chatbot

Status
Niet open voor verdere reacties.

christian1122

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2011
ik ben een chatbot aan het maken maar ik loop vast bij het "lezen van de vragen"
is er een code om te kijken of er een bepaald woord voorkomt in een zin?

zodat ik niet: doei
hoeft te typen maar bijv. ook: doei ik moet nu gaan

dan leest hij het woord doei in de zin en zegt hij doei terug
weet iemand hoe dit moet?

ik zit nu met dit:
if textbox1.text = "doei" then
RichTextBox1.Text = RichTextBox1.Text & Environment.NewLine & "doei, ik hoop je snel weer te zien"

[cpp]If LCase(TextBox1.Text).Contains("doei") Then RichTextBox1.Text &= vbNewLine & "Doei, ik hoop je snel weer te zien!"[/cpp]

En als de gebruiker zich per ongeluk vertikt: doei je moeder de groeten ? ;)

dat is dan hun probleem :P
maar ik zit nu wel met een ander probleempje

als ik nu hoi zeg zegt hij:
hoi, hoe gaat het als ik dan zeg het gaat goed herkent hij dat niet omdat ik deze code gebruik: If LCase(TextBox1.Text).Contains("gaat goed")
dat zijn de 2 woorden die in iedergeval in de zin staan maar het woordje "het" staat er tussen waardoor hij het niet herkent

is het dan mogelijk om een code te maken die alleen geld voor dat gene wat er in de textbox word getypt na een bepaalde vraag

de bot kan nu ook niks zeggen op "ja" of "nee" omdat hij de vraag niet weet

dus kortom: kan ik de code laten werken voor een antwoord op een bepaalde vraag en niet op alles

Laatst bewerkt:
[CPP]If LCase(TextBox1.Text).Contains("gaat goed") And LCase(TextBox1.Text).Contains("het gaat goed") Then ''//bla[/CPP]

dat is dan hun probleem

Dan gebruiken ze gewoon jouw software niet ;) Als developer ben jij voor eventuele problemen voor de gebruiker verantwoordelijk.

[CPP]Dan gebruiken ze gewoon jouw software niet

ik ben niet verantwoordelijk voor hun spelfouten ;)

maar dat is dus de code voor meerdere woorden/zinnen
maar weet je ook een code voor antwoorden op een vraag
want nu moet iemand bijvoorbeeld zegen: ja, ik hou van pizza
ipv. ja

Je kan checken of het antwoord een bep. aantal letters heeft.

Maar ik snap het nut van het programma niet zo.... Een computer kan niet met iemand een gesprek voeren..

het heeft ook weinig nut maar ik verveel me gewoon :P
en computers kunnen wel met mensen praten denk bijvoorbeeld maar aan siri van de iphone

Er is een verschil tussen praten (een gesprek voeren) en spraakcommando's herkennen.

Dat wist ik niet ;)

Ik ben niet zo'n Apple-fan...

Dit soort software gebruikt een ander soort algoritme. Een echte chatbot werkt door alle woorden te nemen, de volgorde, leestekens en probeert daar via logica een standaard vraag/antwoord te vinden in een database. Heel andere orde dan het eerste woord vergelijken met een kort lijstje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan