• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

celwaarde aan de hand van doorzoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

SjorsH

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2008
Ook hier wil ik een ieder bedanken voor de input, ik heb hiervan al vaker gebruik van kunnen maken! Super en ga zo door.

Ik heb nu een vraagstuk waar ik niet helemaal uitkom.

Ik heb reeds over dit vraagstuk bij het VB gedeelte een post gemaakt, maar misschien dat het ook in een excel formule kan.

Ik heb 2 werkbladen.

In blad1 staan diverse artikelnummers (bestaande uit cijfers en letters).

In blad2 staan een heleboel artikelnummers zowel die uit blad1 als ook andere artikelnummer. Achter deze nummers staan ook hoeveelheden.
Nu komt het in dit blad ook voor dat er meerdere regels zijn van 1 artikelnummer.

voorbeelden:
Blad1

Artikel (en diverse niet voor dit vraagstuk van belangzijnde velden)
1234567
pa23453
22234

Blad2

Artikel Hoeveelheid
111111 2
112112 5
112112 10
134411 809
1234567 62
1234567 89

Nu wil ik in blad1 achter de kolom met artikelnummers een hoeveelheid hebben.
Deze hoeveelheid is gekoppeld aan blad2.

Dus globaal zoek ik een formule die:

Huidige rij, kolom A, zoek in blad2 naar gelijke waarde, pak bij het vinden uit die rij de waarde in kolom hoeveelheid, de waarde. Onthou de waarde en zoek verder. Bij het vinden van nog een overeenkomst de waarde uit kolom hoeveelheid, optellen bij de onthoude waarde.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

(p.s. ik heb geprobeert er een bijlage bij te voegen om te helpen, maar deze werd te groot. Als er behoefte is kan ik wel een kleine versie maken)

Ik zelf heb nu deze oplossing,
=SOM.ALS('Blad2'!$A$2:$A$4116;A2;'Blad2'!$B$2:$B$4116)

Mocht iemand anders een andere of betere weten hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Sjors

Laatst bewerkt:
Hallo

Je kunt volgens mij het beste verticaal zoeken gebruiken.

vert.zoeken(kolom a in blad 1 ; bereik van blad 2 a1:b10 ; 2 ; onwaar)

nu gaat deze formule in de waarde van kolom A opzoeken in tabel op blad 2 en indien gevonden dan neemt deze formule de waarde uit kolom b (2de kolom) mee terug. onwaar staat voor dat de waarde excact moet overeen komen.

indien de waarde niet bekend is dan zal de foutmelding n/b op je scherm verschijnen.
dit kun je voorkomen door een funktie : als ( isfout(vert.zoeken (blalbla;bla) ) ; "" ; vert.zoeken (bla;bla;bla;bla))

is dit wat je zoekt.

pas op indien je de formule van rij 1 kopieert naar alle cellen dat het bereik blijft staan. gebruik dus $a$1:$b$10 ipv a1:b10

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan