• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen splitsen op cijfer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wouter1979

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2022
Hoi Allemaal,

ik heb een flink aantal cellen die moeten worden gesplitst bij het eerstgevonden cijfer. Eigenlijk precies zoals hier: https://nl.extendoffice.com/documents/excel/4682-excel-split-at-first-number.html#a1

Code:
[COLOR=#0A0101][FONT=&amp]=TRIM(LEFT(A1,MIN(FIND({0,1,2,3,4,5,6,7,8,9},A1&"0123456789"))-1))[/FONT][/COLOR]

Ik krijg die functie echter niet werkend met die matrixfunctie, hij werkt wel zoals

Code:
=SPATIES.WISSEN(LINKS(J7;MIN(VIND.ALLES(2;J7&"0123456789"))-1))

Maar goed, daar heb ik dus niet zo veel aan, hij moet niet specifiek op het getal 2 zoeken maar op alle cijfers.

Is deze functie nog te redden, of moet dit op een hele andere manier?

Ik gebruik de Nederlandse versie van Office 365, met KU Tools, maar die heeft hier helaas ook geen oplossing voor (?).

Alvast bedankt!

Wouter

Maak eens puntkomma’s van de komma’s tussen de getallen die tussen { } staan

Crap, zo simpel... en dan te bedenken dat ik er elders in de formule dus al komma's door puntkomma's vervangen had :rolleyes:

Dank!

Hallo Wouter

Dat kan hééél eenvoudig met power query.

Ook jij bedankt, Peter!

Ik moet me zeker nog eens in Powerquery gaan verdiepen. Hier doet het alleen net even iets anders: deze formule splitst de data in twee kolommen en PowerQuery splitst net zo vaak als er een cijfer na een letter voorkomt. Ook handig, maar nu even niet wat ik nodig heb.

Hallo Wouter

Kijk eens naar het voorbeeldje.
Power query maak er gewoon 2 kolommen van.
Of heb ik het verkeerd begrepen?

Bijlagen

Ha Peter,

nee hoor, je hebt mijn vraag goed begrepen en in je voorbeeld klopt het. Mijn data is alleen wat anders dan de voorbeelddata, namelijk een string waarin na een cijfer ook weer een letter kan staan, en dan wordt er dus opnieuw gesplitst.

Groet,
Wouter

Wouter,

Kan je eens een realistisch voorbeeldje (zonder gevoelige info) uploaden met hier ook je verwachte uitkomst?.
In Power query is heel veel mogelijk.

Dat wordt dan zoiets:

[TABLE="width: 500"]
[TR]
[TD][TABLE="width: 858"]
[TR]
[TD="width: 429"]verslagen algemeen bestuur 14 september 1935 - 31 december 1936[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[TD]
[TABLE="width: 858"]
[TR]
[TD="width: 179"]verslagen algemeen bestuur[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[TD]
[TR]
[TD="width: 250"]14 september 1935 - 31 december 1936[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

[TR]
[TD="width: 429"]Bij de snelle optie in Powerquery wordt die cel echter in vijven gesplitst, omdat er vier overgangen van niet-cijfers naar cijfers zijn.[/TD]
[TD="width: 179"][/TD]
[TD="width: 250"][/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Hallo,

Met jouw zeer summier voorbeeldje, toch opgelost.

Bijlagen

Dit is nog manier. Eentje om over na te denken ;)

Code:
=TEXTJOIN(" ";;FILTERXML("<x><y>"&SUBSTITUTE(A2;" ";"</y><y>")&"</y></x>";"//y[.*0=0][1]/preceding::*"))

Hallo,

Met jouw zeer summier voorbeeldje, toch opgelost.

Dank! Dit is dus het splitsen en daarna het samenvoegen van meerdere kolommen om tot die Kolom D te komen? Dat had ik inderdaad zelf ook al bedacht.

Ik zit eigenlijk al een tijdje in de fase dat ik zeer behoorlijk uit de voeten kan met werkbladen en bewerkingen middels formules, maar dat ik nog zoekende ben wanneer het gebruik van het hele instrumentarium van gegevensbronnen en (power) queries me daadwerkelijk tijd gaat besparen. Zijn daar handvatten voor?

groet,
Wouter

Dit is nog manier. Eentje om over na te denken ;)

Code:
=TEXTJOIN(" ";;FILTERXML("<x><y>"&SUBSTITUTE(A2;" ";"</y><y>")&"</y></x>";"//y[.*0=0][1]/preceding::*"))

Hmm, ik geloof niet dat ik hier al te veel van begrijp, maar ik heb de functie FILTERXML nog nooit gebruikt. Is dit een handigere manier of vooral een andere manier? ;)

Het op dit moment nog de enige manier om tekst te splitten (met filterxml).
In de insider versie zijn er functies beschikbaar die dit direct kunnen. Die zijn waarschijnlijk nog lang niet beschikbaar voor iedereen.

Hallo Wouter

Op internet en you tube zijn legio voorbeelden te vinden v.w.b. power query.
Als je dan specifiek gaat zoeken waar jou voorkeur/vraag naar uitgaat dan kom je al een heel eind.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan