• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen ophalen in database

• Onderwerp starter Onderwerp starter MBBS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MBBS

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2006
Ik heb al wat gezocht op het forum maar ik vind niet echt mijn ding, ofwel gebruik ik de verkeerde bewoording (moest ze toch bestaan dan graag een verwijzing).

Ik wil eigenlijk uit tabblad "Invulblad" bepaalde gegevens die in de rijen staan met in kolom A een "x" opvragen en kopiëren naar tabblad "Aanwezig".

Bijlagen

Alleszins al bedankt, dit zet me op het goede spoor.

Stel dat ik nu van die lijn 1 cel (bv. in kolom D) wil kopiëren naar kolom E in ander blad.welke aanpassing moet ik dan doen ?

De aanpassing gedaan in de code:

Code:
Sub overschrijven()
For Each c In Range("A9:A20")
If c = "X" Then
rij = Sheets("Ingeschreven").Range("D65500").End(xlUp).Row + 1
Range("A" & c.Row & ":E" & c.Row).Copy Destination:=Sheets("Ingeschreven").Cells(rij, 4)
[COLOR="Red"][B]rij_nieuwblad = Sheets("nieuwblad").Range("E65500").End(xlUp).Row + 1
Sheets("Ingeschreven").Range("D" & c.Row).Copy Destination:=Sheets("nieuwblad").Cells(rij_nieuwblad, 5)[/B][/COLOR]
End If
Next
End Sub

Ik hoop dat je er wijs uit raakt.

Cobbe

Dank je Cobbe,

Ik bekijk dit morgen eens rustig.

Alvast bedankt voor je aandacht en inbreng.

Deze kopieërt kolommen B, C, en E naar je 2de blad
Code:
Sub tst()
For Each cl In Range("A5:A" & Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row)
    If cl.Value = "X" Then
        Union(cl.Offset(, 1).Resize(, 2), cl.Offset(, 4)).Copy [INGESCHREVEN!D65536].End(xlUp).Offset(1)
    End If
Next
End Sub

Nog eentje om te ontrafelen.
Ga dit eerst doen alvorens ik nog wat uitleg kom vragen...

Toch straf dat wij hier als belgen op een nl forum elkaar moeten vinden...

De formules werken allemaal...
Sommige parameters heb ik al wat getest maar de volledige code kan ik nog niet ontcijferen.
Is het mogelijk om hier en daar wat uitleg te verschaffen, het is toch prettiger als men wat weet waar men mee bezig is.

Ik heb zo al wat macro's in elkaar geknutseld die waarschijnlijk véél te lang en véél eenvoudiger kunnen, maar ik begrijp ze en dat is op dit ogenblik het belangrijkste.
Elke keer een beetje meer.

Ik heb echt bewondering voor mensen die zo belangeloos hun kennis met andere willen delen, waar zouden we als beginnelingen staan zonder...
Waarschijnlijk er na een poosje de brui aan geven !

Code:
Sub overschrijven()
' Voor elke cel van het bereik A9:A20
For Each c In Range("A9:A20")
' Als de cel "X" bevat dan
If c = "X" Then
' Bepaal de eertse lege rij van tabblad "Ingeschreven") in kolom D
rij = Sheets("Ingeschreven").Range("D65500").End(xlUp).Row + 1
' Kopiëer de cellen A tot E van de rij war de  "X" is gevonden naar tabblad"Ingeschreven" naar die rij
Range("A" & c.Row & ":E" & c.Row).Copy Destination:=Sheets("Ingeschreven").Cells(rij, 4)
' Bepaal de eerste lege rij van tabblad"nieuwblad") in kolom E
rij_nieuwblad = Sheets("nieuwblad").Range("E65500").End(xlUp).Row + 1
' Kopiëer cel D van die rij ook naar tabblad"nieuwblad" naar die rij en kolom E(5) 
Sheets("Ingeschreven").Range("D" & c.Row).Copy Destination:=Sheets("nieuwblad").Cells(rij_nieuwblad, 5)

End If
Next
End Sub

Ik hoop dat deze uitleg je een beetje wegwijs maakt.
Want uitleggen is ook een vak apart.

Cobbe

of
Code:
Sub overschrijven()
   With Range("A8:E20")
     .autofilter 1,"x"
     .offset(1).specialcells(xlcelltypevisible).copy Sheets("Ingeschreven").cells(rows.count,4).End(xlUp).offset(1)
     .autofilter
   End With
End Sub

Beste MBBS, mijn eerste macro was ook 1,5 A4-tje lang dus ik kan begrijpen wat je bedoelt. Het maken van macro's is een proces van vallen en opstaan, falen en opnieuw proberen. De beste eerste hulp hierbij is de F1-toets in de VB-Editor. Een beetje uitleg over de macro is nogal algemeen en een beetje vaag. Wees specifiek in je vraagstelling, dat resulteert in meer gerichte antwoorden
De ene zal zeggen "Declareer al je variabelen", een ander zal zeggen dat dat niet nodig is. Er zijn er die zeggen dat je alles in een variabele moet steken, een ander zal zeggen "onnodig". Het is zoals jij je er het beste bij voelt.

@snb
Inderdaad, niet gedacht aan autofilter :o

Laatst bewerkt:
Ik heb alle mogelijkheden geprobeerd, alles werkt en ik begrijp nu ook een beetje de structuur van de macro.
Nu ga ik nog een beetje experimenteren met wat parameters aan te passen en zien wat er gebeurt.
@ cobbe, snb en warme bakkertje... :thumb:
Hartelijk dank voor jullie assistentie... en zéér waarschijnijk... tot de volgende

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan