• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen verbergen bij criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

Riverdike

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2006
Hallo Experts,

Ik ben bezig met het automatiseren van ons bonussysteem, en heb een aardig idee hoe dit eruit moet komen te zien. Alleen hoe krijg ik het voor elkaar

In bijgevoegd bestand zijn 2 werkbladen. In keuze staan een aantal keuzemogelijkheden. In bonus komen straks de berekeningen. Als er een keuze met nee wordt beantwoord, wil ik de rij in het werkblad bonus niet zien (voor de laatste 2 geldt alle rijen die betrekking hebben op die bonus). Is dit te doen? Of maak ik het veel te moeilijk?

Ik hoop op een reactie

Alvast bedankt

Riverdike

Bijlagen

Hallo allemaal,

Ik vrees dat ik een vraag heb gesteld die niet (makkeijk) opgelost kan worden. Als iemand dit kan bevestigen. Ik moet dan een andere manier vinden om mijn file op te gaan bouwen

Riverdike

Beste Riverdike,

Wat jij wilt is mogelijk met een Event dat in werking treedt wanneer je in kolom B een ja of nee invoert. Helaas is dat (nog) niet mijn sterkste punt, maar anderen kunnen dat wel.
Nog even geduld dus tot een van hen het oppakt.

Richard

Rijen verbergen

Hallo Riverdike

Bijgaand een bestand met een mogelijke oplossing voor het verbergen van rijen. Telkens al je een Ja/Nee muteert in het blad "Keuze", dan wordt het blad "Bonus" bijgewerkt. Ik heb een kleine aanpassing gedaan. Ik heb de vier mogelijkheden bij jaarafspraak en exrta bonus op een rij geplaatst. De oplossing voor vier rijen komt misschien nog. Wellicht kom met deze oplossing ook zelf op een idee.

Groet

Dirk

Bijlagen

Dirk, Riverdike, Richard,

dit lijkt me betere code:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim foundcell As Range, l As Long
    If Target.Count = 1 Then
        If Not Intersect(Target, Sheets("Keuze").Range("B3:B8")) Is Nothing Then
            If Target = "nee" Then
                On Error Resume Next
                Set foundcell = Sheets("Bonus").Range("A3:A" & Sheets("Bonus").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row). _
                    Find(What:=Target.Offset(, -1).Value, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlPart, _
                    SearchDirection:=xlNext, MatchCase:=False, SearchFormat:=False)
                If Not foundcell Is Nothing Then
                    l = l + 1
                    Do While foundcell.Offset(l) = ""
                        l = l + 1
                    Loop
                    foundcell.Resize(l).EntireRow.Hidden = True
                End If
                Target.Select
                Application.EnableEvents = True
            End If
        End If
    End If
End Sub

Plaats de code achter het werkblad Keuze.

Dirk, je hoeft (normaal gezien) niet Select te doen, en ook niet Activate. Dat vertraagt de code enorm.

De Find functie lijkt me ook veel handiger dan een loop.

Wigi

Rijen verbergen bij criteria

Hallo Wigi,

Jouw code is inderdaad een betere code. Dat mijn code niet correct was, daarvan was ik mij wel bewust. Maar omdat er geen reactie kwam, heb ik de code toch maar geplaatst en dan weet ik dat je komt. Maar werkt de code van jou ook? Na de 1e mutatie gaat alles goed. Dus de code is correct ingericht en de gewenste sitiuatie wordt ook bereikt. Maar wanneer je een 2e en een 3e mutatie uitvoert, dan komt de code in de stress. De verkeerde rijen zijn verborgen. Het programma lijkt steeds actief te zijn. Alleen via taakbeheer kan het programma beeindigd worden.

Groet

Dirk

Hallo Wigi,

Jouw code is inderdaad een betere code. Dat mijn code niet correct was, daarvan was ik mij wel bewust. Maar omdat er geen reactie kwam, heb ik de code toch maar geplaatst en dan weet ik dat je komt. Maar werkt de code van jou ook? Na de 1e mutatie gaat alles goed. Dus de code is correct ingericht en de gewenste sitiuatie wordt ook bereikt. Maar wanneer je een 2e en een 3e mutatie uitvoert, dan komt de code in de stress. De verkeerde rijen zijn verborgen. Het programma lijkt steeds actief te zijn. Alleen via taakbeheer kan het programma beeindigd worden.

Groet

Dirk

De code is opgesteld aan de hand van de bijlage in post #4 van deze topic. Ik heb het getest en geen problemen gehad met vastgelopen bestand. Heb ook meerdere keren een "nee" ingevuld, bij verschillende rijen.

Kan je eens opnieuw testen, en indien dezelfde problemen: duidelijk neerschreven wat je precies doet. Dan zal ik proberen het te verhelpen.

Wigi

cellen verbergen

Wigi,

Ik heb de test gedaan door steeds in verschillende rijen afwisselend van JA naar Nee en weer terug van Nee naar Ja.
1e mutatie rij 4 van Ja naar Nee
2e mutatie rij 5 van Ja naar Nee
3e mutatie rij 7 van Ja naar Nee
4e mutatie rij 5 van Nee naar Ja.

Bij deze laatste mutatie moet de verborgen rij 5 weer zichtbaar worden.

5e mutatie rij 7 van Nee naar Ja (rijen blijven verborgen)
6e mutatie rij 8 van Ja naar Nee

Bij deze laatste mutatie loopt de code vast.

Groet

Dirk

Wigi,

Ik heb de test gedaan door steeds in verschillende rijen afwisselend van JA naar Nee en weer terug van Nee naar Ja.
1e mutatie rij 4 van Ja naar Nee
2e mutatie rij 5 van Ja naar Nee
3e mutatie rij 7 van Ja naar Nee
4e mutatie rij 5 van Nee naar Ja.

Bij deze laatste mutatie moet de verborgen rij 5 weer zichtbaar worden.

5e mutatie rij 7 van Nee naar Ja (rijen blijven verborgen)
6e mutatie rij 8 van Ja naar Nee

Bij deze laatste mutatie loopt de code vast.

Groet

Dirk

Het terug zichtbaar worden bij Ja is op dit moment niet in de code opgenomen. Ik of iemand anders zal dat programmeren, van zodra ik tijd heb.

Hallo Allemaal,

Sorry voor mijn verlate reactie. Bedankt voor jullie hulp.

Als ik de code van Wigi in mijn bestand neerzet, loopt hij inderdaad vast. Als ik de code van Wigi in het bewerkte bestand van Dirk zet, werkt het wel, maar weet ik niet of dit de code van Dirk is die werkt, of die van Wigi. De tweede optie lijkt te werken (behalve idd het veranderen van nee naar ja).

Is dit nog aan te passen?

Groet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan