• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen samenvoegen over meerdere rijen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Biff2liff

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2010
Beste mensen,

Ik wil graag in een Excel-sheet meerdere cellen samenvoegen (C60:H60) en dat over meerdere rijen (Rij 60-88). Als ik nu alle cellen selecteer en klik op 'Cellen samenvoegen en centreren' dan maakt Excel er één groot blok van. De bedoeling is dat de cellen per rij samengevoegd worden, dus steeds een samenvoeging van C**:H**.

Ik kan het rij voor rij doen, met de hand, maar dat is een hoop werk. En ik doe dit wel vaker. Er is vast een manier om het in één keer te doen. Weet iemand hoe dat gaat?

Het gaat niet om het samenvoegen van de inhoud van de cellen. De cellen die ik wil samenvoegen zijn leeg. Ik ben een invulformulier aan het maken. In kolom A staat het vraagnummer, in kolom B staat de vraag en dan wil ik de respondenten in kolom C t/m H de ruimte geven om hun antwoord te typen.

Ik werk met Excel 2003.

Hopelijk weet iemand dit. Alvast bedankt.

Gerald.

Voeg de cellen van 1 rij bij elkaar en kopieër dit dan naar beneden toe.

Toch nog even een waarschuwing.

Vroeg of laat kun je toch in de problemen komen door cellen samen te voegen.
Het is naar mijn mening puur een layout kwestie en is niet echt noodzakelijk.
Zie bijlage met enkele voorbeelden.

Bijlagen

Beste popipipo,

Bedankt voor het supersnelle antwoord!! De oplossing is ook eenvoudig, maar niet te vinden als je het niet weet. Ik ben er heel blij mee.

Ik heb ook je attachment bekeken en snap je punt. Ik had er nog niet zo over nagedacht. Ik vond samenvoegen 'netter' staan. Heb nog nooit last gehad van een keerzijde, maar kan het me wel voorstellen.

Je zou het via een macro kunnen doen.
Code:
Sub Samenvoegen()
Dim iRij As Integer
    For iRij = 60 To 88
        With Range("C" & iRij & ":H" & iRij)
            If Not (.MergeCells) Then .Merge
        End With
    Next
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Beste Roncancio,

Dankjewel voor je reactie. Wat zijn de voordelen van een macro t.o.v. de methode van popipipo?

Beste Roncancio,

Dankjewel voor je reactie. Wat zijn de voordelen van een macro t.o.v. de methode van popipipo?

Het voordeel is dat macro het werk voor je doet.
Het is maar net wat je het prettigste vindt werken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Wat zijn de voordelen van een macro

Als je regelmatig dezelfde handeling moet verrichten is dit zeer effectief.
Gaat het om een éénmalige handeling dan kun je (ik tenminste wel) sneller kopieren dan de macro schrijven.

Er zijn meerdere redenen die naar Rome leiden.
Als het eenmalig is, dan is het inderdaad niet nodig om een macro te schrijven.

Ik gaf alleen aan dat er alternatieven zijn.
Welke je het liefst gebruikt is helemaal aan jou.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan