• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Cellen vergrendelen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

filipdiver

Gebruiker
Lid geworden
18 jun 2007
Ik zou graag de cellen in kolom A,B & C van mijn bestand vergrendelen als ze data bevatten uit de keuzelijst van de gegevensvalidatie. Is dat mogelijk en hoe begin ik eraan?
Alvast bedankt!

Bijlagen

Begin eerst eens met controleren of je <B> toets niet is vastgeroest; zo te zien staat al je tekst op VET. Niet zo netjes. Daarnaast héb je de kolommen al beveiligd, en kun je alleen maar kiezen uit de keuzelijst. Dus dat is toch prima? Daarnaast is je werkboek ook nog eens beveiligd, en hebben wij het wachtwoord (glazen bol wéér vergeten...) niet.

Oei, excuseer voor de vette letters. De bedoeling zou zijn als er een naam is ingegeven waaraan het startuur gekoppeld is dat deze niet meer kan gewijzigd worden nadien. Ik dacht dat het mogelijk was om een cel te vergrendelen als deze data bevat? Misschien kan dit ook niet?

Sowieso een hele vreemde opzet, die a) fouten toestaat en waarbij jij dan b) wilt voorkomen dat iemand die fout kan herstellen :). Wat is die fout dan? Dat je in kolom B Mario kan kiezen als startpersoon, en dat Filip in kolom C de werktijd kan stoppen. Had ik maar zulke collega's, dan zag mijn leven er een stuk zonniger uit :D.

Maar als je al zoiets wilt, dan moet je dus dat soort fouten voorkomen, en anders gaan werken. Bijvoorbeeld door het selecteren van de tijdcellen te gebruiken om datum/tijd in te vullen. Dan kun je volstaan met één naam te kiezen (die dan gelijk de starttijd invult, want dat is niet zo'n probleem) maar dus géén persoon (en zeker geen andere) voor de eindtijd.

Daarnaast moet je dus de beveiliging regelen met VBA, want je moet de celeigenschappen van de ingevulde cellen aanpassen. Dat kan dus wel. En als je toch bezig bent: haal dan gelijk de foutmeldingen weg uit kolom F. Staat nogal knullig.

Ik heb je bestandje een beetje bewerkt, zodat het idee in ieder geval duidelijk wordt, al is het nog niet helemaal foolproof. Kost nog wat meer tijd :). (En er zijn er hier zat die dit véél beter kunnen als ik ;))

Bijlagen

Top, bedankt iedereen. Ik heb een combinatie van enkele oplossingen gebruikt. Nu staat het zoals ik wou.

Kan je met dit iets anvangen?
Hoe kan ik de namen aanpassen? Als ik andere namen ingeef op het tabblad "gegevens" werkt het niet meer.
Ik heb de range ook aal aangepast om meer namen te kunnen ingeven (14 stuks) en dan de namen onder elkaar getypt zoals u dat heeft gedaan maar dat is ook geen succes.

als je veel projecten of namen wil bijvoegen doe je het best zo.
bekijk tabblad formules -->gedefinieerde namen--> namen beheren.

Bijlagen

Hoe kan ik de namen aanpassen?

je veranderd de namen in het tabblad gegevens.
dan selecteer je deze en klik je in het lint op Formules.
hier selecteer je Namen beheren.
1718255064999.png

Hier kan je alle namen juist zetten.
De waarde is al veranderd, je moet juist via bewerken de naam juist zetten.
1718255150302.png

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan