• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen met kleur optellen en ook bij wijzige van de kleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

zipperman15

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2015
Ik heb een bestand zie bijlage

Ik wil graag de rode, oranje en groene cellen opgeteld hebben.
Ik heb zelf al een beetje lopen stoeien hiermee maar het lukt mij niet.

Mocht de kleur van de cel veranderen dan moet de optelling zich dus automatisch aanpassen.
De optelling moet komen in Kolom D, E en FBekijk bijlage Vakantieplanning medewerkers.xlsx
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen

alvast bedankt

Probeer eens of dit het resultaat oplevert zoals gedacht.

http://we.tl/zh1LHlHtqo

Bedankt
helaas krijg ik het niet aan de praat

de getallen in de kolommen D, E en F
veranderen niet automatisch bij mij
ik moet elke keer in de cel gaan staan en dan enter drukken

de bedoeling is dat zodra ik een cel oranje maak met een 1 erin de kolom E optelt of als ik een oranje cel in de regel weg haal hij die eraf trekt

Ook kan ik nu niet meer kopiëren en plakken op het tabblad
bedankt alvast

Laatst bewerkt:
Dag Zipperman, google even op de term "sumcolor" daar komt een mooi stukje VBA uit waarmee je voor elke RGB kleur de waarde van cellen in een range automatisch op kunt tellen. Betreft een UDF die je op kan nemen in je workbook en dan als worksheetfunctie kunt gebruiken.

Ik heb er een heel mooi personeelsplanningssysteem mee gebouwd :-)

hier is de code:

Function SumColor(rColor As Range, rSumRange As Range)
'Sums cells based on a specified fill color.

Dim rCell As Range

Dim iCol As Integer

Dim vResult

iCol = rColor.Interior.ColorIndex

For Each rCell In rSumRange

If rCell.Interior.ColorIndex = iCol Then

vResult = WorksheetFunction.Sum(rCell) + vResult

End If

Next rCell

SumColor = vResult

End Function

Dag Zipperman, google even op de term "sumcolor" daar komt een mooi stukje VBA uit waarmee je voor elke RGB kleur de waarde van cellen in een range automatisch op kunt tellen. Betreft een UDF die je op kan nemen in je workbook en dan als worksheetfunctie kunt gebruiken.

Ik heb er een heel mooi personeelsplanningssysteem mee gebouwd :-)

hier is de code:

Function SumColor(rColor As Range, rSumRange As Range)
'Sums cells based on a specified fill color.

Dim rCell As Range

Dim iCol As Integer

Dim vResult

iCol = rColor.Interior.ColorIndex

For Each rCell In rSumRange

If rCell.Interior.ColorIndex = iCol Then

vResult = WorksheetFunction.Sum(rCell) + vResult

End If

Next rCell

SumColor = vResult

End Function

hey bedankt voor de info ik ben niet zo handig met VBA
ik heb de code in een module geplakt in me excelsheet
en dan in de formule =somcolor(XFD4;G4:AY4) in de cel geplakt maar ik krijg een foutmelding zie bijlage

Bijlagen

• Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    16,1 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:
Ik zal vanavond (laat) even een voorbeeldje maken met de code op de juiste plek.
groet

sumcolor

toch maar even gedaan tijdens de koffie break :)

sumcolor is een UDF (User Defined Function) (gevonden op WWW, dus niet zelf bedacht)
hij staat in Module 1
wat doetie?
som de waarden van alle cellen in een range die dezelfde kleur hebben als de doelcel
=sumcolor(a3;c3:k100) betekent dus: tel alle waarden in bereik c3:k100 op wanneer de cel dezelfde kleur heeft als cel a3
Er moet dus wel een waarde in de cel staat, eventueel kan je het lettertype dezelfde kleur geven zodat je het getal niet ziet.

Zodra je een waarde of kleur in het bereik aanpast zal de functie direct updaten.
Je kunt er dus een gekleurd planbord mee maken en de waarden van de gekleurde cellen gebruiken om berekeningen uit te laten voeren.

Hopelijk heb je hier wat aan. Ik heb er een compleet personeelsplanningssyteem mee gebouwd voor 300 man inclusief automatische grafieken die (gebaseerd op huidige datum) de geconsolideerde planning voor de komende 13 weken laat zien. En dat heeft me behoorlijk wat applaus opgeleverd!

Bekijk bijlage Sumcolor.xlsmBekijk bijlage Sumcolor.xlsm

De oplossing van Cobbe is de NL versie van de UDF die ik net opvoerde, hij was me dus voor :-)
Nu kom je er vast uit, succes!

Het verschil is dat met mijn code er geen waarden hoeven ingevuld te worden in de cellen.
Het ligt aan TS wat zijn voorkeur geniet.

Dag Cobbe, dat had ik zo snel niet gezien. Ik had een paar cellen met de waarde 1 erin gekopieerd en dan is het resultaat dus hetzelfde. Jouw versie is dus meer de count/aantal versie daar waar de door mij gebruikte versie de sum/som versie is.
Wij zitten in de uren-handel dus ik gebruiken bij voorkeur de sum variant. Onze HR manager is meer gecharmeerd van de count variant. Eeuwige discussie tussen Fte en headcount :-)
groet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan