• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen met bepaalde datum tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nickz

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2007
Ik wil de cellen tellen waar het jaar 2007 in voor komt. Een datum eindigd op 2006 of 2007. Daarvoor heb ik nu de formule: =AANTAL.ALS(Offertelijst!B:B; *2007)

Dit werkt niet. Volgens mij erg simpel. Weet iemand een oplossing?

Helaas werkt een wildcard niet binnen Excel.

Hiervoor maak je een hulpkolom (eventueel verborgen) aan waarin je het jaar ophaalt met =JAAR(datum), hierop kun je vervolgns je AANTAL.ALS loslaten.

Volgens mij kun je het ook zo oplossen

1-1-2007 is gelijk aan 39083
Dan kun je alles optellen waar de waarde groter of gelijk is aan 39083
AANTAL.ALS(Offertelijst!B:B;">39083")

oh dat is nog beter :) dank je.

Trouwens ik heb naast de kolom met datums een kolom met 'afgewezen' of 'aangenomen'. Maar nu wil ik alleen het aantal 'afgewezen' hebben uit 2007. Om het nog even wat ingewikkelder te maken.

iemand een idee?

Voor de korte termijn gaat de oplossing van McPhone wel werken, maar als je dit naar volgend jaar tilt dan dien je iets aan te gaan passen, en wie zegt dat dat niet iemand anders dan jij gaat zijn ?

In de extra kolom kun je jaar en "afgewezen" als zoekopdracht opgeven :

Code:
=JAAR(datum)&"afgewezen"

dit geeft "2007afgewezen".

Zit wat in idd! Maar 'afgewezen' komt uit een andere kolom dan die van de datum.

Ik ga er van uit dat datum en "afgewezen" wel in dezelfde rij staan, dan wordt het bv.

Code:
=JAAR(A1)&B1
waar A1 de datum bevat en B1 de tekst "afgewezen".

Ik ga er van uit dat datum en "afgewezen" wel in dezelfde rij staan, dan wordt het bv.

Code:
=JAAR(A1)&B1
waar A1 de datum bevat en B1 de tekst "afgewezen".

ja klopt, maar hij moet uit de B kolom alleen de tekst 'afgewezen' halen. Dus een ALS functie erin?

Stel dat =JAAR(A1)&B1 in cel C1 staat, dat geeft dan "2007afgewezen". Je zoekopdracht zal dan ook "2007afgewezen" moeten zijn. Ook dit kun je eventueel samenstellen uit 2 velden --> veld1&veld2.

Stel dat =JAAR(A1)&B1 in cel C1 staat, dat geeft dan "2007afgewezen". Je zoekopdracht zal dan ook "2007afgewezen" moeten zijn. Ook dit kun je eventueel samenstellen uit 2 velden --> veld1&veld2.

ja snap ik. Maar in kolom B staat niet alleen de tekst 'afgewezen', maar ook bijv. 'aangenomen'. Hij moet dus alleen het jaar pakken met 'afgewezen'.

Daarvoor gebruik je dus =AANTAL.ALS(Offertelijst!C:C;"2007afgewezen").

Ik zal hem wel even posten, want volgens mij hebben we een miscommunicatie ;)

Op sheet resultaten: 'Aantal offertes moeten offertes uit 2007 zijn.
Percentage afkeur prijs moet het aantal 'afgewezen prijs' uit 2007 zijn. Dit delen door aantal offertes uit 2007.

Hoop dat het zo duidelijk is.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan