• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen optellen met opeenvolgende waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

pikkedief

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2020
Hallo, ik ben nieuw hier op het forum, dus ik ben nog niet helemaal wegwijs!

Ik heb een vraagje ivm het optellen van cellen.

Heel simpel gezegd:

A B C D E
1 3s 4s 7s 8s 4s
2 4s 9s 3s 8s 8s

Ik wil in kolom F graag de som van alle cijfers voor de letter 's' :) dus voor rij 1 zou het resultaat moeten zijn '26s', voor rij 2 '32s'
Ik heb al heel wat formules geprobeerd maar heb geen idee hoe ik dit resultaat kan bekomen.
Is hier een specifieke formule voor, of komt het erop neer dat ik de cellen moet splitsen voor 3+s, 4+s, 7+s,... zodat elk cijfer zijn eigen kolom heeft?

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,
Kevin

Welkom. Goed gebruik is om bij een vraag een Excel-voorbeeldje te plaatsen, zodat we oplossing ook even kunnen testen en uitproberen.

On-topic, voldoet dit?
Code:
F1: =SOMPRODUCT(--(SUBSTITUEREN(A1:E1;"s";"")))&"s"
Mogelijk afsluiten met Control+Shift+Enter (matrixfunctie)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Welkom. Goed gebruik is om bij een vraag een Excel-voorbeeldje te plaatsen, zodat we oplossing ook even kunnen testen en uitproberen.

On-topic, voldoet dit?
Code:
F1: =SOMPRODUCT(--(SUBSTITUEREN(A1:E1;"s";"")))&"s"
Mogelijk afsluiten met Control+Shift+Enter (matrixfunctie)

Sorry! Ik ben nog nooit op een forum als dit geweest, aangezien ik best goed ben met excel... maar ik zal het onthouden voor een volgend probleem haha :D

Die formule blijkt volledig te werken, dus ik ga hem ff proberen te integreren in mijn excel document! :D alvast bedankt joh! Dat was echt snelle service, wow :D

Nog een ander vraagje...

Wat als er tussen deze waarden ook andere waarden staan...?

(hoe voeg je een stukje excel tabel in eigenlijk?)

A B C D E F G H I
1 4s DD 12s B 12s 4s D 6s ?

Hoe bekom ik dan in kolom I het totaal '38s' ?

Zo?
Code:
=SOMPRODUCT(ALS.FOUT((RECHTS(A1:I1;1)="s")*(SUBSTITUEREN(A1:I1;"s";""));0))&"s"

Zo?
Code:
=SOMPRODUCT(ALS.FOUT((RECHTS(A1:I1;1)="s")*(SUBSTITUEREN(A1:I1;"s";""));0))&"s"

hmm nee, die werkt niet... ik krijg als resultaat 0s :)

Het probleem is eigenlijk dat ik zowel met 'c' resultaten als 's' resultaten zit... dus in een tabel met 4s 5s 3c 11c 5s 12c is het moeilijk om alle c'tjes en alle s'jes op te tellen... vooral omdat er ook andere letters tussen staan zonder cijfers.

Forumetiquette: QUOTE knop niet gebruiken s.v.p. (veel grotere knop "reageer op bericht" of tekstvak "snel reageren" onderaan gebruiken)

"ik krijg als resultaat 0s." Dan doe je iets fout :D. Zie bijlage, daarin werkt het e.e.a. prima. Mogelijk afsluiten met Control+Shift+Enter (matrixfunctie) in eerdere versies van Excel.

Welke Excel versie gebruik je?

Bijlagen

Matrix, analoog voor "s".
Code:
=SOM(ALS.FOUT(--(SUBSTITUEREN(A2:J2;"c";""));0))&"c"

Hey, het werkt nog steeds niet... ik heb in bijlage even mijn eigen werk erbij gehaald...

in het blauwe vakje heb ik de formule gekopieerd die ik van jullie kreeg, ik heb alleen het bereik aangepast... doe ik iets anders fout nog?

in groene cel AA heb ik de som nodig van 'alle waarden die groter zijn dan 1 x C, dus eigenlijk alle waarden met een cijfer voor de 'c'. Dus voor rij 2 zou dat 3 moeten zijn (3 keer een waarde die hoger ligt dan C)
in groene cel AB zou ik dan jullie formule nodig hebben, de som van alle cijfers groter dan 1 die voor de 'c' staan. Dat zou voor rij 2 dus '22' moeten zijn

in de paarse cellen AL en AM hetzelfde, maar dan voor alles met 's' :)

Bijlagen

Je moet de formule afsluiten met control shift enter(matrix)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je andere vraag (staat ook in de bijlage)

Voor AA2
Code:
=SOMPRODUCT((RECHTS(A2:T2;1)="c")*(ISGETAL(--(LINKS(A2:T2)))))

of

Code:
=SOMPRODUCT(--(ALS.FOUT(--(SUBSTITUEREN(A2:T2;"c";""));0)>0))
of
=SOMPRODUCT(--(ISGETAL(--(SUBSTITUEREN(A2:T2;"c";"")))))

idem dito voor "s"

Laatst bewerkt:
Bedank mensen! Het werkt! :) Nu moet ik wel nog de komende weken die formules uitpluizen zodat ik ze ook begrijp ;)

Het was idd de ctrl+shift+enter die ik moest toepassen ;)

Nogmaals bedankt!

Ik heb de eerste formule nog wat aangepast. Er zat een onnodig stuk in.

Je kunt met F9 door de formule heenlopen. Of met Formule-> formule evalueren

Code:
=AANTAL.ALS(A2:T2;"*?c")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan