• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celnummer opzoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pris87

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2012
Beste,

Ik ben bezig met een database mergen, nu wil ik graag weten welke celnummer er bij een bepaalde waarde bij hoort. En dan bedoel ik niet VLOOKUP, want dan krijg je een waarde die in de cel staat, maar ik zoek naar (bv.) cel A13 als antwoord.

Weet iemand of dit kan?

Alvast bedankt.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om mij dat uit te leggen?

Ik trachtte een even duidelijk antwoord als de vraag te geven.

Als de vraag niet duidelijk genoeg was, snap ik niet dat je daar dan toch antwoord op hebt kunnen geven!
Maar goed, ik heb een aantal bedrijven in een rij staan en in een kolom eronder jaartallen waar prijzen per periode staan. Nu wordt er voor elk bedrijf een bepaald periode aangegeven waarvoor ik alle prijzen wil weten (om iets te kunnen berekenen). Bijvoorbeeld: Bedrijf 1 prijzen van de periode 1/1/2012-3/3/2012, voor bedrijf 2 geldt: 1/1/2012-7/7/2012. Echter wil ik een formule maken met CEL-code, zodat ik dit kan kopieren voor de overige bedrijven. Hoe doe je dit? Graag een serieuze reactie ;)

Om nog meer onnozele reacties te voorkomen (goed gevonden snb), post een voorbeeldje.

Hierbij een voorbeeld in excel: er zijn 2 tabbladen. Hierin staan gegevens van een aantal bedrijven en gegevens van de desbetreffende markt. Ik wil de alpha berekenen van deze bedrijven, gegeven een bepaald bereik (bij bedrijf a is dit van 01/02/1990 - 02/01/1990 volgens de amerikaanse notatie). Voor bedrijf b,c,d - z moet ik dit ook berekenen. De berekening is als volgt: =INTERCEPT(bereik bedrijf a: bereik markt). Deze berekening blijft hetzelfde voor alle bedrijven, echter de data veranderd per bedrijf. Hoe kan ik dit het beste berekenen voor alle bedrijven?

Ik dacht eraan om een cel-code te vinden voor de data (bij bedrijf a is het bereik B6 - B28, en voor de markt C4-C26) en daarmee (mbv een IF functie) een functie te maken die toepasbaar is voor alle bedrijven.

Ik hoop dat het nu wel wat duidelijker is!

Alvast bedankt voor de hulp.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik zou eenvoudigheidshalve beginnen met de opzoekwaarden en de data in dezelfde format te tonen.

Hoe wordt de waarde van alpha gevonden.

Ik zie dat je werkt met de formule snijpunt.

Zelf ken ik deze niet, dus als ik begrijp hoe de uitkomst tot stand komt, is er misschien wel iets van te maken.

En de waarden voor B, kunnen uit dezelfde data (markt! etc) gehaald worden?

alpha bereken je door het snijpunt te nemen van de waarden binnen het gegeven bereik (data) in kolom b (tabblad bedrijven) en kolom c van tabblad markt. Bij bedrijf A zie je dat het gegeven bereik is van 01/02/1990 tot en met 02/01/1990. Voor het berekenen van alpha heb je dus de waardes onder kolom b nodig tussen periode 01/02/1990 tot en met 02/01/1990 + de waardes van 'return' bij tabblad markt voor dezelfde periode. De alpha-berekening voor bedrijf B werkt dus hetzelfde: je zoekt weer naar alle waardes binnen het gegeven bereik (in kolom C tabblad bedrijven, periode 01/18/1990 tot en met 11/13/1990) en ook weer waarden in tabblad markt onder return (voor dezelfde periode: 01/18/1990 tot en met 11/13/1990). Bij tabblad markt is er maar 1 kolom van toepassing, namelijk kolom c.

De waarden voor het tweede gedeelte van de intercept (of snijpunt) functie is dus wel hetzelfde (kolom C tabblad markt), de waarden bij tabblad bedrijven verschilt dus per bedrijf.

Je bent geniaal! Dit is precies wat ik bedoelde! Ik zou alleen niet weten wat de CHAR functie is, ik zie dat het gebruik maakt van de originele ASCII codes. Zou je dat misschien kunnen uitleggen in de formule? Zo niet, dan ben ik alsnog erg blij dat ik toch heb wat ik wou!!!

Hartelijk dank! :thumb:

Laatst bewerkt:
g2
Code:
=TEKEN(64+KOLOM()-5)&VERGELIJKEN(B$2;$A$5:$A$236;0)+4&":"&TEKEN(64+KOLOM()-5)&VERGELIJKEN(B$3;$A$5:$A$236;0)+4

g3
Code:
="markt!"&TEKEN(67)&VERGELIJKEN(B$2;$A$5:$A$236;0)+4&":"&TEKEN(67)&VERGELIJKEN(B$3;$A$5:$A$236;0)+4

g4
Code:
=SNIJPUNT(INDIRECT(G2);INDIRECT(G3))

teken(64+kolom()-5) geeft als uitkomst B.

Namelijk kolom g = 7

dus de uitkomst is teken(64+7-5) => teken(66) => dat is letter B.

teken(67) geeft als uitkomst C.

Is het zo voldoende uitgelegd?

Hierbij wil ik nog wel opmerken, dat de formule indirect() het bestand traag maakt als je dat voor veel versies wilt berekenen.

Laatst bewerkt:
Duidelijk! Bedankt voor je uitleg.
Het originele bestand is helaas ook erg traag (inmiddels al 50MB), maar ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten berekenen... Dus dan moet het maar zo ben ik bang.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan