgeslagen, dan mogen de cellen gewist worden.
STAP 5 ;-)
Hopelijk kunnen jullie me tips geven waar ik m’n vba code of formule kan verbeteren en aanpassen. Het zal zeer leerrijk zijn en daarom wil ik jullie alvast bedanken voor de hulp.
Ik heb geprobeerd om zelf het een en het ander in orde te brengen, maar hoe langer ik eraan werk, hoe meer er mis loopt. Ik vermoed dat ik twee keer dezelfde opdracht geef in de formule.
De inhoud van de cellen komt niet op de juiste plaats, ik vermoed omdat ik hier een aanpassing heb in gedaan:
Sheets("OVERZICHT VERHURING").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Resize(, 19) = myArray
Ik dacht dat de 19 staat voor het aantal cellen dat wordt overgeschreven, maar misschien (bijna zeker) heb ik wel eens mis.
Bij het overschrijven, wordt de vervolgnummer gewist, en da's zeker niet de bedoeling.
Ondertussen krijg ik ook een foutmelding 1004 als ik de module via vba afspeel.
Alle tips en hulp zijn meer dan welkom...
Mvg
Lies