• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen ontgrendelen als ze een betaald kleur hebben

sjeftje

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2014
Berichten
20
Hallo,
is er iemand die mij kan helpen?
Ik zou graag al de cellen die niet geel zijn beveiligen tegen overschrijven.
Elke dag moeten ze een aantal invullen in de gele cellen.
zie bijlage

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    32,9 KB · Weergaven: 13
zoiets dan?
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    32,5 KB · Weergaven: 8
Toch bedankt!
maar het is niet wat ik zoek als ik een andere cellen in het geel zet gaat he niet.
groetjes
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    32,9 KB · Weergaven: 2
Nee, wat verwacht je dan? Op het moment dat je cellen blokkeert, kun je er niets mee. Jij wilt alle niet-gekleurde cellen beveiligd hebben. Dan is dat dus over en uit voor die cellen... Ofwel je bedenkt op voorhand welke cellen je geel wilt hebben, en die ingevuld mogen worden, ofwel je bedenkt een systeem waarbij je met VBA bepaalt welke cellen geel moeten worden.

Zo te zien wil je cellen per datum(kolom) laten invullen, dus wat wil je dat er morgen gebeurt? Mij lijkt het dat de cellen dan ofwel wit, ofwel rood moeten worden. Maar niet geel. Dus daar moet de kleur vanaf. En de volgende stap is dan dat kolom M aan de beurt is voor gele cellen.

Kwestie dus van een macro maken die eerst de beveiliging uit zet, dan de handelingen uitvoert kwa opmaak, en dan de beveiliging weer aan zet. Dat zou ik dan doen bij het openen van het bestand, zodat je de juiste kolom kan vinden op basis van de actuele datum.
 
Probeer het zo eens, enkel vandaag kan ingevuld worden.
 

Bijlagen

  • voorbeeld - 2024-06-11T150048.258.xlsm
    72,2 KB · Weergaven: 4
Nee, wat verwacht je dan? Op het moment dat je cellen blokkeert, kun je er niets mee. Jij wilt alle niet-gekleurde cellen beveiligd hebben. Dan is dat dus over en uit voor die cellen... Ofwel je bedenkt op voorhand welke cellen je geel wilt hebben, en die ingevuld mogen worden, ofwel je bedenkt een systeem waarbij je met VBA bepaalt welke cellen geel moeten worden.

Zo te zien wil je cellen per datum(kolom) laten invullen, dus wat wil je dat er morgen gebeurt? Mij lijkt het dat de cellen dan ofwel wit, ofwel rood moeten worden. Maar niet geel. Dus daar moet de kleur vanaf. En de volgende stap is dan dat kolom M aan de beurt is voor gele cellen.

Kwestie dus van een macro maken die eerst de beveiliging uit zet, dan de handelingen uitvoert kwa opmaak, en dan de beveiliging weer aan zet. Dat zou ik dan doen bij het openen van het bestand, zodat je de juiste kolom kan vinden op basis van de actuele datum.
Ik wil dat de cellen die geel zijn alleen kunnen ingevuld worden.
morgen zijn dat andere cellen want elke dag schuift dit op en bij een nieuwe week veranderd de week.

die cellen die in het rood staan zijn broodjes die in het weekend en op feestdagen niet kunnen besteld worden. Ik heb al de kleur van de tekst veranderd naar dezelfde kleur van de cel maar er zijn er nog die er in schrijven.
 
Zo dan, code staat in ThisWorkBook.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsm
    38,6 KB · Weergaven: 3
Deze zou compleet moeten zijn met weekenddagen, feestdagen en pasta of niet.
 

Bijlagen

  • voorbeeld_Compleet.xlsm
    41,1 KB · Weergaven: 10
Bedankt maar gebruik het bestand in Post#11 toch maar. Dit is een beetje uitgebreider.

PS: Je voorwaardelijke opmaak klopt niet want in het weekend overlapt de gele kleur de rode blokken. De code verhindert echter het gebruik van deze gele cellen maar het zal wel voor verwarring zorgen.
 
Bedankt maar gebruik het bestand in Post#11 toch maar. Dit is een beetje uitgebreider.

PS: Je voorwaardelijke opmaak klopt niet want in het weekend overlapt de gele kleur de rode blokken. De code verhindert echter het gebruik van deze gele cellen maar het zal wel voor verwarring zorgen.
Rudi,

Ik gebruik het bestand van post 11 en het lukt in excel maar niet iedereen bij ons heeft excel en moet het met de online versie doen. En met de online versie gaat het niet.
Kan dit met de online versie van excel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan