• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen met tekst negeren bij optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan1984

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2016
Vanmorgen ben ik geweldig geholpen (zie die vraag) met een uitdaging waar ik tegenaan liep. Aanvullend daarop heb ik nog een vraag.

Hierbij allereerst het bestand waar het om gaat: Bekijk bijlage sheet.xlsx

Het kan voorkomen dat een actiedatum nog niet bekend is. In dat geval moet in de cel NNB worden ingegeven. Dit geeft de zekerheid dat een cel niet vergeten is in te vullen, maar de actiedatum gewoonweg nog onbekend is. Wanneer NNB wordt ingevuld geeft de formule die de totalen optelt echter een foutmelding. Logisch, want de waarde is tekst i.p.v. een datum.

De formule zou dus zodanig aangepast moeten worden dat alleen cellen waarin een datum voorkomt worden meegenomen en cellen met tekst worden genegeerd. De vraag is: hoe?

bv met deze matrixformule
Code:
=SOMPRODUCT((ALS.FOUT(MAAND(FormInput[Actiedatum2]);0)=RIJ()-4)*(ALS.FOUT(JAAR(FormInput[Actiedatum2]);0)=$I$2))

Een matrixformule moet je afsluiten met <Ctrl> + <Shift> + <Enter>

alternatief in bovengenoemde vraag voorziet hier al in ;)

Het valt mij ook op dat de tabel gedefinieerd is tot en met regel 5001.
Dat moet je bij een tabel niet doen: die wordt vanzelf groter/kleiner als je regels toevoegt/verwijdert.

Het valt mij ook op dat de tabel gedefinieerd is tot en met regel 5001.
Dat moet je bij een tabel niet doen: die wordt vanzelf groter/kleiner als je regels toevoegt/verwijdert.

Dat weet ik, maar als ik geen regels toevoeg maar gewoon steeds op de volgende regel een nieuw project ingeef (dus zonder een nieuwe regel toe te voegen) niet toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan