• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cesuurberekening in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roelandd

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 feb 2005
Wie kan mij helpen met het volgende:

Ik moet een model maken voor het bepalen van geslaagden van examens. De examens bestaan uit variabele aantal punten. B.v. van 30 t.m. 60.
Het slagingspercentage (cesuur) is b.v. 60% wat gelijk moet staan met een eindcijfer 5,5.

Alles goed is dus een 10
Eén vraag goed is dus een 1
De uitslagciijfers worden afgerond op tienden.
Het zou mooi zijn als je maar twee zaken hoefde in te vullen, n.l. het aantal punten en de cesuur, waarna er een lijst komt met de eindcijfers per puntenaantal.

Wie kan me op weg helpen ik kom er zelf nog niet helemaal uit.
Bedankt vast
Roeland

Hoi Roeland,

De score van de cesuur is eenvoudig, namelijk: =Percentiel(Bereik cijfers;1-cesuur)

Stel Cijfers staan in D11: D99, in B4 staat 60% dan wordt de formule:
=Percentiel($D$11:$D$99;1-$B$4)
60% van de kandidaten heeft eer hogere score dan deze waarde.

Het berekenen van het eindcijfer is wat lastiger omdat ik mogelijk niet helemaal goed begrijp wat jij wilt. Mijn versie:

De kandidaat heeft een score tussen30 en 60 punten, 30 wordt een 1; cesuur wordt een 5,5 en 60 wordt een 10.

De formule hiervoor is (de cesuur staat in D4):
E11: =5,5+ALS(D11>$D$4;(D11-$D$4)/(60-$D$4)*4,5;-(D11-$D$4)/(30-$D$4)*4,5)

Jeroen

cesuur bepaling

Hoi Jeroen,

Met 30 en 60 bedoelde ik dat een examen kan bestaan uit 30 of 60 vragen (punten). Sorry dat ik niet duidelijk was.
Ik ga dit van jou uitproberen, bedankt vast
Grts
Roeland

Hoi Roeland,

Ik vond het al een merkwaardige score vandaar mijn opmerking :)

Voor alle duidelijkheid en iets vereenvoudigd (0 punten is namelijk het minimum en (-(D11-D4)/(0-D4) is hetzelfde als (D11-D4)/D4):
Aantal vragen (max punten) in D3
E11: =5,5+ALS(D11>$D$4;(D11-$D$4)/($D$3-$D$4)*4,5;(D11-$D$4)/$D$4*4,5)

Overigens kun je ook bepalen of het een moeilijk of een makkelijk examen was of dat de ene klas het beter of minder gedaan heeft dan een andere klas:
60 vragen dus de cesuur zou 24 moeten zijn, bij een moeilijk examen is de cesuur dus lager dan 24, bij een gemakkelijk examen hoger dan 24.
=$D$4/($D$3*(1-$B$4))
Als klas 1 het bereik D11:D40 is dan is de prestatie van Klas1:
=AANTAL.ALS($D$11:$D$40;">="&$D$4)/AANTAL($D$11:$D$40)/$B$4

Jeroen

Laatst bewerkt:
Cesuur in Excel

Roeland,

Als hoofd examenbureau van een ROC kan ik je misschien helpen.
In Excel heb ik een berekening gemaakt op basis van maximale score en gehanteerde of gecorrigeerde cesuur. Daarbij gaat de berekening uit van cesuur = cijfer 5,5

Excel rekent vervolgens van 5,5 tot 10,0 en van 5,5 tot 1,0.
Uploaden lukt niet, dus graag via mail bekend maken.

Fokko

Roeland,

Als hoofd examenbureau van een ROC kan ik je misschien helpen.
In Excel heb ik een berekening gemaakt op basis van maximale score en gehanteerde of gecorrigeerde cesuur. Daarbij gaat de berekening uit van cesuur = cijfer 5,5

Excel rekent vervolgens van 5,5 tot 10,0 en van 5,5 tot 1,0.
Uploaden lukt niet, dus graag via mail bekend maken.

Fokko

Beste Fokko,

Probeer je excel file eens te zippen met 7Zip, excel files van zeg 1,5 mb kan je hiermee vaak terug brengen tot onder de 100 kb die Helpmij toestaat. De 7zip file moet je daarna nog een keer zippen maar dan als .zip file, hij wordt dan niet kleiner, maar helpmij staat .7zip files niet toe.

Reactie

Beste Wigi,

Ik was zelf op zoek naar cesuur formules en plots kom ik in een forum terecht.
Na de vraag gelezen te hebben, wil ik antwoorden, maar moet daarvoor eerst aangemeld worden, inloggen, etc.
Pas later zie ik dat het probleem zich waarschijnlijk heeft al heeft opgelost.
Dan had de vraag dus ook van het forum afghaald kunnen worden.

Mvg Fokko

Beste Wigi,

Ik was zelf op zoek naar cesuur formules en plots kom ik in een forum terecht.
Na de vraag gelezen te hebben, wil ik antwoorden, maar moet daarvoor eerst aangemeld worden, inloggen, etc.
Pas later zie ik dat het probleem zich waarschijnlijk heeft al heeft opgelost.
Dan had de vraag dus ook van het forum afghaald kunnen worden.

Mvg Fokko

Dag Fokko

Topics worden bij mijn weten niet van het forum gehaald. Er is wel de mogelijkheid om de status van een topic op opgelost te zetten (een groen vinkje ipv een rood vraagteken). Dat is hier niet gebeurd. Als je denkt dat jouw bijdrage nuttig kan zijn, doe ze dan maar aub. Kies zelf maar :thumb: het kan toevallige passanten als jij helpen. ;)

Wigi

Ter info, alleen de vraag steller zelf kan een vraag op opgelost zetten.
N.b. en zelfs dan kan je nog reageren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan