• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen optellen die een bepaalde kleur hebben

• Onderwerp starter Onderwerp starter HJ25
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HJ25

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2013
Hallo allen!

In het bijgevoegde Excelbestand wil ik graag de cellen optellen die een bepaalde kleur hebben. Zo moet er een totaal komen van de getallen die in cellen staan die geel zijn, een totaal van de getallen die in cellen staan die blauw zijn enzovoort. Is dit mogelijk met een formule? Zo ja welke formule moet ik hiervoor gebruiken?

Alvast bedankt!!Bekijk bijlage Cellen optellen die een bepaalde kleur hebben.xls

Code:
Function SOMKLEUR(varRange As Range, varColor As Range)
Dim cell As Range
For Each cell In Application.Intersect(varRange, varRange.Parent.UsedRange)
If cell.Interior.ColorIndex = varColor.Interior.ColorIndex Then
SOMKLEUR = SOMKLEUR + cell.Value
End If
Next
End Function
Plaats deze in een module. Hiermee krijg je de formule =SOMKLEUR(bereik;cel met kleur)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Omdat je de Function in de VB van het tabblad hebt gezet. Deze moet in een Module...

Aha het is opgelost! Nu werkt het idd wel! Haha! Bedankt!!

Nee ze worden handmatig een kleur gegeven! Ik zit nu wat te proberen met de formule en zie dat de formule het antwoord niet direct aanpast als je er nieuwe getallen met bepaalde kleuren er bij zet! Klopt dit? Wordt het antwoord alleen maar aangepast wanneer je de formule aanklikt en op enter drukt?

Maar dit kan je weer ondervangen met Worksheet_Change event ofzo...

Dat is wel even balen! Is er niet toevallig een trucje waardoor dit wel automatisch herberekend wordt?

Ow uhm nooit van gehoord... Kan je dit wat specifieker uitleggen aub?

Laatst bewerkt:
Stel je veranderd de kleuren in A2:H23 en de formules staan in de rij eronder...
Code:
Private Sub Worksheet_Change(byVal Target as Range, Cancel As Boolean)
If Not Intersect(Target, Range("A2:H24")) Is Nothing Then
Activesheet.Calculate
End If
End Sub
Dan krijg je zoiets...

@Sylvester: Ik bedoel ook niet op kleurwijziging, maar je wijzigt de inhoud toch van de matrix in de formule. De formule laat je hercalculeren... of zit ik er naast...

Laatst bewerkt:
Stel je veranderd de kleuren in A2:H23 en de formules staan in de rij eronder...
Code:
Private Sub Worksheet_Change(byVal Target as Range, Cancel As Boolean)
If Not Intersect(Target, Range("A2:H24")) Is Nothing Then
Activesheet.Calculate
End If
End Sub
Dan krijg je zoiets...

Is het ook mogelijk om in die code een bereik aan te geven van cellen die opnieuw berekend moeten worden?

HJ25, de fout is dat er pas herberekend wordt de selectie wijzigt.
verder is het zo dat iedere keer als je van cel wisselt de herberekening van het hele blad plaats vind.
en als dat veel rekenwerk is kost dat veel tijd.

Oke bedankt voor de uitleg! Helemaal duidelijk! Mocht iemand nog een code weten waardoor niet alles opnieuw uitgerekend wordt maar een bepaalde selectie dan hoor ik dat graag!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan