• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen met cijfers maar soms met letters en cijfers optellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Insekaer

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2005
Waarschijnlijk een eenvoudige formule maar ondanks een hoop gegoogel kom ik er niet uit.
De bedoeling in het rooster wat ik aan het maken is dat aan het einde van de maand het aantal uren worden opgeteld sof ar so good . echter ik gebruik in de cellen soms ook de letters:
V = vakantie
L = lesdag
X = extra gewerkt
Nou worden deze getallen met een voorvoegsel van een van bovenstaande letters niet meegetelt.
Hoe kan ik er voor zorgen dat deze wel meegeteld worden?
Als voorbeeld heb ik een stukje van het rooster toegevoegd

Bijlagen

Hallo Insaeker

Ik denk dat hier staat wat je zoekt.

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=484975&highlight=som+met+letters

Groeten,
Jacques

Hallo Jacques , bedankt voor je snelle antwoord. echter dit is niet helemaal wat ik bedoel, met deze oplossing worden volgens mij alleen de cellen geteld waarin de waarde met een voorvoegletter begint.

Wat ik wil is dat de formule aan het einde van de maand alle getallen ongeacht er een V,X of L voorstaat optelt.

Misschien lees ik er overheen maar ik kan het in de oplossing die jij aandraagt niet vinden.

zou je me mischien aan de hand van een voorbeeld in de bijlage van post 1 op weg kunnen helpen?

groeten Ruud

Ruud , met de celeigenschappen kan je tot een oplossing komen , ik heb C22 , C23 en C24 aangepast via de celeigenschappen , daar waar je bv V wil moet je dan eerst de C24 kopiëren en deze plakken in de cel waar je ze wil zien staan ( bv Y12 ) als dit gedaan is typ je gewoon het uur ( cijfer ) en er komt dan automatisch een V voor het cijfer te staan en excel rekent gewoon door . Ik zie voorlopig geen andere oplossing in de vorm van een matrix met verborgen kolommen kan ik er ook komen maar via de lange weg > voor iedere cel een andere cel = dubbel aan ruimte :confused:.

Bijlagen

Ruud , met de celeigenschappen kan je tot een oplossing komen , ik heb C22 , C23 en C24 aangepast via de celeigenschappen , daar waar je bv V wil moet je dan eerst de C24 kopiëren en deze plakken in de cel waar je ze wil zien staan ( bv Y12 ) als dit gedaan is typ je gewoon het uur ( cijfer ) en er komt dan automatisch een V voor het cijfer te staan en excel rekent gewoon door . Ik zie voorlopig geen andere oplossing in de vorm van een matrix met verborgen kolommen kan ik er ook komen maar via de lange weg > voor iedere cel een andere cel = dubbel aan ruimte :confused:.

bedankt trucker10 nooit gedacht dat je met celeigenschappen tot een dergelijke oplossing kan komen.:)

bedankt trucker10 nooit gedacht dat je met celeigenschappen tot een dergelijke oplossing kan komen.:)

Toch nog even wachten tot de formule goeroe's :p de jaarswissel verwerkt hebben , misschien is er wel iemand die een matrix in de de mouw kan halen :rolleyes:.

In cel AF8 kan je ook volgende matrixformule zetten:
Code:
=SOM(ALS(ISFOUT((A8:AE8)*1);RECHTS(A8:AE8;LENGTE(A8:AE8)-1);A8:AE8)*1)
Let op bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER.

Vervolgens doortrekken naar beneden.
p.s. deze werkt alleen als er max 1 letter voor het getal kan staan.

In cel AF8 kan je ook volgende matrixformule zetten:
Code:
=SOM(ALS(ISFOUT((A8:AE8)*1);RECHTS(A8:AE8;LENGTE(A8:AE8)-1);A8:AE8)*1)
Let op bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER.

Vervolgens doortrekken naar beneden.
p.s. deze werkt alleen als er max 1 letter voor het getal kan staan.

Ook een mooie oplossing en waarschijnlijk nog wat werkbaarder als de vorige oplossing, Ik bedank u beiden hartelijk voor de oplossingen, ik kan weer verder bouwen aan mijn rooster.
:thumb::thumb:
groeten Ruud

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan