• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celopmaak tijdsduur.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fennix

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2006
Ik wil dat in een cel alleen een tijdsduur ingevoerd kan worden volgens xx:xx of x:xx (vb12:44, 12u en 44m). Deze tijdsduur moet ook groter dan 24 uur kunnen zijn, tevens moet met deze tijd gerekend kunnen worden. Als er iets anders in de cel wordt ingevoerd als xx:xx of x:xx dan moet een foutmelding worden gegeven.

Hoe moet ik deze cel opmaken?

Is het eventueel mogelijk om de "dubbele punt" tussen uren en minuten automatisch op te nemen in de cel, ik bedoel dat deze niet handmatig hoeft worden ingevoerd?

Ga naar Data > Valideren, kies voor tijd. Daar geef je op tussen welke tijden er ingevoerd mag worden en maak een foutbericht door op de tab Foutmelding te klikken. Via celeigenschappen opgeven onder Getal > Tijd > Aangepast :mm.
Wat betreft de dubbele punt: die kun je vervangen (als je bv een gewone punt hebt ingevoerd) met zoeken en vervangen.

Wat betreft de "dubbele punt" is het ook mogelijk dat als ik een "punt" invoer dat deze direkt wordt omgezet naar een "dubbele punt".

Rest van je uitleg was duidelijk.

Groet

Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet kan dat alleen met een macro. De volgende code kun je daarvoor gebruiken er van uitgaande dat de tijden in kolom A staan.

Sub tijd()
Columns("A:A").Select
Selection.Replace What:=".", Replacement:=":", LookAt:=xlPart, _
SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
ReplaceFormat:=False
Range("A1").Select
End Sub

Je kunt de A:A aanpassen aan de kolom waarin de tijden staan.

Veel simpeler en overzichtelijker lijkt het mij om . vervangen door: op te nemen onder autocorrectie.

Groet,

Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan