• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celopmaak percentage in combinatie met Gegevensvalidatie loopt fout

Status
Niet open voor verdere reacties.

willema

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Als ik in een reeks cellen de celopmaak instel op Percentage zonder decimalen en ik typ in die cellen een 0, 6, 12 of 21 dan verschijnt daar mooi 0%, 6%, 12% of 21%.

Als ik vervolgens in die cellen een gegevensvalidatie Lijst instel met de mogelijke waarden 0, 6, 12 en 21 dan verschijnt daar 0%, 600%, 1200% of 2100%.

Heel vreemd. Iemand enig idee wat ik fout doe?

Een voorbeeldbestand zou duidelijk kunnen maken waar de fout zit.

Het is niet vreemd. maar juist correct.
Je enige fout is een denkfout.
De waarde in een cel kun je zien in de formule-editor.
De waarde 6 komt overeen met 600%

Ik begrijp er niets van. Als je 0, 6, 12 en 21 kunt typen in een cel met celopmaak Percentage zonder decimalen.

Waarom wordt alles dan maal 100 vermenigvuldigd als je het met dezelfde waarden in een lijst via gegevensvalidatie invoert?

In bijlage op vraag van Senso een voorbeeld.

Er staat inderdaad bij celopmaak Percentage onderaan een opmerking over de vermenigvuldiging x 100. Maar ik begrijp niet wat dit is en waarom dat zou zijn.

Ik wil gewoon een lijstje maken met de verschillende BTW-waarden (0%, 6%, 12% en 21% zijn de tarieven in België).

Bijlagen

6% is eigenlijk zeshonderdste dus 0,06
6% van 100 is 6 en geen 600

Vul de lijst dus met 0,06 enz.

Laatst bewerkt:
Dankjewel popipipo,

maar hoe doe je dat precies, want een lijstscheidingsteken is ook een komma. Dus de lijst 0, 0,06, 0,12, 0,21 geeft
0
0
06
0
12
0
21

Gewoon uit interesse want heb nu een workaround waarin er gewoon in de koprij staat dat de waarden in die kolom in % zijn en daaronder een kolom met celopmaak Getal zonder decimalen en een lijst met 0, 6, 12 en 21.
Het enige verschil is er ,nu dat er geen percentage-teken achter die waarden staat, maar het werkt wel en dat is waar het om draait.

Bron kun je volgens mij uit een andere kolom halen die eenzelfde opmaak (%) heeft. Bijvoorbeeld Bron:=$E$2:$E$5

Laatst bewerkt:
lijstscheidingsteken is ook een komma.

Wat is je decimale teken dan?

0.00,0.06,0.12,0.20

0,0;0,06;0,12;0,20

Juist, ik ben mee. Mijn decimale teken is een punt, dus de lijst werkt als 0, 0.06, 0.12, 0.21.
En dan verschijnt er 0%, 6%, 12% en 21%.

Toch vind ik dit niet echt een mooie oplossing want ook al verschijnen de waarden nu correct in de cellen, in de lijst staat nu een beetje vreemd:
0
0.06
0.12
0.21
Dus ik hou het op mijn workaround. Allemaal bedankt voor het meedenken.

0%;6%;12%;21%

Probeer dan dit.

@popipipo: maar dan is dit tekst en niet langer een waarde waarde waarmee je kan gaan rekenen.

Laatst bewerkt:
@popipipo: maar dan is dit tekst en niet langer een waarde waarde waarmee je kan gaan rekenen
Bij mij werkt dit wel goed en kun je er mee rekenen.
Staan de > Celeigenschappen dan wel op percentage?

Hey Senso, jouw suggestie om de waarden in een aantal cellen te zetten en de lijst vervolgens in te stellen op dat bereik werkt inderdaad. Waarvoor dank!

niet langer een waarde waarde waarmee je kan gaan rekenen.
Heb je dat uit geprobeerd of is dit een gedachte gang?

Welke versie heb je dan? En welke taalinstelling? Plaats dan het bestand met jouw bewerking nog eens, opdat we kunnen zien dat het tekst is. Ik heb meerdere opties geprobeerd maar werkt altijd (rekenfunctie). Kolom met percentage, kolom met getal en dan formule =H2*G2 (voorbeeld)

Laatst bewerkt:
Ik heb nu de het decimale teken een ,(komma) gemaakt en het scheidingsteken duizendtallen een .(punt). Dat was eerder omgekeerd in de geavanceerde instellingen. De systeeminstellingen stonden uitgevinkt.

Ik zie dat ik nu in gegevensvalidatie tussen de verschillende waarden van een lijst een ;(puntkomma) moet zetten. Dat was eerder een ,(komma).
Geen idee of het daaraan ligt, maar nu lukt rekenen wel.

Meer dan opgelost!
Dankjewel allemaal!

Ja, dan is dat de oorzaak. Ik had al zo'n idee. Groeten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan