• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen optellen bij meerdere selecties

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend Jan

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2001
hoi,

ik heb wat problemen bij het volgende bestand. ik wil dat de functie op blad "investeringen" eerst selecteert op naam en periode en dat hij dan de bijbehorende investeringen automatisch optelt. Die selectie moet hij uitvoeren op blad"AV".

in het blad "overzicht" kan ik de verschillende periodes die ik wil opvragen verkrijgen op "investeringen" door ja of nee in te vullen.

ik heb het geprobeerd te krijgen met de functie SOM.ALS en daarin SOMPRODUCT maar het lukt mij niet helemaal. hebben jullie misschien tips?

groeten,

Berend Jan

Bijlagen

mocht het nog onduidelijk zijn wat de bedoeling is, plaats dan een bericht dan probeer ik het wat duidelijker te omschrijven:D

Het is me idd niet precies duidelijk wat je bedoeld, maar ik heb je formule wat aangepast. Wat ie nu doet is het volgende:

indien in kolom D Jantje voorkomt
en
indien in kolom K periode 3 staat
dan
worden de corresponderende investeringen in kolom L opgeteld.

Ik heb een voorbeeld regel toegevoegd (Jantje investeert in periode 3 100) en je ziet op je formuleblad 100 verschijnen. Laat maar ff weten of dit de bedoeling was.

Bijlagen

Hartstikke bedankt! zo wilde ik het hebben. Ik zat dus veel te ver te zoeken.:D

:thumb:

groeten,

Berend Jan

Hoi Berend-Jan,

Functie somproduct nog niet helemaal duidelijk.

Even een oplossing voor het bereik C6:O6 op het blad investeringen uitgelegd:
=SOMPRODUCT((AV!$D$5:$D$5000=$A6)*(AV!$K$5:$K$5000=C$2+1)*(AV!$L$5:$L$5000))

Uitleg
Voorwaarde: (AV!$D$5:$D$5000=$A6) oftewel de naam in A6 komt overeen met het bereik in D5: D5000
Voorwaarde: (AV!$K$5:$K$5000=C$2+1) de periode in C2 komt overeen met het bereik K5:K5000
Vermenigvuldigen met de waarde uit het bereik L5:L5000

Uit jouw simpele voorbeeld:
A6=jantje; C2=0
=(AV!D5 = A6) * (AV!K5 = C2 +1) * (AV!L5) +
(AV!D6 = A6) * (AV!K6 = C2 +1) * (AV!L6) +
(AV!D7 = A6) * (AV!K7 = C2 +1) * (AV!L7) + enz

Ingevuld
=("jantje"= "jantje")*(1=0+1)*116 +
("joop"= "jantje")*(3=0+1)*49 +
("pietje"="jantje")*(1=0+1)*117 + enz

oftwel:
=waar*waar*116+onwaar*onwaar*49+onwaar*waar*117 + enz
=117+0+0+enz

maar ook kan:
=SOMPRODUCT((AV!$D$5:$D$5000=$A6)*(MAAND(AV!$A$5:$A$5000)=C$2)*(AV!$L$5:$L$5000))
Als je in kolom A de aanschafdatum zet.

Of de berekening van de aanschaf van niet-metalen stoelen door jantje in periode 2
=SOMPRODUCT((AV!$D$5:$D$5000=$A6)*NIET(AV!$C$5:$C$5000="metaal")*(AV!$F$5:$F$5000="stoel")*(AV!$K$5:$K$5000=C$2+1)*(AV!$L$5:$L$5000))

Kortom er is heel wat onzin mogelijk met somproduct.

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan