• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celopmaak in specifieke cellen beveiligen/blokkeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heleen77

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2008
Ik heb een Excelsheet aangemaakt met daarin een kalender/planning. Hier zullen meerdere mensen in werken. Ik wil voorkomen dat deze sheet een "zooitje" wordt.
Door sommige cellen te blokkeren en vervolgens de sheet met een wachtwoord te beveiligen, ben ik al een aardig eind gekomen. Maar nu wil ik dat mijn collega's in een deel van de sheet wel de opmaak kunnen aanpassen en in een deel niet (daar werk ik namelijk al met voorwaardelijke opmaak).
In de rijen 1 t/m 16 mag zowel de opmaak als de inhoud aangepast worden.
In de rijen 17 t/m 19 mag alleen de inhoud van cel B18 aangepast worden (opmaak maakt niets uit)
In rij 20 mag zowel de inhoud als de opmaak aangepast worden.
In de rijen 21 t/m 39 mag wel de inhoud, maar niet de opmaak aangepast worden.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Door de rijen 21 t/m 39 te blokkeren en de sheet te beveiligen, kan er ook niks meer ingevoerd worden in de cellen. Dat is niet de bedoeling...

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en dat iemand mij hiermee kan helpen.

Bedankt!
Heleen

Bij het beveiligen van een sheet, kun je (tot op zekere hoogte) aangeven wat je wel en niet wilt beveiligen.
Als je alleen toestaat dat cellen (al dan niet vergrendeld) mogen worden geselecteerd, dan kunnen ze wél ingevuld worden, maar de opmaak kan niet aangepast worden.
Dat geldt dan wel voor de gehele sheet.

Een ander alternatief is wellicht om ergens een kopie van de opmaak op te slaan en dit terug te kopiëren zodra iemand er een zooitje van gemaakt heeft.

Als uiterste redmiddel kun je je nog bedienen van managementtechnieken zoals groepsgesprekken, belonen, waarschuwen en wat dies meer zij. :D

Ik heb het uiteindelijk op kunnen lossen door diverse macro's te maken die de beveiliging van de sheet halen, de geselecteerde cel een bepaalde kleur geven en de beveiliging er weer op zetten.
Hopelijk werkt dit zoals ik in mijn hoofd heb :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan