• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen met lustrum leeftijd highlighten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Viewable

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2015
Hi,

Ik heb een lijst met 2000+ namen en oprichtingsdata.
In kolom N heb ik de oprichtingsdata bv._01-01-2000_ en in kolom O de leeftijd in decimalen _=(TODAY()-N4)/365,25_

Hoe kan ik, het liefste met een formule, de cellen highlighten die binnen een half jaar van een lustrum zitten?

bijvoorbeeld 49,6 (50) jaar of 12,1 (12,5)

Eventueel een dirty way, vergelijk met een lijst met lustrum leeftijden...??

EDIT: Bekijk bijlage Verenigingen.xlsx

Laatst bewerkt:
Dat kan door middel van Voorwaardelijke opmaak (VO).

Meer assistentie: plaats een voorbeeldbestand.

#1) Om datums binnen een half jaar van een lustrum te kleuren kun je VO toepassen met als voorwaarde:
Code:
=OF(REST(AFRONDEN.BOVEN($O4;0,5);5)=0;AFRONDEN.BOVEN($O4;0,5)=12,5;$O4=12,5)

#2) Excel kan standaard niet rekenen met datums voor 1900. Zie bijvoorbeeld: https://support.office.com/nl-nl/article/het-datumsysteem-de-datumnotatie-of-de-interpretatie-van-jaartallen-met-twee-cijfers-aanpassen-aaa2159b-4ae8-4651-8bce-d4707bc9fb9f Oplossing: als je consequent bent met invoeren (dus alle datums in het format "04 okt 1885") is dit een optie om het datumverschil te berekenen:
Code:
=ALS.FOUT((VANDAAG()-N4)/365,25;(ZELFDE.DAG(VANDAAG();250*12)-DATUM(250+RECHTS(N4;4);VERGELIJKEN(DEEL(N4;1+VIND.SPEC(" ";N4);3);{"jan";"feb";"mrt";"apr";"mei";"jun";"jul";"aug";"sep";"okt";"nov";"dec"};0);--LINKS(N4;2)))/365,25)
Ik transformeer de ingegeven datum (in tekst-format) en vandaag dus 250 jaar vooruit, en bepaal dan het verschil. Zie ook bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan