• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celverwijzing naar andere worksheets

Status
Niet open voor verdere reacties.

Colombe

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2001
Er is weer een nieuw jaar aangebroken dus ben ik bezig om de set worksheets van 2003 te kopieren naar een set voor 2004. Hier en daar zitten verwijzingen naar gegevens van het vorig jaar. Na het kopiëren moet ik nu in de celverwijzingen 2002 veranderen in 2003.
Is het niet mogelijk om in de celverwijzingen te verwijzen naar een cel in het worksheet die de waarde 2003 heeft?
Bedankt voor een antwoord

Als je een cel hebt en daar de inhoud 2003 inzet kan je natuurlijk altijd naar de inhoud van die cel verwijzen.

Ik neem aan dat je in een cel de waarde 2003 wilt plaatsen en deze dan in formules wilt gebruiken.
Dit kan met de functie INDIRECT.
Ik heb het nog niet gebruikt met andere worksheets maar ik verwacht dat het daar ook bruikbaar is.
Type =INDIRECT in de formulebalk en druk dan op F1 voor de helpfunctie op klik dan op het =-teken om aan de hand van de wizard de juiste gegevens in te vullen.

Bedankt Jan en met name Wim1960 INDIRECT() is de oplossing! Maar ........ het werkt alléén als het worksheet waaruit de gegevens moeten komen is geopend en dat is niet de bedoeling. Weten jullie of er ook een oplossinge is voor een niet-geopend worksheet?

kun je niet een soort screenshotje maken, met wat je precies bedoelt?

Ik heb even twee worksheets gemaakt om het probleem duidelijk te maken. Kijk in Dagen2003.

Bijlagen

Hoi,

De oplossing lijkt me niet ingewikkeld, maar werkt niet met de functie INDIRECT

1. Open beide bestanden
2. Selecteer in 'dagen2002' de reeks C3:N3 en klik op Kopieren
3. Klik in cel D4 in 'dagen2003'
4. Kies menu: Bewerken > Plakken speciaal .... en klik hier op 'Koppeling plakken'
5. Sluit beide bestanden en sla de wijzigingen daarbij op.

Je kunt nu achteraf 'dagen2003' openen met de (geactualiseerde) gegevens uit het andere bestand, zonder dat dit geopend hoeft te zijn.
Krijg je bij het openen een melding waarbij je deze actualisatie moet bevestigen en wil je die melding niet elke keer, dan kan je dit uitschakelen:
Menu: Extra > Opties; tabblad 'Bewerken' en hier het vinkje weghalen bij: 'Bijwerken automatische koppelingen bevestigen'.

Succes, Teun

Bedankt Teun voor de suggestie, maar zo heb ik het tot nu toe ook altijd gedaan. waar het me om gaat is dat ik hetzelfde worksheet voor 2004 weer gebruik en ik moet dan in iedere cel 2002 weer vervangen door 2003. Ik ben dus op zoek naar een mogelijkheid om dat via een formule vanzelf te doen. Zie mijn oorspronkelijke vraag.

Zelf heb ik ook een aantal sheets die ieder jaar ingevuld worden met waarden van het vorige jaar. Dus ieder jaar weer verwijzen naar voorgaande jaren. Wat ik denk dat Colombe bedoelt is in de sheet van 2003 of een soort invulformulier( met een formule) die de waarde(n) automatisch plaatst in 2004.

Voor zover ik weet kan alleen de ontvangende sheet een verwijzing bevatten naar andere sheets en niet andersom.

Of weet iemand een mogelijkheid hiervoor?

In het zipbestand staat wat ik bedoel, het gaat om de volgende formule:
C:\RLE\Excel\Divers\[Dagen2002.xls]Totalen!C3
Wat ik wil is dat er in het worksheet "Dagen2003.xls" in genoemde formule wordt verwezen naar "Dagen2002.xls" en in "Dagen2004.xls" naar "Dagen2003.xls" enz. Dus het jaartal moet steeds veranderen via een koppeling met een cel die het lopende jaar bevat.

Hoi Colombe,

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

Bewerken -> vervangen vervolgen 2002 intypen en daarna 2003 vervolgens Alles vervangen en alle formules zijn aangepast.

Jeroen

Zo doe ik het ook altijd, Jeroen. Ik vroeg me gewoon af of het niet anders kon in Excel. In Lotus 123 kon dit zonder problemen, dus ook verwijzingen naar worksheets die niet waren geladen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan