• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen vergelijken in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

postaci

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2005
Hai ik heb een probleem die ik niet kan maken. Ik hoop dat iemand mij kanhelpen. Het zit zo.. ik heb een excel sheet waar in tabblad gegevens staat die met de hand worden ingevuld. In die blad zit een rij artikelcode. in blad 2 staan de alla aanwezige artikelcode. de bedoeling is dat de met de hand ingetikte artikelcode vergelijken moeten worden met de aanwezige artikels om zo te checken of er een typ fout is. als die er is dan moet die bij die cel stoppen die fout is ingetikt. zou mooi zijn als die selecteerd is.

2de vraaag is hoe je die jaartal waar alleen het jaar in staat, zorgt dat bv 1980 --> 01-01-1980 wordt. dus dag en maand moet ervoor komen te staan. er moet in alle cellen 01-01-.... komen te staan, voor het jaartal

ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit. het moet dan ook met een macro uitgevoerd worden door middel van een knop. Dit is ook een uitdaging voor jullie :) als je het willen kan ik die bestand ook naar jullie mailen, als iemand ernaar wilt kijken.. geef me dan jemail.. dan stuur ik het op.. alvast bedankt..

groetjes,

Akin
:confused: :confused: :confused:

Hallo
Het eerst probleem - maak van de artikelcode in blad 2 1 lijst op blad 1 - dan hoef je deze nooit meer in te tikken - die zoek je dan in de lijst.

Selecteer de artikelcode (cellen waar die in staan)
Geef deze een naam (bv artikelcode) in het naamvak (links bovenin)
Ga staan op een cel op blad 1 - Ga naar valideren - lijst en tik in =artikelcode
Nu kun je zoeken op deze lijst.
-
2e vraag ga op de cel staan - celeigenschappen - getal
zoek bij datum naar de juiste opmaak.
De opmaak kun je dan kopieren over alle cellen.

mvg Imod

Excel

Nou het lukt niet echt.. dat selecteren en naam geven lukt wel maar valideren lukt niet echt. en het is de bedoeling dat die artikelcodes worden vergeleken nadat men klaar is met tikken van de lijst. dus als die artikelcodes zijn ingetikt dan pas moet je dat toepassen en het moet stoppen bij die ene artikel waar fout is getikt. En dan kan je het aanpassen en weer uitvoeren totdat je nix fout hebt. Doormiddel van een knop dit opvragen zou handig zijn.

help mij!!!!!!!!!!!!!:(

Akin

Ik heb een voorbeeldje
(maar ik weet niet of je dit handig vindt)
mvg Imod

Bijlagen

Excel

Nou dat is wel een manier, maar dat moet juist niet gebeuren. Het artikelcodes worden heel snel ingevuld. dus het kan best dat je 100 regels invult. en dan moeten die met die aanweizge artikels worden vergeleken of die daar voorkomen. als er een fout is dan moet die weergegegen worden. snap je? dat is de bedoeling. dat je na het invullen door op een knop te klikken het controle laat uitvoeren die de lijst checked met die aanwezige artikelcodes. en dat het dan stopt bij de foute artikelcode die is ingetikt. en als je die verbetert doe je het weer opnieuw uitvoeren tot dat er geen fout wordt weergegeven. kan je dat misschien maken ?? zoiets? wat is dit toch moeilijk..:confused:

Akin

Hoi Akin,

Ik zou met voorwaardelijke opmaak werken,
Selecteer de kolom waar de getypte artikelcodes ingevoerd moeten worden, Opmaak->Voorwaardelijke opmaak, Kies Formule is ipv Celwaarde is en type de volgende formule:
=En(Aantal.als(Blad1!$A$11:$A$99;A1)=0;Niet(isleeg(A1)))

En stel de opmaak in op bijvoorbeeld Patroon rood.

Als in Kolom A nu een artikelcode wordt ingevoerd die niet voorkomt in A11:A99 van blad1, dan wordt de achtergrond van de cel Rood gekleurd. Fouten vallen onmiddellijk op.

Je 2e vraag:
Hiervoor moet je een lege kolom gebruiken:
type hierin de formule:
=Als(waarde(A1)=0;"";Datum(A1;1;1)) of Datum(Waarde(A1);1;1)
Afhankelijk of het jaartal in A1 als tekst of getal is ingevoerd.

Jeroen

Excel

Haiii kan jij effe het voor mij doen hoe jij hebtgezegd.. ik probeer maar lukt niet.. het zegt je mag geen tijdelijke op maak gebruiken bij verwijzing naar ander blad ofzo:S

ik voeg de bestand bij. je kan zien wat ik gebruik zo.. in blad1(data) is die met roze gekleurde de aanwezige arikels. die staan ook in blad 2(artikelcode). alle artikels die bestaan. die rij dat blauw is zijn de artikelcodes die worden ingetikt met de andere informatie ervan. maar die rij die blauw is moet dus dan gecontroleerd worden.

alvast bedankt..:o

Akin

Laatst bewerkt:
hulp

kan je die 2 oplossingen zelf erin zetten?? alvast bedankt..:o

akin

Hoi akin,

Dat is waar ook Voorwaardelijke opmaak werkt niet met verwijzingen naar ander werkblad. Even niet aan gedacht. Ik ga even een andere oplossing bedenken.

Mijn probleem is dat ik geen Rar bestandjes kan openen.

Jeroen

Excel

Hai Jeroen,
het is me wel gelukt om die artikelcodes te controleren. Je moest die blad1! ervoor weghalen.. dan deed het wel.. ik snap ook neit maar het werkt wel.. ik zal effe winzip doen en sturen. ik ga naar die datum kijken hoe dat meot. ik zet het wel erop. kan je ook effe fixen :) zo leren we weer dingetjes bij. :)

Akin

jaartal veranderen

Hoi de 2de stuk is niet echt opgelost. jaartal dat wordt ingetikt moet zo verandert worden met een knop.. macro.. dat de dag en de maan ervoor komt te staan. er moet 01-01 voor komen te staan.

na het uitvoeren van knop
1980 ---------> 01-01-1980
2000 ---------> 01-01-2000
2002 ---------> 01-01-2002

dus het moet voor het getikte jaartal komen te staan.

kan iemand mij helpen?? ik doe de filetje ook als bijlage.. dan kunnen jullie het bekijken...

Akin

Bijlagen

Nogmaals mijn antwoord hierop (zie boven 2e)
Maar misschien is dit je bedoeling niet.

Ik heb het zo gemaakt dat je nooit fout kunt intypen.
Ik heb "ALLE" cellen met een lijst gemaakt.
Nu zoek je op het woord of nummer of data of prijs
Dit is het altijd juist ingevult!!
(hoeft niet vergeleken te worden)

Blad data naar eigen keuze invullen!!

mvg Imod

Bijlagen

Excel

;) Nou dat is niet de bedoeling. Wat ik nu wil is eigenlijk de datum kunnen veranderen door een macro. Ik heb nu iets. maar als je de macro uitvoert is het goed als de cel op tupe Tekst staat. Na het uitvoeren van de macro werkt het. maar als een fout is dan wil je die veranderen, maar dan gaat het mis. want dan moet je het weer terug zetten naar tekst en dan weer uitvoeren. kan je daar naar kijken ? ik doe het bij.. als bijlage..

Akin:rolleyes:

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan