• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen tellen, maar bij controle klopt de optelling niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

stanley81

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2008
Hallo,

zo 3 jaar geleden heb ik een vraag gesteld over het optellen van cellen (zie http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/431935-aantalarg-en-aantal-als-combineren?highlight=), nu heb ik weer iets wat daar op lijkt maar bij controle blijkt het niet te kloppen. Het betreft dit excelsheet: Bekijk bijlage VOORBEELD.xlsx Blad 1 zijn de gegevens en blad 2 zijn de optellingen

Ik weet niet zo goed wat er mis gaat.
Hier een omschrijving van de rijen en wat er moet komen te staan (blad 2):
rij 3: totaal aantal nummers (uit kolom a blad 1) en daarna uitgesplitst.
rij 4: lege cellen in kolom e uit blad 1 en daarna uitgesplitst
rij 5: lege cellen in kolom f uit blad 1 en daarna uitgesplitst
rij 6: lege cellen in kolom g uit blad 1 en daarna uitgesplitst
rij 7: lege cellen in kolom h uit blad 1 en daarna uitgesplitst
rij 8: lege cellen in kolom i uit blad 1 en daarna uitgesplitst terwijl kolom h wel is ingevuld
rij 9: aantal ingevulde cellen in kolom j uit blad 1 en daarna uitgesplitst
rij 10: aantal ingevulde cellen in kolom k uit blad 1 en daarna uitgesplitst
rij 11: lege cellen in kolom l uit blad 1 en daarna uitgesplitst terwijl kolom k is ingevuld
rij 12: aantal ingevulde cellen in kolom m uit blad 1 en daarna uitgesplitst
rij 13: lege cellen in kolom n uit blad 1 en daarna uitgesplitst terwijl kolom m is ingevuld
rij 14: aantal ingevulde cellen in kolom o uit blad 1 en daarna uitgesplitst

Het spreek denk ik voor zich.

Wie weet wat er mis gaat?

Ik weet niet zo goed wat er mis gaat.

Ik ook niet!
Hoe moet ik(wij) nu weten wat er niet goed gaat als jij het ook niet weet??

nou neem bijvoorbeeld rij 8 op het tabblad totalen. Het zou zo moeten zijn dat als ik de totalen van Jan, Piet, Klaas en Kees optel (cellen F8, J8, N8 en R8) dan op hetzelfde aantal moet komen als B8.

Ik ben dus op zoek naar de formules waarmee ik ingevulde cellen van blad1 kan tellen (tekst of cijfers), formules waarmee ik lege cellen kan tellen van blad1, formules waarmee ik ingevulde cellen van blad1 (tekst of cijfers) kan tellen als er in kolom C een bepaalde naam staat (Jan, Piet, Klaas of Kees) en formules waarmee ik lege cellen van blad1 kan tellen als er in kolom C een bepaalde naam staat (Jan, Piet, Klaas of Kees). Ik hoop dat dit iets duidelijker is.

Bij het samenstellen van de formules heb je een denkfout gemaakt: je gaat er van uit dat het verschil van het aantal ingevulde cellen tussen 2 kolommen overeenkomt met het aantal cellen waarbij in de tweede kolom niets is ingevuld, terwijl de eerste kolom wel is ingevuld. Jouw denkfout zit hem hierin dat ook de situatie kan voorkomen dat de tweede kolom is ingevuld en de eerste niet, dan telt jouw formule dit ook mee. Probleem los je op door gebruik te maken van de functie SOMPRODUCT. Bij
Code:
=SOMPRODUCT((I3:I70="")*(ISGETAL(H3:H70)))
voor de niet uitgesplitste vorm.

Dus als ik je goed begrijp dan zijn de andere formules die ik gebruik dus ook niet goed en is het puur toeval dat de waarden gelijk zijn?

In rij 8, 11 en 13 zijn je formules fout in kolom B, omdat daar gewerkt wordt met 2 criteria. In de andere rijen werk je met slechts 1 criterium en dan zijn je formules correct.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan