• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Chassisnummer generatie op basis van eerstvolgende nummer en voorwaarde gebaseerd op model.

Status
Niet open voor verdere reacties.

MargauxTT

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2025
Hallo,

Ik ben op zoek naar een manier om in mijn excel de chassisnummers voor onze voertuigen automatisch oplopend te laten invullen.
Er zijn 5 modellen, elk met een vaste opbouw van 17 karakters, eerste 15 liggen vast per model, de laatste 3 zijn oplopend.
De eerste start bij 001 en loopt op tot max 999. Vb. YATRHVA25HE22AF001, volgende moet dan YATRHVA25HE22AF002 worden.
het model staat steeds in een van de kolommen maar de modellen staan wel door elkaar.
Op basis van een onafhankelijke input in een 3e kolom zou de op dat moment lege kolom van chassisnummer moeten berekend worden en vastliggen. Dit nummer moet volgen op het laatst gebruikte chassisnummer en ligt vanaf dat moment ook vast.
Ik dacht dit eenvoudig te kunnen doen maar ik geraak er niet aan uit.
Kan iemand me hier helpen?

Onderstaand een voorbeeld. Door 14 in de 3e kolom in te vullen zou automatisch het eerstvolgende chassisnummer voor dat model 'B' moeten berekend worden.

ps: de chassisnummers per model zijn in een lijst beschikbaar.
Alvast bedankt!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Plaats hier even je excelbestandje dan hoef ik niet alles over te tikken.

Met Vba, dus macro's toestaan.
Bestand opslaan op je Pc of laptop en sluiten; daarna weer openen.

Zet een letter in kolom A en daarna een cijfer in kolom C.

Ps. Kan ook met een formule.
Code:
=ALS(A15="";"";LINKS(INDEX(B$2:B14;VERGELIJKEN(A15;A$2:A14;0));15)&TEKST(AANTAL.ALS(A$2:A15;A15);"000"))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Vanaf 2016
Code:
=ALS(A15="";"";LINKS(X.ZOEKEN(A15;A$2:A14;B$2:B14);15)&TEKST(AANTAL.ALS(A$2:A15;A15);"000"))

Laatst bewerkt:
Super, dankjewel voor de suggesties! Macro's zijn geen optie maar de eerste formule doet wat het moet.
Heeft nog iemand een suggestie hoe ik deze nog kan verbeteren als er van hetzelfde model 2 types chassisnummers door elkaar staan? Op dit moment is het namelijk zo dat er nog enkele met de opmaak van 2024 in zitten en die telt hij nu meer om het volgnummer te bepalen.
Voorbeeld staat in het geel in het bijgevoegd document.

Bijlagen

Maak van die oude model bv. C+

Ik denk dat je dan de C (kolom A) moet uitbreiden met het jaartal en dus ook de zoeklijst.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan